بانک شهر چگونه از خطر انحلال و یا ادغام گریخت؟

بانک شهر در سال ۱۴۰۰ ذیل ماده ۱۴۱ قرار داشت؛ یعنی بانک باید منحل و یا ادغام می‌شد. در حال حاضر بانک شهر به سود حدود ۱۴ همتی در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید، اما این اتفاق چگونه رخ داد؟

به گزارش خبرنگار شهر؛ مدیریت ششم شهری در زمان شروع فعالیت به عنوان یکی از سهامداران بانک شهر با شرایطی روبه رو بود که طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت ایران شرکت‌های سهامی ممکن است دچار کاهش شدید سرمایه شوند. این ماده بیان می‌کند که اگر نصف سرمایه شرکت به هر دلیلی از بین برود، هیئت‌مدیره شرکت باید بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای را دعوت کند تا در مورد انحلال یا بقای شرکت تصمیم‌گیری شود.

بانک شهر چگونه از خطر انحلال و یا ادغام گریخت؟

بر اساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت؛ اگر در اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیئت‌مدیره باید بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای را دعوت کند. مجمع عمومی فوق‌العاده در این حالت باید تصمیم بگیرد که آیا شرکت باید منحل شود یا به فعالیت خود ادامه دهد. اگر تصمیم به ادامه فعالیت گرفته شود، شرکت باید اقدامات لازم برای جبران زیان‌ها و تقویت سرمایه خود را انجام دهد. همچنین این ماده به منظور حفظ حقوق سهامداران و سایر ذینفعان شرکت و جلوگیری از فعالیت شرکت‌هایی که به دلیل زیان‌های سنگین توانایی ادامه فعالیت را ندارند، تنظیم شده است. این مطالب یعنی بانک شهر یا منحل و یا ادغام می‌شد.

مدیریت ششم شهری در زمان آغاز فعالیت، در لیست سیاه بانک ها بود و به طبع بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات به شهرداری تهران نبود. بانک به شهرداری تهران گفته بود که از سال‌های ۸۳ تا ۱۴۰۰، مبلغ ۱۷۰ همت به نظام بانکی مقروض است.

بانک شهر چگونه از خطر انحلال و یا ادغام گریخت؟

همچنین مدیریت ششم تصمیم به حل این موضوعات و بدهی ۱۷۹ همتی به بانک شهر به میزان ۱۰۸ همت و بدهی به بانک شهر هم از ۶۰ همت به ۴۵ همت رسید که این موارد نیز در حال تسویه حساب قرار دارد.

از همین رو؛ احسان متولیان،دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به خبرنگار شهر می‌گوید؛ بانک شهر در سال ۱۴۰۰ که مدیریت شهری اخیر آن را تحویل گرفت نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت و در همان سال ۱۴۰۰میلیارد تومان هم زیان خود بانک بود. نسبت کفایت سرمایه هم نزدیک به منفی ۱۹ درصد بود.در جلسات بانک مرکزی هم کارشناسان می گفتند که بانک شهر راه نجاتی ندارد و باید ادغام و یا منحل شود.

چگونه بانک شهر از خطر انحلال و یا ادغام گریخت؟

متولیان ادامه می‌دهد؛ با تلاش های شهرداری تهران، مدیرعامل بانک شهر، اعضای هیئت مدیره، حمایت های  معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران و همچنین کمک سهامداران توانستیم بدهی های شهرداری ها به بانک را تعیین تکلیف کنیم، ادامه داد: جلسات زیادی با رئیس بانک مرکزی برگزار کردیم و با مساعدت‌های ایشان و  همچنین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا، مجوز افزایش سرمایه بانک شهر  را دریافت کردیم.

بانک شهر چگونه از خطر انحلال و یا ادغام گریخت؟

متولیان درباره افزایش سرمایه می‌گوید: یک چهارم آن از محل افزایش سرمایه نقدی است و سه چهارم  آن از تجدید ارزیابی اموال و  دارایی‌های بانک که یک اقدام بی نظیر است. سرمایه بانک به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. ۳۰ هزار و پانصد میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک است که این افزایش سرمایه ظرف یک ماه باید از طرف سهامداران انجام شود. مجمع بانک برگزار و مجوز های لازم از طرف بانک مرکزی و سازمان بورس اخذ شد.بانک شهر از چهاردهمین بانک خصوصی که وضعیت نامناسبی داشت و روبه انحلال بود، به دومین بانک بورسی کشور و همچنین به سومین یا چهارمین بانک کشور از نظر میزان سرمایه تبدیل می شود. بانک شهر در سال ۱۴۰۲، هفت هزار میلیارد تومان سود داشت که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۱۳ یا ۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.زیان انباشته بانک در مدیریت شهری ششم به ۴ همت کاهش یافته و با توجه به سوددهی بانک زیان انباشته از بین رفته و می‌تواند بین سهامداران سود تقسیم کند.نسبت کفایت سرمایه هم بر اساس فرمول قدیم بانک مرکزی مثبت ۳.۷ دهم درصد و بر اساس فرمول جدید، منفی ۱.۹ دهم درصد است و هدف ما این است که به عدد ۸ درصد که در قانون برنامه آمده، برسیم.

بانک شهر چگونه از خطر انحلال و یا ادغام گریخت؟

پرداخت وام به مشتریان بعد از افزایش سرمایه چه تغییری می‌کند؟

طبق سرمایه قبلی بانک شهر، به مشتری حقوقی حداکثر  ۲۰۰ میلیارد تومان و به سهامداران حداکثر ۵۰ میلیارد تومان وام پرداخت می‌شد. با افزایش سرمایه بانک به حدود چهل و یک همت، پرداختی وام به مقدار ۴ همت به شهرداری ها ارتقا پیدا خواهد کرد. البته شهرداری تهران با توجه به اینکه تسهیلات را تسویه می کند، می تواند به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد آن در حوزه حمل‌ و نقل تسهیلات دریافت کند.

در همین موضوع ایمان شریفی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار شهر می‌گوید: فعالیت اصلی بانک ها به این صورت است که سپرده ها را از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین شرکت ها دریافت و بصورت تسهیلات به مشتریان پرداخت می‌کنند. مابه‌التفاوت سود پرداختی به سپرده گذاران و سود دریافتی از تسهیلات پرداختی به مشتریان به عنوان سود بانک شناسایی می‌شود.

این کارشناس معتقد است؛ در سالیان گذشته خیلی از بانک ها از فعالیت اصلی خود فاصله گرفته و منابع بانک را به سمت سرمایه‌گذاری در املاک و سهامداران هدایت کردند. ابن موجب شد تا بانک بنگاه دار شود.

وی می گوید: افزایش سرمایه بانک به چند روش انجام می‌شود؛ افزایش سرمایه از محل سود انباشته، افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات و افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث می شود بانک از ماده ۱۴۱ خارج شود و زیان انباشته از طریق افزایش سرمایه پوشش داده شود. 

او بیان می‌کند: بانک ها باید با فروش دارایی ها به سمت فعالیت اصلی بانک بروند و تراز خود را بهتر کنند. بهترین نوع افزایش سرمایه بانک، آورده نقدی است چون بانک می‌تواند تسهیلات پرداخت کند و سود آن را دریافت کند و باعث می شود تراز بانک مثبت شود.

انتهای پیام/

۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 58475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =