اختلاف یا اتحاد؛ گره مشکلات شهری تهران چگونه باز می‌شود؟

اختلاف میان اعضای شورای شهر تهران چندماهی است که شدت گرفته؛ اختلافاتی که به نظر منشاء سیاسی دارد و کلاف مشکلات شهری و تحقق مطالبات شهروندان را در هم پیچیده است.

به گزارش شهر، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ بود که ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران فعالیت خود را آغاز کرد شورایی که به اعتقاد برخی‌ها تشکیل شده از سه طیف مختلف بود که همگی زیر نام اصولگرایی جمع شده بودند.

از همان روزهای نخستین اختلافاتی میان اعضای شورای شهر در مورد انتخاب شهردار تهران شکل گرفت و نام‌های مختلفی از دو طیف بر سر زبان افتاد هرچند که بسیاری از افراد از جمله مهدی چمران رئیس شورای شهر معتقد بودند که اختلاف نظر منتخبین شورای ششم طبیعی است. برخی هم می‌گفتند تضارب آرا سبب پویایی شورا می‌شود.

سرانجام شهردار تهران با نظر اکثر آرای شورای شهری‌ها انتخاب و فعالیت شهرداری تهران هم از ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ رسماً آغاز شد. روند فعالیت‌ها در شورای شهر پیش رفت و ادامه داشت و مصوبه‌های مختلفی هم در جلسات شورای شهر به تصویب رسید.

همه چیز آرام و در نهایت تعامل میان شورای شهر تهران و شهرداری در جریان بود یا لااقل این گونه به نظر می‌رسید تا اینکه طی ۸ تا ۹ ماه گذشته صدای برخی اختلافات از سوی اعضای شورای شهر تهران به گوش رسید. اختلافاتی که ابتدا در قالب تذکرات اعضای شورا بود و رفته رفته به پرخاشگری و تهدید به ترک جلسه تبدیل شد.

مطالبات شهروندان به دست فراموشی سپرده شد؟!

از این اختلافات این تصور تداعی شد که مردم تهران و مطالبات به حق شأن از مدیریت شهری توسط منتخبین شأن در شورای شهر به دست فراموشی سپرده شده است. مطالباتی که مهمترین آنها را می‌توان رسیدگی به موضوع حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا دانست. موضوعاتی که رسیدگی به آن با هر بار اختلاف میان شورای شهر و شهرداری با تاخیر همراه شده است و نمونه بارز آن تهیه واگن‌های چینی و اختلاف بر سر قرارداد آن بود.

در واقع بعد از مدت‌ها شورای شهر با حمایتی بی‌سابقه حدود ۳۰ تا ۳۵ همت اعتبار برای خرید اتوبوس‌، واگن و تاکسی برای شهر تهران در نظر گرفت و آن را تصویب کرد و شهرداری توانست به مدد آن قراردادی تاریخی را برای خرید خودروهای حمل‌ونقل عمومی با شرکت‌های چینی منعقد کند، اما اختلاف‌هایی بین برخی از اعضای شورا با شهرداری در مورد ابهاماتی که در قرارداد خریدها از شرکت‌های طرف قرارداد وجود داشت، شکل گرفت و این موضوع سبب پیش نرفتن برنامه و یا به نوعی کند شدن آن شد.

برخی منتقدان زاکانی در فضای مجازی مطرح کردند مشکل در این زمینه، ترک تشریفات و عجله برای امضای قرارداد با طرف چینی است. برخی هم اعلام کردند مشکل در انتخاب شرکت چینی است، برخی هم گفتند تا اتوبوس ایرانی هست، چینی چرا؟ خلاصه اینکه قرارداد چینی _ ایرانی که از آن به عنوان قراردادی تاریخی در عرصه حمل‌ونقل پایتخت یاد می‌شود با اما و اگر همراه شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳ هم با حضور در جمع خبرنگاران، به سوالات و ابهامات آنها در حوزه حمل‌ونقل و موضوعات مرتبط با قرارداد چین، پاسخ داد.

وی درباره علت عدم انتشار عمومی قراردادهای منعقدشده با طرف‌های چینی، بیان داشت: قراردادهای چین را به سه نفر از اعضای شورا، آقایان چمران و تشکری و خانم سلیمانی دادیم و هریک از دیگر اعضای شورا نیز که تقاضا می‌کرد، در جریان جزئیات قرار می‌گرفت. اما باید بدانیم که انتشار عمومی آن غلط است. چرا که نگرانی‌های درباره مسائل محرمانه توافقات کلان دولتین ایران و چین و موضوعات مرتبط با مسیر انتقال ارز بین دو کشور وجود داشت. اما پاسخ‌های زاکانی هم جواب نداد و اختلافات به پایان نرسید.

دوگانگی از زهر کشنده‌تر است

اختلافات همچنان ادامه داشت تا اینکه در یک جلسه شورا مهدی چمران به گریه افتاد و گفت: دوگانگی از زهر کشنده‌تر است و برای آینده شورا و کشور خوب نیست. ما اینجا می‌خواهیم مشکلات مردم را برطرف کنیم. شهردار موظف است کار مردم را حل کند.

اختلاف سلیقه یا مشکل سیاسی؟

برخی از فعالین حوزه شهری معتقد بودند که این اختلافات در شورای شهر شکل سیاسی دارد و به هیچ عنوان اختلاف سلیقه نیست.

همچنین یکی از این تنش‌ها در شورای شهر تهران روز یکشنبه ۲۴ تیرماه امسال بود که نرجس سلیمانی با قرائت متنی اعلام کرد «هیچ کاری در شهرداری تهران در ۳ سال گذشته انجام نشده است و شهر در زمان مرخصی مدیران شهری در ایام انتخابات بهتر از زمان حضورشان اداره می‌شد. شهردار تهران مقبولیت ندارد پس مشروعیت ندارد. شهرداری نیازمند عطاری دانا و خموش است نه فردی که شعارهای بی‌مایه می‌دهد و هوس ریاست جمهوری دارد».

همین ادبیات کافی بود تا دیگر اعضای شورا به وی اعتراض کنند و با یادآوری دستاوردهای شهرداری به مخالفت با او بپردازند.

پروژه شهید بروجردی بعد از ۲۰ سال به نتیجه رسید

حجت الاسلام آقامیری یکی از این افراد بود که گفت: پروژه شهید بروجردی ۲۰ سال تعطیل بود که در این دوره بخشی از آن افتتاح شد. در بخش حمل و نقل و ترافیک خرید هزار و ۸۱ واگن مگر کم کاری است؟ معادل ۲۴ سال فعالیت مترو، واگن خریداری شده که به تدریج وارد می‌شود. خم رنگرزی نیست که انتظار داشته باشیم سریع عملیاتی شود. در گذشته به معتادان متجاهر نگاه هم نمی‌کردند و امروز فیلم‌هایی که مردم از کلونی‌ها می‌گرفتند و به شبکه‌های خارجی می‌فرستادند، کجاست؟ معادل ۱۰ سال گذشته در سطح شهر آسفالت توزیع شده است. چرا کارکرد ما را زیر سوال می‌برید؟ من شخصاً موضوع را پیگیری می‌کنم و ناراحت می‌شوم وقتی می‌گوئید سه سال کار نکردید. یعنی ما زیر کولر باد خوردیم. اینکه چشمان خود را ببندیم و دهان خود را باز کنیم در شأن فرزند شهید سلیمانی نیست.

دفاعیه آقامیری به مذاق دیگر مخالفان شهردار تهران خوش نیامد و ناصر امانی و مهدی اقراریان عبارت «… در شأن فرزند شهید سلیمانی نیست» را توهین به شهید سلیمانی قلمداد کردند.

ردپای برخی از شورای شهری‌ها در کارزار برکناری شهردار تهران

همچنین چندی پیش کارزاری در فضای مجازی برای برکناری شهردار تهران با پوشش گسترده اصلاح طلبان و مخالفان شهردار تهران برجسته شد که بسیاری معتقد بودند این کارزار توسط برخی اعضای شورای شهر مورد حمایت قرار گرفته است، حتی مهدی اقراریان در مصاحبه‌ای گفت: ما خواهان استیضاح شهردار هستیم.

به دنبال این کارزار، شایعاتی برای توافق بخشی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای برکناری زاکانی منتشر شد.

در حال پیگیری قضائی اتهام‌زنی‌ها هستیم

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران در واکنش به این اتفاقات گفت: پس از دروغ قطع درخت و جنجال ساخت مسجد در پارک‌ها، تازه‌ترین اقدام همین کارزار علیه شهردار تهران بود که بلافاصله کارزاری با امضاهای بیشتر در حمایت از شهردار تهران در همان پلتفرم منتشر شد که نقشه‌ها را نقش بر آب کرد. یا اخیراً کلیپی توسط این افراد منتشر شده که ادعا می‌کند فردی در قبال یک پست میانی درخواست ۴۰۰ سکه و ۴۵۰ هزار دلار کرده است که مشخص شد این ادعای مضحک از اساس کذب بوده و در حال پیگیری قضائی این اتهام‌زنی هستیم و امیدواریم قوه قضائیه به سرعت در این زمینه روشنگری کرده و با اتهام زنندگان که سوابق دروغ پردازی علیه شهرداری تهران دارند برخورد قانونی کند.

نباید انسجام در شورای شهر بر هم بخورد

محمد سراج، نماینده مردم تهران در مجلس درباره چالش‌ها و تنش‌های ایجاد شده بین شورا و شهرداری تهران گفت: در کار جمعی به خصوص کار شورایی قطعاً اختلاف نظر وجود دارد و طبیعی است در شورای شهر تهران نیز مانند همه شوراها اختلاف نظر وجود داشته باشد. البته هر کدام از اعضا نظرات‌شان محترم و محفوظ است، اما باید انسجام اصلی برهم نخورد. آنچه که باعث می‌شود این تیم موفقیت کسب کند و بتواند خدمت بهتری به مردم ارائه کرده و وظایف خود را به خوبی انجام دهد و کارآمدی بیشتری داشته باشد، لازمه آن منسجم بودن و هماهنگ بودن است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این اختلاف نظر همیشه بوده است، اما بعد از انتخابات کمی اوج گرفته است و من فکر می‌کنم عوامل بیرونی این موضوع را تحریک می‌کنند که بین عناصر داخل شورا و شهرداری اختلاف ایجاد شود.

گره کور حمل و نقل عمومی چگونه باز می‌شود؟

اکنون حدود ۹ روز به بازگشایی مدارس باقی مانده و طبق گفته پلیس راهور، ترافیک در مهرماه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. مردم تهران منتظر بهبود حمل و نقل عمومی هستند. بهبودی که سال‌هاست مدیریت‌های شهری مختلف نسبت به آن وعده داده و هنوز به سرانجام و نتیجه مطلوب نرسیده است. تاکسی، اتوبوس و مترو تهران نیاز به نفس تازه دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید قرارداد با چین می‌تواند گره از کار حمل و نقل عمومی تهران باز کند و آیا شورای شهری‌ها می‌توانند به جای اختلاف، اتحاد را پلی برای رسیدن به هدف کنند و رضایت شهروندان تهران را در بهبود حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا به همراه داشته باشند؟

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 59731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =