آلودگی هوای تهران موضوع عجیب و غریبی نیست؛ بحث پرتکرار هر ساله روزهای سرد پایتخت است که با وارونگی هوا به اوج میرسد و دارو و مسکن مقطعی جز تجویز تعطیلی حضوری مدارس و محدودیت تردد خودروها نداشته است؛ شیوهای که موافقان و مخالفانی برای خود داشته و دارد.آگاهی از آخرین تدابیر فرمانداری تهران برای خروج خودروهای فرسوده و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا و همچنین برنامههای فرمانداری در بحث پیشگیری و آمادگی برای زلزله تهران، ایمنی بازار، ساماندهی اتباع خارجی و همچنین آخرین وضعیت امنیتی شهر تهران از جمله مهمترین مواردی بود که در گفتوگوی تفصیلی فارس با احمد قیومی فرماندار تهران به آن پرداخته شده است؛ بخوانید:
آخرین وضعیت امنیتی پایتخت، طرح ساماندهی اتباع خارجی، ایمنی بازار و کاهش آلودگی هوا از جمله مواردی بود که فرماندار تهران، احمد قیومی به تشریح آن پرداخت.
آقای فرماندار؛ موضوع آلودگی هوا موضوع پرتکرار هر ساله پایتخت است. با شروع فصل بازگشایی مدارس و دانشگاهها، سرد شدن و وارونگی هوا بلافاصله بحث آلودگی هوا پیش میآید که هر سال با اقدامات مقطعی زودگذر همچون تعطیلی مدارس و محدودیتهای تردد و برگزاری نشستها و جلساتی در خصوص کاهش آلودگی و متهم کردن این دستگاه یا آن نهاد به کم کاری به تدریج از موضوع آلودگی هوا گذشته و به سال جدید وارد می شویم.بفرمایید که فرمانداری تهران به عنوان یک نهاد بالادستی در خصوص خروج خودروها و تاکسیهای فرسوده و افزایش سیستم حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟
موضوع آلودگی هوا مسئلهای است که چندین سال است شهر تهران را آزار میدهد و برای حل این مسئله هم مصوبات و مواد قانونی ویژهای وجود دارد؛اما موضوع اصلی این است که ۲۰ دستگاه اجرایی و فرهنگی در بحث آلودگی هوا تکلیف و وظیفه دارند.باید گفت اگرچه موضوعات مختلفی در فرمانداری تهران مورد بررسی قرار میگیرد اما یکی از موارد مهم بحث آلودگی هواست به خصوص زمانی که هوا دچار وارونگی میشود.عوامل مختلفی که در خصوص آلودگی هوا اثرگذار هستند یکی بحث توسعه و بهینه و بهسازی سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران است که کفایت این تعداد جمعیت ساکن و شناور در شهر تهران را نمیکند به طوری که ترددها در برخی ساعات نشان دهنده این موضوع است؛ درست مثل زمانی که مراکز آموزشی و دانشگاهها و مدارس باز میشود ترافیک موجود و میزان تردد این موضوع را به وضوح نشان میدهد.اگرچه در کم کردن آلودگی هوا بحث ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح است اما باید گفت این تمام ماجرا نیست موضوع دیگر بخارات ناشی از بنزین در پمپ بنزینها برمیگردد.
در طرح کهاب که هم اکنون در سطح پمپ بنزینها توسط شرکت پخش فرآوردههای نفتی در حال انجام است سعی شده که بخارات ناشی از بنزین به حداقل برسد.موضوع دیگر بحث ناوگان فرسوده تاکسی و اتوبوسهای شهر تهران است همچنین نیاز به واگنهای جدید مترو که همه این موارد دست به دست هم داد تا شهرداری به سمت نوسازی برود.در این زمینه بر اساس تکالیفی که به عهده فرمانداری تهران است مصوبات شورای شهر تهران از جمله لایحهها و طرحها بعد از تصویب،مورد بررسی فرمانداری قرار گرفته و تطبیق این موارد با قانون و نظارت بر حسن اجرای آن توسط دستگاههای دیگر بر عهده فرمانداری است.
جناب آقای فرماندار؛ مصوبه خرید خارجی ناوگان حمل و نقل عمومی شورای شهر به کجا رسید؟
مصوبه برای خرید خارجی از شورای شهر داشتیم که مدارک ارسال شده و ایرادات مرتفع شده و در نهایت جمعبندی شد و اجازه خرید با رعایت کامل قوانین بالادستی مورد توجه قرار گرفت.ما امیدوار هستیم با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درصدی از آلودگی هوای تهران مرتفع شود؛ اگرچه در سال گذشته ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس توسط اتوبوسرانی اورهال و بهینه سازی شد اما باید گفت این تعداد اتوبوس با این حجم مسافر در پایتخت عملاً کارساز نیست.در تهران همانطور که میدانید یک جمعیت ثابت داریم و یک جمعیت چند میلیونی شناور که صبحها وارد تهران شده و به کار یا تحصیل پرداخته و شبها از پایتخت خارج میشوند و این تعداد هم به حجم ترافیک و تردد تهران میافزاید.
آقای قیومی یکی از معضلات در محلات تهران ساختمانهای فرسوده است؛ بفرمایید کار نوسازی بافتهای فرسوده در تهران به کجا رسید؟
در خصوص نوسازی بافت فرسوده تهران کارهای ویژه زیادی انجام شد.همانطور که میدانید بسته تشویقی ۱۹ گانه وزارت مسکن طراحی و به شهرداریها ابلاغ شده است و در این بحث تهران به صورت خاص و ویژه دیده شده و یک سری مشوقهای دیگر نیز در این خصوص به این سیاستها اضافه شده که باعث شده ما در کل کشور ۱۰۰ درصد بافت فرسوده را به سمت نوسازی حرکت دهیم یعنی یا نوسازی بافت فرسوده انجام شده یا پرونده ساخت صادر شده است.باید گفت در شهر تهران با مصوبات انجام شده رشد ۲۵۰ درصدی در صدور پروانه ساخت برای بافت فرسوده را شاهد بودیم.
موضوع زلزله تهران و مخاطراتی که در هنگام زلزله برای تهران به وجود میآید یکی از نگرانیهای پایتختنشینان است. بفرمایید در بحث مخاطرات زلزله و همچنین آمادگی نهادها و پیشگیری از آسیبهای احتمالی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
بحث زلزله و مخاطرات آن به صورت غیر قابل انکاری به بافت فرسوده هم متصل است چرا که بافت فرسوده ناپایدار بوده و نگرانی تخریب و آسیب را در پی دارد که نوسازی بافتهای فرسوده در تهران میتواند از نگرانیهای موجود در قبال زلزله بکاهد.اما در کلانشهر تهران رئیس ستاد بحران وزیر محترم کشور است و جانشینی این ستاد را شهرداری تهران به عهده دارد.در همین زمینه هم ۱۴ کارگروه ویژه ذیل مدیریت شهر تهران با فرماندار مسائل را مورد توجه قرار داده و آمادگی کامل در وقوع زلزله، سیلاب و مخاطرات را بر عهده دارند.در سال گذشته برای اولین بار مانورهای ویژهای را در فضای بیرونی با شبیه سازی به صورت ویژه برای دستگاههای مختلف مرتبط توسط سازمان مدیریت بحران انجام شد.اما باید گفت مساله تهران یک مساله ترکیبی و پیچیده بوده و نقش فرمانداری مهم است ؛ درست مثل حادثه خیابان استخر که کمیته مربوطه بلافاصله تشکیل و همه دستگاههای مرتبط حاضر شده و مصوبات در راستای بحث ایمن سازی به صورت انجام شد؛در این کمیته مقرر شد که تمامی نقاط حادثهخیز قبل از بروز حادثه مورد توجه قرار گرفته و نسبت به رفع نقاط حادثه خیز اقدام شود.باید گفت بحث اصلاح هندسی معابر، روشنایی، برخی جادههای منتهی به تهران و ایمن سازی آنها و ورودیهای تهران یک به یک در حال انجام است و حتی برخی مراحل پایانی خود را طی میکند.
ایمنی بازار تهران به عنوان یکی از کلیدیترین مناطق پایتخت همواره مطرح بوده است، مسائلی از جمله بافت تاریخی، زیرساختهای از جمله برق آب و فاضلاب گاز و غیره از جمله مواردی است که در سالهای اخیر در خصوص ایمنی بازار به آنها پرداخته شده است آخرین وضعیت ایمنی بازار و اقدامات انجام شده را تشریح بفرمایید؟
همانطور که میدانید بازار تهران به عنوان قلب اقتصادی شهر تهران مطرح بوده و علاوه بر آن بافت تاریخی و هویتی بازار نیز از مسائل مهم و مدنظر است.موضوع ایمنی بازار تهران و مرتفع شدن موارد نا ایمنی از جمله مواردی است که به صورت ویژه در خصوص بازار تهران دیده شده است و از سال قبل تاکنون ۳۴ اقدام مشترک برای ایمن سازی بازار انجام شده است که ۵۰ درصد مشارکت دولت و ۵۰ درصد مشارکت شهرداری را در پی داشته است.شهرداری تهران به همراه شهرداری منطقه ۱۲ و سامانه خدمات شهری، آتش نشانی و ساماندهی مشاغل و دولت هم با ادارات زیرساختی از جمله برق، آب و فاضلاب،گاز، ثبت اسناد، اوقاف و میراث فرهنگی پای کار آمده و هماهنگیهای لازم را انجام دادند.در سال ۱۴۰۲ با توجه به برنامه انجام شده و اقدام مشترک نزدیک به ۳۰۰۰ انشعاب برق یعنی بیش از ۴۰ درصد ایمن سازی بازار انجام شد در حالی که در ۶ سال گذشته ۷۰۰۰ انشعاب برق بازار با کمک هیأت امنا ایمن سازی شده بود.در خصوص بحث فاضلاب بازار تهران چون چاههای جذبی وجود داشت و مخاطراتی در پی داشت شرکت فاضلاب طرح ویژهای را برای فاضلاب بازار مصوب کرده و در حال عملیاتی شدن است؛ بدین صورت که پیمانکار شروع به کار کرده و شبکه فاضلاب بازار به شبکه اصلی فاضلاب تهران متصل میشود.
در خصوص شبکه گاز در بازار نیز در بازدیدی که با تمام نمایندگان دستگاههای مربوطه در ماه قبل صورت گرفت و حتی به یکی از رستورانهای بزرگ بازار هم رفتیم مشاهده کردیم که مخازن گاز مایع بسیار بزرگ که نا ایمن بوده و خطرات بسیار زیادی هم به دنبال دارند در محل بازار بکارگیری می شوند؛ هرچند سازمان آتش نشانی این موارد را رصد کرده و قرار شد آن قسمت از بازار تهران که امکان گازکشی شهری را دارد و جاهای مهم مثل رستورانها در دستور کار باشد که این کار را پیگیری خواهیم کرد.همچنین هماهنگی خوبی بین میراث فرهنگی و دستگاههای اجرایی و اداره اوقاف وجود دارد که باید در همین جا از همراهی تمام این سازمانها تشکر کنم که امسال و سال گذشته اوقاف با نگاه حل مسائل به بازار تهران وارد شد.به جز بازار تهران ما مسئله امامزاده داوود و بازسازی را داشتیم که تردد وسایل نقلیه سنگین امکان پذیر نبود اما در ماه اخیر با هماهنگی با موقوفات توانستیم مجوز لازم را اخذ کرده و بتوانیم کار بازسازی را دنبال کنیم.
آقای قیومی؛ بحث ساماندهی اتباع غیرمجاز در کلان شهر تهران به کجا رسید؟
بحث اتباع غیرقانونی در تهران به خصوص اتباع افغانستانی مورد توجه قرار دارد؛سازمان ملی مهاجرت یک طرح خاص را در وزارت کشور مکتوب کرده و تکالیفی را برای همه استانداران مشخص کرده است؛در تهران نیز با شرایط خاصی که وجود دارد جلسات ویژهای برای موضوع و مسئله حضور اتباع بیگانه در پایتخت مورد توجه قرار گرفته است.در سال گذشته و همچنین چند ماه از سال جدید کنترل این موضوع را شهروندان عزیز مشاهده کردند؛ چرا که در گذشته شاهد یک سری حرکات و مواردی بودیم که این موارد کنترل شد به خصوص موارد و فیلمبرداریهایی که اتباع در برخی نقاط و مراکز داشتند که با هماهنگیهایی که انجام شد به سمت کنترل و مهار این اقدامات حرکت کردیم.حضور اتباع خارجی در همه جا و همه کشورهای جهان به دلایل مختلف وجود دارد اما مسئله مهم این است که باید حضور اتباع کنترل و تعریف شده باشد.در شهر تهران نیز کار شناسایی اتباع منطقه به منطقه و محله و محله با توجه به ظرفیتهای موجود انجام شده و حضور اتباع در مشاغل نیز یک به یک رصد شده است و باید گفت بحث اتباع غیر مجاز و طرد آنها به صورت جدی پیگیری میشود.طبق آمار طرد اتباع خارجی در پایتخت و ورود اتباع به اردوگاه عسگرآباد تهران ما سهمیه طرد را بیشتر از درصد اختصاص یافته شده اجرا کرده ایم.
آقای فرماندار در حال حاضر وضعیت امنیتی تهران را چگونه ارزیابی میکنید؟
الحمدلله در شهر تهران در سال گذشته و همین چند ماه اخیر تجمعات و راهپیماییهای مختلف آیینی، مذهبی و ملی برگزار شده است که با تلاش همکاران و همچنین شورای تامین شهر تهران امنیت کامل برقرار بوده است.در راهپیمایی غدیر که یک مراسم باشکوه و چند میلیون نفری بود با تمام تهدیدات تکفیریها و داعش، این مراسم در امنیت کامل برگزار شد آن هم با برنامهریزی و تلاش تمام دستگاههای مرتبط با موضوع امنیت در کلانشهر تهران.
فارس: از سامانه شفافیت در فرمانداری تهران چه خبر؟یکی از ویژگیهای دولت و دستگاههای اجرایی این است که تمام آنچه که در جاهای خاص و ویژه انجام میدهند به طور شفاف اطلاع رسانی کرده و در اختیار مردم قرار دهند تا مردم هم از پیشرفت فنی اقدامات اطلاع حاصل کنند.باید گفت که فرمانداری تهران سامانههای پروژههای فنی را در سایت مربوطه بارگذاری کرده تا پیشرفت پروژهها به صورت واضح در دسترس عموم قرار بگیرد که در همین راستا پروژهها و اقدامات انجام شده در معاونتهای مختلف عمرانی، هماهنگی و توسعه به طور کامل در سامانه شفافیت بارگذاری شده است.در سال ۱۴۰۲ طبق آمار سازمان تامین اجتماعی و بیمهها برای اولین بار تحقق ۱۰۸ درصدی در حوزه اشتغال را بر اساس خروجی سازمان تامین اجتماعی داشتیم چرا که وقتی پروژههای عمرانی دقیق و سریع طراحی و اجرا شوند به تبع خود اشتغال زایی را نیز در پی دارند.
یکی از نگرانیهای پایتخت نشینان حضور سگهای ولگرد در بوستانها و پارکهاست؛ برای جمع آوری سگهای ولگرد و کاهش نگرانی شهروندان چه اقداماتی انجام شده است؟
طبق سامانه ۱۳۷ در سال ۱۴۰۲ جمع آوری سگهای ولگرد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و ۳۰ درصد کاهش شکایت از سگهای ولگرد در سامانه ثبت شده است. در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۹۰۰ قلاده سگ و در سال گذشته ۱۵۷۰۰ قلاده سگ جمع آوری شدهاند؛ در ۵ ماهه اخیر نیز حدود ۲۰ هزار قلاده سگ ولگرد زندهگیری و جمع آوری شدهاند.باید گفت عزم سازمانهای مربوطه در جمع آوری سگهای ولگرد وجود داشته و ادامه دارد اما باید مردم نیز از غذا دادن به سگهای ولگرد خودداری کنند.گفتنی است مخاطبان سامانه فارس من با درج چندین پویش پیگیری خبرنگاران فارس را درباره جولان سگهای ولگرد، آلودگی هوا، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی ، نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی اتباع خارجی از مسؤولان خواستار بودند.
منبع: فارس
انتهای پیام/
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 59446
نظر شما