گود مقدم چه بود، چه شد

شهر: حادثه گود میدان مقدم در منطقه ۱۷ شهرداری تهران، سبب شد تا دوباره موضوع گودهای رها شده که مدتهاست به کابوس بسیاری از تهرانی‌ها بدل شده، مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش شهر، زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر که گودبرداری شده و قرار بود روزی جایش را یک مرکز درمانی ۱۵ طبقه بگیرد، حالا به تلی از خاک تبدیل شده است. همه چیز از ۱۸ مهر امسال آغاز شد، روزی که به آتش نشانی تهران گزارش  حادثه ریزش ساختمانی در خیابان ابوذر-خیابان فلاح در منطقه ۱۷ شهرداری اعلام شد. دقیقا همان جایی که برای ساخت یک ساختمان ۱۵ طبقه گودبرداری شده اما سال ها بود که رها شده بود در این میان اما، آنطور که مسئولان سازمان آتش نشانی گفته اند بارها اخطار وجود خطر و ریزش ساختمان‌های مجاور به مالک گود داده شده بود؛ اما متاسفانه به اخطارها توجهی نشده بود.

با فرو ریختن یک ساختمان قدیمی در مجاورت این پروژه در حال ساخت، اتاقک نگهبانی هم تخریب می‌شود و دو جوان زیر چندین تن آوار می‌مانند. ماموران آتش نشانی با اعلام کمک از واحدهای دیگر با همه امکانات خود برای یافتن این دو برادر و بنابر ادعای کارفرما، دو کارگر افغانستانی دیگر وارد عمل می‌شوند. هنگام تجسس ساختمان دیگری هم فرو می‌ریزد و کار را برای کروههای تجسس آتش‌نشانی، پلیس و هلال احمر سخت و سخت‌تر می‌کند. با توجه به اینکه احتمال فرو ریختن ساختمان‌های دیگر هم می‌رفت، آتش‌نشانی از ساکنان چهار ساختمان دیگر که در مجاورت این گود ۲۵ متری هستند، خواست تا سریعا خانه‌هایشان را ترک کنند.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی که فرماندهی محل حادثه را برعهده داشت گفته بود: « متاسفانه دو برادر ۱۸ و ۲۶ ساله‌ای که در ملک گود برداری شده به عنوان کارگر و نگهبان مشغول به کار بودند، باوجود هشدار و ممانعت آتش نشانان، برای خارج کردن سگ‌هایشان به داخل اتاقک کارگری همجوار ملک فروریخته وارد شدند و همزمان با وارد شدن آنها، متاسفانه آوار دوم ساختمان و نشست زمین و تخریب ملک دو طبقه رخ داد و هر دو برادر به یکباره به زیر خروارها خاک فرورفتند.»

آمار نشان می‌دهد چیزی نزدیک به ۹۰ درصد منطقه ۱۷ در بافت فرسوده و بخش زیادی هم در محاصره ریزدانه‌ها قرار گرفته است، از طرف دیگر سست بودن خاک این منطقه سبب شده تا احتمال خطر گودبرداری‌ها برای ساختمان‌های مجاور را دو چندان کند. درباره گود مقدم هم شرایط به همین گونه است به طوری که گفته می شود گودبرداری به عمق ۲۰ تا ۲۵ متر انجام شده و قرار بود ۶ طبقه زیر زمین و ۹ طبقه روی زمین بدون توجه به مقاومت و استحکام ساختمان‌های مجاور، ساخته شود.

بر اساس گفته‌های مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، ۶۰ درصد واحد های مسکونی منطقه ۱۷ با سیستم های فلزی ساخته شده و از این منظر منطقه در رتبه آخر از نظر مقاوم بودن واحدهای مسکونی را داراست. ۱۳.۵ درصد واحد های مسکونی منطقه نوساز، ۱۰ درصد قدیمی ساز و بالای ۴۰ سال سن دارند و سهم واحدهای مسکونی نوساز رتبه ۲۰ را دارد.»

درخواست سازنده برای بزرگتر کردن شعاع گودبرداری

سعید سعیدیان، رئیس سازمان نظام مهندسی در نشست خبری هم درباره گودبرداری خطرناک منطقه ۱۷ هم گفت: «همواره مهندسان ناظر به عنوان مقصر در حادثه‌ها شناخته می‌شوند، اما با توجه به بررسی‌هایی که درباره این حادثه صورت گرفته است، مشخص شد که سازندگان در حین گودبرداری درخواست تجمیع و بزرگتر کردن پروژه‌ و شعاع گودبرداری را داده بودند، این در حالی است که در این زمینه امکان توقف پروژه به دلیل خطرناک بودن وجود نداشته و این یکی از دلایل مقصر شناخته شدن مهندس بوده است.»

بلافاصله پس از این حادثه، شهرداری تهران خود، دست به کار شد و در نهایت گود ۲۵ متری محله فلاح با چیزی در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کامیون خاک پر شد. آنطور که حسن قاسمیان، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۷ توضیح داده است «با نظر کارشناسان و مشاوران معاونت شهرسازی شهرداری تهران دیوارهای شرقی این گود ایمن شده است.»

 به نظر می‌رسد حادثه گود میدان مقدم سبب شد تا دوباره موضوع گودهای رها شده که مدتهاست به کابوس بسیاری از تهرانی‌ها بدل شده، مورد توجه قرار بگیرد و در صورتی که مالکان ۳۰۰ گود رها شده نسبت به رفع خطر از گودها بی تفاوت باشند، شهرداری خود وارد عمل شده و همه گودها به سرنوشت گود مقدم دچار می‌شوند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 5877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =