رسولی: مجلس، مددکار شورا و شهرداری در اداره پایتخت باشد

شهر: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از نشست سه ساعته مجمع نمایندگان تهران با هیأت رئیسه شورای شهر از تصمیم گیری برای تداوم این نشست ها در قالب تشکیل کارگروه های مشترک و نشست های جمعی خبر داد.

حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور حقوقی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره جلسه روز چهارشنبه (۱۴ آبان) هیأت رییسه و برخی اعضای شورای شهر تهران با مجمع نمایندگان تهران گفت: ترکیب ۲۱ نفره شورای اسلامی دوره پنجم شهر تهران با پشتوانه رای بی سابقه در این نهاد انتخابی به صورت یک دست اصلاح طلبانه است. متقابلا صرف نظر از تفاوت ماهوی انتخابات سال ۱۳۹۶ شورای پنجم و اسفند ۱۳۹۸ مجلس یازدهم، ۳۰ نفر نمایندگان تهران که در مجلس حضور دارند و مجمع نمایندگان تهران را تشکیل می دهند از حیث جهت گیری سیاسی اصولگرایانه موضع گیری و رفتار می کنند.

او ادامه داد: برای پیگیری وظایف و ماموریت های مشترک صرف نظر از این اختلاف رویکردهای فکری از همان روزهای اولیه تشکیل مجلس یازدهم به اشکال مختلف اعضا و ارکان شورای اسلامی شهر تهران برای تشکیل مجمع مشترک اعلام آمادگی کردند. این مجمع در مجلس دهم یک مجمع ۵۳ نفره متشکل از ۳۰ نفر نماینده، ۲۱ نفر عضو شورا، شهردار و استاندار تهران با عنوان مجمع امید و کارگروه های ۶ گانه مسائل کلیدی شهر تهران را پیگیری می کردند که در بسیاری از موارد نتایج خوبی به بار آورد که می شود در مجالی دیگر به آن پرداخت. ضرورت دارد در جهت تأمین منافع شهروندان پایتخت این هماهنگی و همسویی مجددا صورت بگیرد.

رسولی گفت: به طور طبیعی فصل مشترک اقدامات این دو مجموعه اهتمام به تشریک مساعی و همکاری برای کاستن از مشکلات پایتخت از قبیل ترافیک، آلودگی هوا، آسیب های اجتماعی، تقویت سیستم و ناوگان حمل و نقل عمومی، تعیین تکلیف نهایی مسئولیت ها و اختیارات در حوزه حریم پایتخت، اهتمام برای به نتیجه رساندن سه طرحی که از سوی شورای عالی استان ها دولت و مجلس در حال رسیدگی است شامل قانون مالیات بر ارزش افزوده و متعادل کردن سهم شهرداری ها و دولت از مالیات بر ارزش افزوده، مدیریت یکپارچه شهری و نیز درآمدهای پایدار که از سال ۱۳۶۲ بنا است مورد تصمیم گیری قرار گیرد و مساله امروز پایتخت و کشور که موضوع کرونا است. پرداختن به این مسائل فصل مشترک این دو مجموعه متفاوت به لحاظ رویکردی اما واحد به لحاظ مسئولیتی که در قبال خدمت به موکلین داریم.

رسولی گفت: بعد از نزدیک به ۵ ماه،  رئیس مجمع نمایندگان تهران روز چهارشنبه برای اولین جلسه از اعضای شورای شهر دعوت کردند. سر موقع اعضای هیأت رئیسه شورای شهر در جلسه حضور پیدا کردند و بنای ما این بود که تنها در مورد این فصول مشترک بحث کنیم و وارد مسائل اختلاف انگیز نشویم که کاملا این موضوع رعایت شد.

او ادامه داد: در مجموع آنچه که پس از سه ساعت جمع بندی شد، تأکید بر ضرورت تداوم این جلسات چه به صورت جمعی و چه در قالب تشکیل کارگروه های مشترک بود. حمایت و پشتیبانی دو جانبه از طرح ها و لوایح مرتبط با اداره پایتخت نیز از دیگر مسائل مطرح بود.

رسولی به عنوان خزانه دار شورای شهر گفت که در جلسه مذکور آخرین وضعیت درآمدی شهرداری را تشریح و از نمایندگان درخواست کرده است که با توجه به نقشی که اداره پایتخت در حفظ جایگاه و استحکام نظام دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری تهران پیشانی نظام است، نسبت به هشدارهایی که شورای شهر مبنی بر کاهش شدید درآمدها و افزایش بی سابقه هزینه ها می دهد یار و مددکار شورا و شهردار در اداره شهر باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر افزود: سایر اعضای حاضر در جلسه نیز به اقتضای مسئولیتی که در کمیسیون ها و هیأت رئیسه داشتند مسائلی را مطرح کردند. آرش حسینی میلانی نسبت به آلودگی هوا و مسائل سلامت و محیط زیست، ابراهیم امینی در مورد اصلاح و تنقیح قوانین بالادستی شوراها و بازنگری در مصوبه قبلی مجلس مبنی بر کاهش تعداد اعضای شورای شهر از ۳۱ نفر به ۲۱ نفر توضیحات مفصلی ارائه کردند.

او ادامه داد: محمود میرلوحی گزارش مفصلی از کمک هایی که شورای شهر و شهرداری تهران طی سه سال در جهت تأمین منابع مالی طرح های تاسیسات آب و فاضلاب شهری انجام داده ارائه دادند که تنها ۲۵۰۰ میلیارد تومان به اجرای تصفیه خانه ششم تهران کمک شد که آقای رئیس جمهور بدون آنکه نامی از شورا ببرند آن را افتتاح کردند. تسریع در اجرای طرح های آب و فاضلاب شهر تهران که ان شالله در یکی دو سال آینده به اتمام برسد نیز از دیگر موضوعات بود.

رسولی توضیح داد: محسن هاشمی نیز با یک نگاه تخصصی تنگناهای مربوط به حوزه حمل و نقل و ترافیک به ویژه سامانه حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی را به دقت بازگو کردند و از دوستان تقاضا شد که در جهت اجرای مصوبات قبلی همکاری کنند. مجموعه ارکان نظام به خصوص دولت باید در این زمینه یعنی تأمین ناوگان برای مترو و اتوبوسرانی به وظایف قانونی خود عمل کنند.

او گفت: زهرا نژاد بهرام در حوزه آسیب های اجتماعی و بافت های فرسوده بحث های مفصلی مطرح کرد و نمایندگان نیز در بسیاری از موارد در هم پوشانی این موضوعات نقطه نظراتی را در ارتباط با بحث حاشیه نشینی و درآمدهای شهر مطرح کردند و در مجموع جلسه نسبتا طولانی و خوبی بود و امیدوار هستیم در تداوم این رویکرد بتوانیم روی همین فصول مشترک کار را پیش ببریم چون واقعیت امر این است که اداره پایتخت نه فقط از منظر تامین خدمات عمومی و ساماندهی مساله اجتماعی که وظیفه حوزه مدیریت شهری است. از منظر سیاسی و حتی امنیتی مقوله ای بسیار مهم است که تنها در صورت انسجام و همکاری همه ارکان نظام برای اداره هر چه بهتر مرکز کشور میسر است.

او ادامه داد: شورای پنجم با قبول این واقعیت و ضرورت و نقش و مسئولیت خویش با آغوش باز و با حفظ موقعیت اصلاح طلبانه خویش روی این نقاط مشترک آماده همکاری بوده و هست. طبیعی است که مجلس به عنوان پارلمان اول در پایتخت و شورای شهر به عنوان پارلمان محلی در فراهم کردن زمینه جلب و جذب همراهی و همکاری هر چه بیشتر برای اداره پایتخت نسبت به سایر ارکان نظام باید پیش قدم باشند چراکه مسئولیت مستقیم بیشتری را دارا هستند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 5987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =