ساخت ۶۰۰ پارکینگ در محدوده بیمارستان عرفان/ میدان کتاب به چهارراه هوشمند تبدیل می‌شود

نشست خبری شهردار منطقه ۲ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبری مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ صبح امروز - دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳- در محل ساختمان شهرداری این منطقه برگزار شد.

صدور پروانه ساخت در فرحزاد بعد از حدود ۹سال


شهردار منطقه ۲ در ابتدای این نشست اظهار کرد: در طول این سه سال سعی کردیم وارد عرصه هایی شویم که سالها بود مردم منطقه را اذیت می کرد و به نظر غیرقابل حل می آمد. محله فرحزاد یکی از چالش های همیشگی منطقه بوده اما توانستیم سال گذشته بعد از ۸ تا ۹ سال پروانه ساختمانی در فرحزاد صادر کنیم و امسال باید این موضوع را سرعت ببخشیم. همزمان ساماندهی روددره فرحزاد نیز بعد از سالها به نتیجه رسید. البته تاخیر در افتتاح این پروژه در محدودیت های احداث پل‌های سنگی آن بود ولی ساماندهی اصل روددره انجام شده است.


وی افزود: در این دوره یکی از راهبردهای جدی این است که پروژه هایی که از قبل روی آن سرمایه گذاری شده و به هر دلیلی متوقف شده بودند، احیا شوند. در رودره فرحزاد در سال‌های ۹۱، ۹۲ و۹۳ حدود ۷۲۱ پلاک تصرفی توسط مناطق ۲ و ۵ خریداری شده بود که ارزش آن به قیمت امروز حدود ۷ همت است، اما چون پروژه اجرا نشده بود این محدوده به مامن معتادین تبدیل شده بود.


صالحی ادامه داد: بعد از اینکه قرار گاه اجتماعی شکل گرفت و معتادین ساماندهی شدند، بلافاصله اجرای پروژه را شروع کردیم که در آستانه بهره برداری است.

رفع مشکل مردم در محله اسلام آباد


شهردار منطقه ۲ اضافه کرد: محله اسلام آباد هم یکی از رودره های شهر تهران است ‌که معضل بیش از ۵۰ ساله شهر است. با پیگیری های انجام شده مصوبه آن در شورای شهر و کمیسیون ماده پنج اخذ شد و اقدامات اجرایی آن در بحث زیرساخت ها مانند مجموعه های ورزشی و خدماتی در حال اجراست. نتیجه طرح این است که این محله از یک چالش شهری به یک محله الگوی ایرانی-اسلامی تبدیل شود. امیدواریم مشکل مردمی که در محله های بدون سند مالکیت و بدون استاندارد محله اسلام آباد زندگی می کنند را حل کنیم.

وی یادآور شد: اقدام بعدی ساماندهی عرصه هایی بود که حق شهر بود اما سالها به واسطه اقدامات عمرانی این حق از شهر گرفته شده بود. در میدان کوثر در بلوار دریا ۱۷ سال بود که عرض ۱۱ متر از خیابان به واسطه ریزشی که در سال ۸۶ اتفاق افتاده بود تصرف شده بود و امسال توانستیم این عرصه را به عنوان حق شهر پس بگیریم. محدوده بلوار شهید پاکزاد حد فاصل میدان صنعت تا دادمان، پس از ۱۱ سال از کارگاه عمرانی آزادسازی شد و به یک عرصه عمومی تبدیل خواهد شد و این کار در مرحله مطالعات است.


صالحی عنوان کرد: عرصه دیگری که در حال آزاد سازی است انتهای خیابان دادمان و کارگاه متروی آن است که بیش از ۱۰ سال در تصرف است و ظرف یک تا دو ماه آینده آزاد خواهد شد.

ناوگان اتوبوسرانی منطقه صددرصد نوسازی شده است


شهردار منطقه ۲ گفت: در عرصه حمل و نقل عمومی هم دستاوردهای خوبی داشتیم و ایستگاه های خط ۷ و خط ۶ مترو در منطقه ۲ تکمیل شد و ناوگان اتوبوسرانی منطقه صددرصد نوسازی شد و به دنبال توسعه ناوگان هستیم و همزمان با آن اصلاحات هندسی را در محدوده هایی مانند میدان تیموری و میدان صنعت منطقه انجام دادیم.

میدان کتاب به چهارراه هوشمند تبدیل می شود


وی بیان کرد: طرح تفصیلی محدوده شمسه (توتستان های فرحزاد) مصوب شده و اقدامات آن در حال انجام است و ساماندهی میدان کتاب نیز انجام خواهد شد و طبق مصوبه این میدان باید به چهارراه هوشمند تبدیل شود. عرصه این میدان نیز تا دو هفته آینده از کارگاه مترو آزاد خواهد شد.


صالحی افزود: در طول سال‌های ۸۹ تا ۹۲ در روددره اسلام آباد تملکاتی توسط شهرداری برای تکمیل پروژه روددره انجام شد اما پس از آن پروژه متوقف شده بود. با مصوبه شورای شهر تهران در اسفند سال ۱۴۰۲ اجازه داده شد که شهرداری در عرصه های تملک شده خودش که قابیلت احداث بنای مسکونی دارد در مشارکت با پیمانکاران بناهای مسکونی احداث کند و تماما به عنوان معوض تحویل ساکنان محدوده شود.


شهردار منطقه ۲ ادامه داد: در ابتدا قرار بر این بود که ساکنان محله اسلام آباد از محدوده خارج شوند و بعدا مشخص شد که تجربه و مطالعات نشان داده بود که نمی توان یک جمعیت حدود ۲ هزار نفره را کوچاند و بحث اسکان آنها در نظر گرفته شد. فرمول مالی شهرداری در این پروژه تراز صفر است و هیچ آورده ریالی برای شهرداری نخواهد داشت.

ساخت ۶۰۰ واحد پارکینگ در محدوده بیمارستان عرفان
وی عنوان کرد: مجوز ساخت پارکینگ عرفان در روبروی بیمارستان عرفان از کمیسیون ماده پنج گرفته شد و الزام ساخت ۶۰۰ واحد پارکینگ از طرف بورس به عنوان یک بخش از کسری های ساختمانی آن را گرفتیم و در واقع لازمه صدور پایان کار ساختمان بورس احداث این پارکینگ است. بخش زیادی از این ۶۰۰ واحد به عنوان پارکینگ عمومی استفاده می شود. پارکینگ ستارخان در مجاورت آتش نشانی نیز طراحی شده و در مرحله تنطیم پیمان است. پارکینگ زیرسطحی محدوده تقاطع دادمان با فرحزادی که طراحی شده بود البته فعلا مسکوت است که به زودی پیگیری و اجرای آن انجام می شود.

صالحی در خصوص آخرین اقدامات درباره گودهای پرخطر منطقه نیز توضیح داد: گود جنب مرکز همایش های برج میلاد به صورت کامل رفع خطر و گود دریا نیز تعیین تکلیف و پر شد. گودهای بلوار مرزداران، بلوار بهزاد و خیابان شهید فلاح زاده نیز کاملا رفع خطر شد و در منطقه فقط گود ایران زمین را داریم که با مجموعه وزارت نفت مذاکراتی انجام شده است. ملاحظه ما در آنجا برای عمل قهری این است ‌که اولا تا این لحظه گزارش‌های مهندسی حاکی از این است که گود خطری ندارد البته پایش ها درباره آن در حال انجام است. ملاحظه دوم این است که این گود به نوعی اموال عمومی محسوب می شود و با لحاظ تمام ملاحظات باید درباره آن اقدام کنیم. ضمن اینکه وزارت نفت اخیرا اعلام کرده که می خواهد پایدارسازی دائمی گود را انجام دهد.

شهردار منطقه ۲ در پاسخ به سوالی درخصوص ساختمان‌های پرخطر منطقه نیز بیان کرد: ۱۱ ساختمان با خطر بالا و ۲۲۰ ساختمان پرخطر در منطقه بود که از ۱۱ مورد ساختمان با خطر بالا، تعداد زیادی مانند بیمارستان حضرت رسول رفع خطر شد، در واقع دو بلوک از بیمارستان تخریب شده و در حال نوسازی است. همچنین مجموعه امور مالیاتی غرب تهران در ستارخان تخلیه شد و ایمن سازی آن شروع شده است. در ساختمان های بخش خصوصی نیز سرو نارنجستان از حالت پرخطر خارج و درباره ساختمان بهاران ستارخان و هرمزان عملیات رفع خطرشان شروع شده است. بازارچه سنتی ستارخان، توحید و یادگار امام مجموعه های مربوط به شهرداری هستند که مراحل رفع خطر آنها در حال انجام است.

وی گفت: در طول این سه سال توانستیم آمار صدور پروانه منطقه را رشد دهیم. در بحث کاهش زمان صدور پروانه و حذف فرایندهای اضافه هم آمار سال به سال رو به کاهش است اما تا افق مطلوب فاصله دارد و شهرداری در این زمینه لایحه ای به شورا ارائه کرده تا یک بازنگری در فرایندها انجام شود.

صالحی اظهار کرد: در بحث کودکان کار طرحی توسط شهردار تهران طراحی شد و ما در این باره اقدامات مناسبی انجام دادیم. در حوزه معتادان متجاهر از ابتدای سال تاکنون ۴۵۰ نفر از آنها جمع آوری شدند. در بحث اصناف مزاحم به استناد بند ۲۰ اقداماتی انجام می دهیم اما نیازمند پشتیبانی بیشتری از سوی شورا هستیم تا اقدامات تکمیلی را برای آن انجام دهیم.

انتهای پیام/

۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 58279

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =