عملکرد مالی بلدیه از سال ۱۳۹۰ تا چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ + جزییات

در این گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران از سال ۱۳۹۰ تا چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ شهرداری ازجمله بخش هایی است که مردم از حیات تا ممات و در کل ۲۴ ساعت شبانه روز در ارتباط هستند. شهرداری خدمات مختلفی ازجمله موضوعات مرتبط با تنظیف شهر، حمل و نقل عمومی، ساخت و نگهداری زیرساخت‌های شهری، فضای سبز، مجوزهای ساخت‌وساز و برنامه‌ریزی شهری و ... را ارائه می‌دهد. اما یکی از مهمترین ارکان شهرداری برای پیشبرد اهداف بررسی مسائل مالی است. مسائل مالی و اعداد و ارقام می توانند عملکرد هر شهردار و شهرداری را مشخص کنند.

شهرداری ها درآمد خود را از منابع پایدار مانند درآمدهای حاصل از عوارض شهری، از جمله عوارض نوسازی و پسماند و همچنین مالیات‌های محلی، فروش خدمات و املاک و درآمدهای ناشی از بهره‌برداری از پروژه‌های شهری مانند پارکینگ‌ها و بازارها کسب می‌کنند. منابع ناپایدار نیز بخش دیگری از منابع شهرداری است که شامل فروش املاک و مستغلات، وام، واگذاری پروژه‌ها به بخش غیردولتی و... است. در این گزارش عملکرد شهرداری تهران را در سنوات اخیر در این حوزه بررسی کرده ایم.

طی سال ۱۳۹۰ بودجه مصوب ۹.۲۴۶ هزار میلیارد تومان بوده است. نرخ تورم سالانه ۲۱.۵ بوده که عملکرد درآمدی شهرداری تهران در این سال ۸.۴۶۲ هزار میلیارد تومان و همچنین میزان درصد تحقق درآمد ۹۱ درصد بوده است.

در سال ۱۳۹۱، بودجه مصوب ۱۰.۹۶۸ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است. نرخ تورم سالانه ۳۰.۵ درصد و عملکرد درآمدی ۱۳.۵۱۵ هزار میلیارد تومان و همچنین رشد نسبت به سال ماقبل ۶۰ درصد بوده است. درصد تحقق درآمد هم در سال ۱۳۹۱، ۱۲۳ درصد بوده است.

در سال ۱۳۹۲، بودجه مصوب ۱۳.۸۹۸ هزار میلیارد تومان بود، میزان رشد نسبت به سال ماقبل ۲۷ درصد و همچنین متوسط رشد بودجه ۱۴ درصد بوده است. نرخ تورم سالانه ۳۴.۷ درصد بود. عملکرد درآمدی هم ۱۳.۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود. رشد نسبت به سال ماقبل ۲ درصد بود. درصد تحقق درآمد هم ۱۰۰ درصد بود.

در سال ۱۳۹۳، بودجه مصوب ۱۵.۸۴۵ هزار میلیارد تومان بوده، میزان رشد نسبت به سال ماقبل ۱۴ درصد و نرخ تورم سالانه ۱۵.۶ بوده است. عملکرد درآمدی ۱۶.۲۱۷ هزار میلیارد تومان و رشد نسبت به سال ماقبل ۱۷ درصد بوده که درصد تحقق درآمد هم ۱۰۲ درصد بوده است.

در سال مالی ۱۳۹۴،بودجه مصوب ۱۷.۲۹ هزار میلیارد تومان بود که میزان رشد نسبت به سال ماقبل ۹ درصد و همچنین نرخ تورم سالیانه ۱۱.۹ بوده است. عملکرد درآمدی در این سال ۱۷.۰۶۴ هزار میلیارد تومان و رشد نسبت به سال ماقبل ۵ درصد بوده که درصد تحقق درآمد هم ۹۹ درصد می شود.

طی سال ۱۳۹۵، بودجه مصوب ۱۷.۸۸ هزار میلیارد تومان بوده، رشد نسبت به سال ماقبل ۴ درصد و نرخ تورم سالانه ۹ درصد بوده است. عملکرد درآمدی ۲۱.۰۱۳ هزار میلیارد تومان و رشد نسبت به سال ماقبل ۲۳ درصد بوده و درکل درصد تحقق درآمد ۱۱۸ درصد گزارش شده است.

در سال ۱۳۹۶ بودجه مصوب ۱۷.۹۱۵ بوده و رشد نسبت به سال قبل ۰.۲۰ گزارش شده است. نرخ تورم سالانه ۹.۶ درصد بوده و عملکرد درآمدی(تحقق) ۱۵.۵۶۹ هزار میلیارد تومان و رشد نسبت به سال ماقبل منفی ۲۶ درصد است. متوسط رشد عملکرد درآمدی ۹ درصد و درصد تحقق درآمد هم ۸۷ درصد بوده است.

در سال ۱۳۹۷، بودجه مصوب ۱۷.۴۶۵ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۳ درصد کاهش داشت‌.نرخ تورم سالانه ۳۱.۲ درصد و همچنین عملکرد درآمدی ۱۷.۱۷۴ هزار میلیارد تومان بود.رشد نسبت به سال ماقبل ۱۰ درصد و همچنین درصد تحقق درآمد ۹۹ بود.

در سال ۱۳۹۸، بودجه مصوب ۲۴.۸۵ هزار میلیارد تومان بود. رشد نسبت به سال ماقبل ۳۹ درصد بود.نرخ تورم سالانه ۴۱.۲ درصد همچنین عملکرد درآمدی(تحقق) ۲۱.۴۴۰ هزار میلیارد تومان و درصد تحقق درآمد ۸۹ درصد بود.

در سال ۱۳۹۹، بودجه مصوب ۳۰.۶۰۹ هزار میلیارد تومان و رشد نسبت به سال ما قبل ۲۷ درصد بود.نرخ تورم سالانه ۴۷.۱ درصد و عملکرد درآمدی ۲۷.۱۹ هزار میلیارد تومان که نسبت به سال ما قبل ۲۷ درصد رشد داشت‌.درصد تحقق درآمد در این سال ۸۹ درصد بود.

طی سال ۱۴۰۰، بودجه مصوب ۳۷.۷۰۰ هزار میلیارد تومان، نرخ تورم سالانه ۴۶.۲ درصد و عملکرد درآمدی ۳۷.۲۵۹ هزار میلیارد تومان بود. رشد نسبت به سال ما قبل ۳۷ درصد و درصد تحقق درآمد هم ۹۹درصد بود.

در سال ۱۴۰۱، بودجه مصوب شهرداری تهران ۵۴.۱۷۱ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۴۴ درصد رشد داشت‌. همچنین نرخ تورم سالانه ۴۶.۵ بود که تحقق عملکرد درآمدی عدد۶۹،۰۸۳ هزار میلیارد تومان را نشان می‌داد که رشد آن نسبت به سال ما قبل ۸۵ درصد بود. درصد تحقق درآمد ۱۳۷ هم بود.

طی سال ۱۴۰۲، بودجه مصوب ۱۰۴.۰۰۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ما قبل ۹۲ درصد رشد داشت‌. نرخ تورم سالیانه ۴۰.۷ درصد و عملکرد درآمدی(تحقق )۱۱۶.۷۷ بود.رشد نسبت به سال ما عقب هم ۶۹ درصد را نشان می‌دهد.درصد تحقق درآمد ۱۵۴ درصد بود.

در چهار ماهه سال ۱۴۰۳ هم بودجه مصوب ۱۵۰.۹۵۰ هزار میلیارد تومان بود که رشد نسبت به سال ماقبل ۴۵ درصد بود. عملکرد درآمدی(تحقق) ۳۷.۶۸۸ و رشد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۹۷ درصد بود.

همچنین متوسط نرخ تورم در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، ۱۷.۸ درصد و متوسط نرخ رشد بودجه این سالها ۱۴ درصد بود. متوسط تحقق هم ۱۰۴ درصد بوده است.

متوسط نرخ تورم در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، ۳۲.۲۷ درصد و متوسط نرخ رشد بودجه در این سالها ۱۵ درصد بود. متوسط تحقق هم ۹۱ درصد بوده است.

متوسط نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ تا ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، عدد ۴۴.۴۶ را نشان می دهد و متوسط رشد بودجه هم ۵۳ درصد. متوسط درصد تحقق هم ۱۳۰ درصد بوده است.

با محاسبه ای سرانگشتی متوجه می شویم متوسط رشد بودجه مصوب در دوره مدیریتی جدید ۵۳ درصد است که با احتساب متوسط نرخ تورم به مقدار ۴۴ درصد بیش از ۱۹ درصد رشد داشته است اما در دوره مدیریت شهری قبل متوسط رشد بودجه ۱۵ و متوسط نرخ تورم ۳۲ درصد بوده که نه تنها متناسب با نرخ تورم رشد نداشته بلکه بیش از ۵۰ درصد از نرخ تورم عقب مانده است و این موضوع در دوره ماقبل هم قابل مشاهده است. متوسط رشد عملکرد درآمدی ۷۲ درصدی در دوره جدید و ۲۰ درصدی مجموعه دو دوره قبل نشان از رشد ۳ برابری آن دارد. متوسط تحقق ۱۳۰ درصدی درآمدها نیز بیانگر تلاش و استفاده حداکثری ظرفیت‌های درآمدی و مغفول مانده برای دستیابی به این مهم است.

انتهای پیام/

۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 59104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =