هوای پاک بدون مشارکت شهروندان امکان پذیر نیست

شهر: نشست خبری مستند مسابقه «راهی شو » که با همکاری شهرداری و شبکه پنج سیما تولید و از آذر ۱۳۹۹پخش می شود، در مجموعه فرهنگی گردشگری شهدای خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، امید محدث، معاون رسانه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در این نشست  با اشاره به اینکه شهرداری به عنوان متولی شهر پیامهایی دارد و علاقمنداست که این پیامها را به مخاطبین برساند، گفت: شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی و سازمانی که مدیریت شهر تهران را برعهده دارد و در تمام حوزه های مدیریت شهری ذی مدخل است، تمایل دارد در این حوزه ورود کند و از مدیوم های مختلف در حوزه رسانه برای انتقال پیامها استفاده کند.

او با بیان اینکه این امر بدون مشارکت شهروندان امکان پذیر نیست، افزود: در بحث هوای پاک، شهرداری می تواند در توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان آن اقدام کند اما بحث اعظم آن حوزه آموزش شهروندی و شهروندان هستند.

محدث با بیان اینکه گاهی مسائل کوچک می تواند مشکلات بزرگ را حل کند، ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه پسماند گاهی با فشردن تفاله چای می توانیم یک سوم شیرابه های شهر و بخش بزرگی از معضلات پسماند را مدیریت کنیم.

او در پایان عنوان کرد: مسابقه «راهی شو» به دلیل جذابیت و به عنوان یک مسابقه مستند، از برنامه های تولیدی جدید با محوریت هوای پاک است که ما از آن استقبال کرده ایم. همچنین منطقه ۲۲ و دریاچه شهدای خلیج فارس به دلیل ظرفیت و پتانسیل خاص خود محل مناسبی برای شروع مسابقه است و علاوه بر این از تمام پهنه های موجود در شهر برای تصویربرداری و برگزاری مستند استفاده می کنیم.

مجموعه گردشگری خلیج فارس؛ دارایی راهبردی شهر

فریدون رضوی کیا، مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران در این مراسم با معرفی اجمالی ویژگی های مجموعه فرهنگی گردشگری شهدای خلیج فارس گفت: مجموعه فرهنگی گردشگری شهدای خلیج فارس ۲۵۰ هکتار وسعت دارد که ۱۳۰ هکتار آن فضای آبی است و ۱۲۰ هکتار نیز به فضای ساحلی و سبز اختصاص دارد.

او با بیان اینکه این مجموعه یکی از دارایی های ارزشمند و راهبردی شهر است که سالانه پذیرای ۶ تا ۸ میلیون نفر از شهر تهران و سایر شهرها است، افزود: بهترین پیست دوچرخه سواری به طول هفت هزار متر و پیاده روی ساحلی به طول پنج هزار متر در این مجموعه قرار دارد. برای شناساندن این سرمایه ملی و نمونه گردشگری شهری از هر ابزاری استفاده می کنیم و بر همین اساس امروز میزبان برنامه مستند مسابقه راهی شو هستیم تا بتوانیم از این طریق این مجموعه را به شهروندان معرفی کنیم.

«راهی شو»؛ هشداری برای هوای شهر 

سید مرتضی عمادی، مدیر گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما نیز در این نشست گفت: مسابقه راهی شو از برنامه های شبکه پنج است که با همکاری شهرداری تهران و شرکت توسن در حال تولید است و به مشکلات جدی شهری می پردازد و  مکان وقوع آن دریاچه شهدای خلیج فارس است.

او افزود: رویکرد این برنامه هشداری است درباره اینکه حال هوای شهر خوب نیست و نیاز به مراقبت ویژه دارد که البته این مساله همت شهروندان و همراهی مسئولین شهری را می طلبد. تمام دغدغه بر این است که برای رفع آلودگی هوای تهران گامی برداریم و با تولید برنامه‌های مختلف در این زمینه اقدام کنیم.

عمادی ادامه داد: در برنامه های شبکه پنج دغدغه مندی هوای تهران را داریم و موظف به پیگیری از ارگانها و نهادهای مختلف هستیم. البته راه درازی در پیش داریم و باید به صورت جدی مسئولین و شهروندان در کنار هم قرار بگیرند.

او اضافه کرد: مسابقه راهی شو از آذرماه پخش می شود و در آن علاوه بر انعکاس جذابیت های شهری، توجه به مسائل شهروندی، پسماند، مدیریت شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی و موتورهای برقی که قابلیت خوبی دارد و می‌تواند به پاکیزگی شهر کمک کند مد نظر قرار دارد.

ترویج فرهنگ استفاده از موتور سیکلت برقی در راستای مسئولیت اجتماعی

محمدامین رحیمی، عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان توسن در ادامه این برنامه، ضمن اشاره به فعالیت ۱۴ ساله شرکت توسن در حوزه توسعه فناوری برقی، بیان کرد: یکی از راهکارهای کاهش آلوگی هوا و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، استفاده از حمل و نقل برقی است. شرایط کشور و شرایط ویژه شهر تهران، ایجاب می‌کند که شهروندان از وسایل برقی استفاده کنند.

او با تأکید بر اینکه استفاده از وسایل حمل و نقل برقی یک انتخاب نیست بلکه اجبار است، افزود: بیش از چهار میلیون دستگاه موتور سیکلت روزانه در شهر تهران تردد می‌کنند که ۳۰ درصد از آلودگی هوای پایتخت مربوط به تولید آلاینده‌های موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

رحیمی یکی از دغدغه‌های شهروندان در استفاده از وسایل حمل و نقل برقی را نداشتن کیفیت و ویژگی‌های مورد نظر برای برطرف کردن نیازهای روزمره‌ شهروندان دانست و گفت: این شرکت تلاش کرده تا در زمان طراحی و تولید محصولات برقی، تمامی نیازهای شهروندان را در زمینه توسعه فناوری مورد توجه قرار دهد تا درنهایت محصول پاسخگوی شرایط اقلیمی کشور و پایتخت باشد.

نماینده شرکت توسن  بیان کرد: این مجموعه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به برنامه کاهش آلاینده‌های هوا نگاه کرده است. شرکت توسن علاقمند است تا در فرهنگ‌سازی استفاده از موتورسیکلت‌های برقی همکاری کند. موتورسیکلت و خودروهای برقی می‌توانند جایگزینی برای دیگر وسایلی که آلاینده تولید می‌کنند، باشند.

خبرنگار: علی سی پی

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 5859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =