وزارت صمت بیش از این رانندگان تاکسی برقی را در معذوریت قرار ندهد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان نوسازی وزارت صمت موظف به این بوده هزینه اسقاط تاکسی‌ها را پرداخت کند، گفت: وزارت صمت بیش از این رانندگان را در معذوریت قرار ندهد؛ رانندگان توان مالی کافی را ندارند.

به گزارش خبرنگار شهر، سیدجعفر تشکری هاشمی در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تجمع رانندگان تاکسی های برقی مقابل شورا، اظهار کرد: اینکه به سمت خودروهای برقی برویم و به نحو مطلوب به عنوان فناوری نو از آن استفاده کنیم، می تواند اتفاق خوبی باشد و کشور باید به تدریج به این سمت برود؛ چراکه سوخت های فسیلی با مشکل مواجه است و خودروهای برقی از لحاظ استهلاک نسبت به خودروهای دیگر وضعیت بهتری دارد.

وی افزود: این خودروها به دلیل نو بودن پیچیدگی ها و ابهاماتی دارد که با آن آشنا نیستیم. با تحویل اولین گروه تاکسی ها با چالش ها روبه رو شدیم. وقتی یک فناوری نو وارد می شود نباید با سرعت بالایی وارد این عرصه شویم بلکه باید با رفع ابهامات این فناوری را به نحو شایسته ای جایگزین کنیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ۱۷۵ دستگاه تاکسی تحویل داده شده است، تصریح کرد: قرار بود ۵۰ درصد از مبلغ خودرو به صورت وام بلاعوض از محل ماده ۱۲ پرداخت شود و رانندگان تاکسی می گفتند که این قول شهرداری است و شهردار و معاون مالی قول دادند که مشکل حل شود و اگر اینگونه باشد نباید رانندگان نگرانی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نفت این موضوع را نمی پذیرد و می گوید باید این خودروها پیمایش داشته باشند و بر اساس جی پی اس خودروها رقم در طی سالیان پرداخت شود، اظهار کرد: هیچ کدام از زیرساخت ها برای پرداخت رقم ماده ۱۲ وجود ندارد و ما با چالش روبه رو هستیم. در اصفهان هم اعلام شد که ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض دولت می پردازد اما این برای ما ابهام آمیز است که شهرداری اصفهان بتواند این رقم را پرداخت کند؛ به هر شکل باید موضوع تعیین تکلیف شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه سازمان نوسازی وزارت صمت موظف به این بوده هزینه اسقاط را پرداخت کند، گفت: وزارت صمت بیش از این رانندگان را در معذوریت قرار ندهد؛ رانندگان با کرایه های خرد باید این رقم را پرداخت کنند و توان مالی کافی را ندارند. رانندگان در انتظار هستند که وزارت صمت رقم را پرداخت کند.پیش از این قرار بود رقم بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شود اما امروز می شنویم که قرار است رقم ۱۳۰ میلیون تومانی پرداخت شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه خودروسازی کرمان در مورد دریافت حق پارکینگ مباحثی را اعلام کرده بود که حل شد، گفت: با پیگیری سازمان تاکسیرانی شارژرها برای استفاده خانگی در اختیار رانندگان قرار گرفته که پیش از این قرار بود رقمی از رانندگان دریافت شود که با پیگیری ها رقم رایگان شد.

وی با اشاره به عدم تناسب قیمت خودرو با اقساط، خاطرنشان کرد: ماهیانه ۲۰ میلیون تومان برای پرداخت اقساط پیش بینی شده که رانندگان توان پرداخت ندارند و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه امروز تعداد هشت دستگاه توانایی شارژ خودروهای برقی را دارند، تصریح کرد: رانندگان باید ساعت های طولانی در جایگاه ها متوقف شوند و از شهرداری تقاضا داریم این جایگاه ها را به صورت اختصاصی به تاکسی ها اختصاص دهد و برای سایر خودروهای برقی باید وزارت نیرو خدمات ارائه دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه اولویت اصلی شارژ خودروهای برقی با تاکسی هاست، یادآور شد: برخی موضوعات نشان می دهد که عجله های بی جایی برای سرعت بخشیدن به واردات خودروهای برقی داشتیم. معمولا ۱۰۰ درصد شارژ انجام نمی شود و ۸۰ درصد شارژ انجام می شود و پیمایش آن به ۲۲۰ کیلومتر می رسد و بر اساس دمای خودرو و تعداد سرنشینان تنظیم می شود که پیمایش را به ۲۰۰ کیلومتر می رساند.

وی ادامه داد: شهرداری در واگذاری تاکسی ها تدریجی عمل کند تا رانندگان را وارد چالش نکنیم و پس از رفع مشکلات فنی اقدام به واگذاری آنها کنیم.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید جلسات تخصصی در مورد تاکسی های برقی برگزار شود، اظهار کرد: سری جدید وارد شده قرار است توسط وزارت صمت تحویل داده شود. در هرصورت باید مرور کنیم که چه کاری باید انجام داد. امروز ۱۷۰ تاکسی تحویل داده شده و چالش داریم و اگر بیش از این باشد می خواهیم چه کنیم؟ اگر این مشکل حل نشود کسی از خرید تاکسی با این قیمت استقبال نخواهد کرد.

وی افزود: اینکه با پرداخت ماهیانه ۲۰ میلیون تومان قسط، چه رقمی برای راننده می ماند، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 60115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =