تدوین لایحه ساماندهی دفاتر خدمات الکترونیک شهر 

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران از تدوین لایحه ای برای ساماندهی و نظم بخشی به فعالیت دفاتر ۱۱۰ گانه خدمات الکترونیک شهر خبرداد و گفت: با توجه به تغییرات شتابنده عصر کنونی و انتظارات و مطالبات شهروندان برای دریافت خدمات غیرحضوری، باید مدیریت تغییر مبتنی بر فناوری اطلاعات در موسسه فناوران شهر حاکم شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، حامد مظاهریان در آیین تکریم و معارفه مدیر عامل موسسه فناوران شهر، کارکردهای این موسسه را نیازمند بازتعریف دانست و افزود: گذر زمان و تحولات آینده ناشی از آن ایجاب می کند  نوع فعالیت و کارکرد موسسه فناوران شهر در ساختار کلان شهرداری تهران باز تعریف شود  و این نیازمند شجاعت در تصمیم گیری است.

او از فناوری اطلاعات به عنوان مهمترین سازمان مکمل  موسسه فناوران شهر در شهرداری تهران یاد کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه، اگر موسسه فناوران شهر شرایط خود را به سرعت بازنگری نکند و نقش اصلی خود را در ارائه خدمات کیفی تر و سریع تر به مردم بازیابی و تعریف نکند دچار آسیب هایی چون رکود و روزمرگی و  افت کیفیت خدمات رسانی خواهد شد. البته بهبود شیوه های خدمت رسانی به شهروندان شجاعت در تصمیم گیری را می طلبد.

معاون شهردار تهران، با اشاره به سرعت بالای تغییرات در حرفه های متصل به فناوری گفت: به نظر می رسد شهرداری تهران باید به عنوان نهادی خدمت رسان، ضمن همگامی با عصر توأم با تغییرات شتابنده، رهیافت هایی را برای بازتعریف نقش ها و جایگاه های خود در این زمینه پیدا کند. باید خود تغییری از درون رقم زده شود و در این میان موسسه فناوران شهر می تواند پیشگام باشد.

او از تصمیم شهردار تهران برای انجام ممیزی املاک تهران توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر خبر داد و به تدوین لایحه ای برای ساماندهی و نظم بخشی به فعالیت ۱۱۰ دفتر خدمات الکترونیک شهر اشاره کرد و افزود: شهرداری های موفق در جهان با بهره گیری از روش های روز فناورانه خدمات خود را به شهروندان از طریق سامانه های مجازی بر بستر وب و تلفن همراه ارائه می دهند. استفاده از این الگو می تواند مدیریت شهری را در تحقق رویکرد شفافیت، رضایتمندی مردم بر اساس شعار تهران شهری برای همه، یاری رساند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید بر لزوم پرهیز از روش های گذشته و تصورات سنتی اداره شهر گفت: باید از شیوه های روز برای ارائه خدمات نوین به شهروندان در بستر اینترنت استفاده کنیم. این امر، ضمن کمک به کاهش ترددهای غیرضروری در شهر و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، به ارتقای سطح رضایتمندی مردم نیز منجر خواهد شد.

مظاهریان در بخش دیگر سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش های داوود لطفی مدیرعامل سابق موسسه فناوران شهر در پویایی و شفاف سازی این موسسه، برای وی در جایگاه شهردار منطقه ۱۷ آرزوی توفیق کرد.

او همچنین از مهدی شریفیان سرپرست موسسه فناوران شهر خواستار ایجاد ثبات بر مبنای پیش بینی دورنمای کلان از ماموریت های این موسسه شد و گفت: فرصت پایه ریزی و انجام اقدامات نهادی در موسسه فناوران شهر فراهم است و می تواند به عنوان ثمره مدیریت شهری در خدمت رسانی کیفی به شهروندان ماندگار شود.

در ادامه نشست، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز بیان کرد: خوشبختانه مسیر تحول در موسسه فناوران شهر با موضوع ممیزی ها و بازنگری در آیین نامه ها ودستورالعمل ها آغاز شده  است. اکنون که مردم نیز بر اساس تغییرات اناشی از شرایط روز جامعه، خدمات متفاوتی را مطالبه می کنند؛ دفاتر خدمات الکترونیک نیز باید به این تحول بپیوندند.

او با تاکید بر لزوم تغییر نوع کار دفاتر خدمات الکترونیک به اقتضای تغییر شرایط، افزود: هم اکنون بخشی از خدمات دفاتر کاهش یافته و به بخشی دیگر افزوده شده است. با توجه به رغبت بیشتر شهروندان برای دریافت خدمات غیرحضوری، به نظر می‌رسد نقش دفاتر خدمات الکترونیک بسیار پررنگ شده و دچار دگردیسی جدی است.

فرجود، پاسخگویی به انتظارات و مطالبات روز مردم را از جمله اقدامات مهم دفاتر خدمات الکترونیک دانست و افزود: موسسه فناوران شهر نهادی جدی برای ایجاد تحول در خط مقدم ارتباط با شهروندان به شمار می رود و دفاتر خدمات الکترونیک می توانند به عنوان یکی از بهترین جایگاه ها در ارائه خدمات نسل جدید به شهروندان و مکمل خدمات الکترونیکی شهر بکوشند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، همکاری و حمایت سازمان فاوا را از موسسه فناوران شهر و دفاتر خدمات الکترونیک برای ارتقای خدمت رسانی به شهروندان اعلام کرد.

سجاد احمدوند مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران نیز به نمایندگی از مدیران کل حوزه معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیز با اظهار خشنودی از انتخاب مدیران از درون سازمان، این شیوه را موجب دلگرمی کارکنان، تقویت ظرفیت های درون سازمانی و در نهایت ارتقای بهره وری سازمان شهرداری تهران دانست.

او، از تلاش های داوود لطفی مدیرعامل سبق موسسه فناوران شهر که با بهره گیری از روحیه تیم سازی در بین همکاران، امور این موسسه را تا رسیدن به نتیجه راهبری کرده قدردانی کرد و ویژگی هایی چون ممارست و پشتکار و جدیت مدیرعامل جدید این موسسه را عامل توفیق وی برای پیشبرد اهداف سازمانی عنوان و برای مهدی شریفیان آرزوی موفقیت کرد.

داوود لطفی مدیرعامل سابق موسسه فناوران شهر  شهردار کنونی منطقه ۱۷ نیز با اشاره به  تشکیل گروه تحول در اداره کل تبیین با موضوع بهبود فرایند شهرسازی، آیین نامه اجرایی و انضباطی، آینده نگاری  و ارزیابی عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک را از جمله اقدامات فاخری دانست که باید در تداوم مسیر کاری این موسسه به ثمر برسد.

مهدی شریفیان سرپرست موسسه فناوران شهر نیز دیدگاه استفاده از توانمندی‌های بدنه شهرداری تهران در پست های مدیریتی را قابل تقدیر دانست و بر لزوم  تصویب و اجرای لایحه ساماندهی دفاتر خدمات الکترونیک و اصلاح فرایندهای سازمانی تاکید کرد.

سرپرست موسسه فناوران شهر همچنین با تاکید بر لزوم تغییر پارادایم در حوزه سیاستگذاری برای بازطراحی ماموریت های این موسسه، بیان کرد: استقرار دفاتر خدمات الکترونیک در خط اول خدمت رسانی به مردم نیازمند نگاه فرابخشی، بازتعریف و سیاستگذاری در سطح کلان در قالب پروژه مشترک با شهر هوشمند است و به نوعی ریل گذاری برای دستیابی به شهرداری چابک، در دسترس و شفاف محسوب می شود.

در پایان این نشست ضمن اهدای لوح سپاس به داود عباسی مدیرعامل سابق موسسه فناوران شهر، حکم مهدی شریفیان سرپرست موسسه فناوران شهر اعطا شد.

۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 5918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =