تشکیل خانه سازمان‌های غیردولتی در ستاد سمن‌ها

دبیر ستاد سازمان‌های مردم نهاد با بیان اینکه فارغ از فراز و نشیب‌ها و میزان دستیابی به اهداف، چهار دوره از فعالیت این ستاد گذشته است،گفت: ما به دنبال این بودیم که خانه سازمان‌های غیردولتی در ستاد سمن‌ها شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد ابویی در نشست سازمان‌های مردم نهاد با اصحاب رسانه با بیان اینکه تلاش بر این بود ظرفیت‌های شهر برای ارتقاء آن مورد استفاده قرار بگیرد، اظهار کرد: تصمیم‌سازی تشکل‌ها به عنوان خبرگان فرهنگی‌، اجتماعی و شهرسازی و نقش الگوسازی و مدیریتی تشکل‌ها برای نرم‌افزارسازی و ایجاد الگوهای اجرایی و نقش نظارتی از اهداف و برنامه‌های این ستاد است.

وی با بیان اینکه فارغ از فراز و نشیب‌ها و میزان دستیابی به اهداف، چهار دوره از فعالیت این ستاد گذشته است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال این بودیم که خانه سازمان‌های غیردولتی در ستاد سمن‌ها شکل بگیرد.

علی اصغر خامنوی رئیس هیئت مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه نیز در این نشست گفت: این شبکه از ۱۰ سال پیش با کمک ۱۵ موسسه شناخته شده با همکاری اتاق بازرگانی شکل گرفت و خوشبختانه روز به روز در حال رشد است و هم اکنون ۲۰ موسسه عضو شبکه ملی هستند.

وی افزود: یکی از محورهای شبکه، ارتباط با رسانه‌هاست که می‌توانند کمک بزرگی به گسترش موسسات خیریه داشته باشند؛ رسانه‌ها به عنوان یک ابزار کارآمد نقش اساسی در توسعه امور خیریه دارند.

رئیس هیئت شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با تاکید بر ارتباط هوشمند بین موسسات و رسانه‌ها، یادآور شد: برخی مسائل روی زمین مانده و موسسات به تنهایی نمی‌توانند اهداف مورد انتظار را انجام دهند و رسانه‌ها می‌توانند در این راستا اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: نیاز است که در کنار یکدیگر بتوانیم در کنار مسائل اجتماعی، اقدامات بزرگتری را دنبال کنیم.

ابویی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسانه‌ها و تشکل‌ها از ارکان توسعه هستند که باید کنار یکدیگر قرار بگیرند، یادآور شد: ارکان توسعه باید با هم هم‌افزایی داشته باشند.
 
وی با تاکید بر اینکه چالشی در کشور به نام منابع انسانی داریم، گفت: من معتقدم امروز حکمرانی در کشورها همانطور که مقام معظم رهبری با تاکید بر توجه به حلقه‌های میانی فرمودند، برای توسعه راهی جز استفاده از تشکل‌ها ندارد. حکمرانی آینده کشور بدون بهره‌گیری از توان تشکل‌های غیردولتی و حلقه‌های میانی قابلیت توسعه ندارد. در عرصه فرهنگ، هنر و اقتصاد اجتماعی حلقه‌های میانی در حال فعالیت هستند و اگر دولت‌ها حق تشکل‌ها را در کرسی‌های تصمیم‌گیری جدی نگیرند و در صندلی دادن به تشکل‌ها اقدام نکنند، محکوم به شکست هستند.

ابویی با بیان اینکه ذات تشکل‌ها برجسته‌سازی موضوعات است، یادآور شد: نگاه تخصصی و غیرسیاسی، پیگیری مسائل، ساختاری سبک و انتقال نظرات کارشناسی با روحیه داوطلبانه، توان بسیج نیروهای انسانی و همراه‌سازی گروه‌های مردمی از جمله ویژگی‌های سازمان‌های مردم نهاد است.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت آینده‌پژوهی برای سمن‌ها، گفت: قوانین و زیرساخت‌های حقوقی تشکل‌ها با چالش روبه‌رو است و تصمیمی برای آنها در نظر گرفته نشده و سمن‌ها بر اساس مصوبات هیئت وزیران فعالیت می‌کنند. قانون تشکل‌ها بیش از یک دهه است که بین مجلس و تشکل‌ها در رفت و آمد است و به نتیجه نمی‌رسد.

انتهای پیام/
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 58550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =