برگزاری چهارمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌افزایی نخبگان شهر تهران

مدیریت امور نخبگان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با همکاری مدیریت مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات و شبکه نخبگانی دانشگاه تهران (عرصه) در راستای عمل به تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگانی کشور، اقدام به برگزاری چهارمین نشست هم‌افزایی نخبگانی در حوزه اجتماعی - فرهنگی کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، مدیریت امور نخبگان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با همکاری مدیریت مطالعات اجتماعی مرکز مطالعات و شبکه نخبگانی دانشگاه تهران (عرصه) در راستای عمل به تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگانی کشور، اقدام به برگزاری چهارمین نشست هم‌افزایی نخبگانی در حوزه اجتماعی - فرهنگی کردند.

نشست مذکور با حضور امیر فرخی، مدیر امور نخبگان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، هاشم آرام مدیر مطالعات اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، آراد قنبری زاده مدیر شبکه سازی نخبگان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، عسگر قهرمانپور مدیر گروه مطالعات ارتباطات و رسانه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مهدی یسری مدیر گروه مطالعات هنری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، یونس اکبری مدیر گروه مطالعات سلامت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمود عرب اسماعیلی مدیر گروه مطالعات فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و جمعی از کارشناسان این مرکز و جمعی از نخبگان و اعضا هیات علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

برگزاری چهارمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌افزایی نخبگان شهر تهران

در ابتدای این نشست امیر فرخی به بررسی و تبیین موضوعات مهمی در ارتباط با نخبگان، نقش آن‌ها در حکمرانی مشارکتی و تأثیرات آن‌ها در مدیریت شهری پرداخت و از حضور و همکاری نخبگان با مرکز مطالعات استقبال کرد و برگزاری سلسله نشست‌های هم‌افزایی نخبگانی را در این راستا دانست.

در ادامه هاشم آرام از برگزارکنندگان این نشست و نخبگانی که شرکت کرده بودند تقدیر و اعلام کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی به‌ویژه در شرایط کنونی که اکثر کلان‌شهرها با چالش‌های پیچیده‌ای روبه‌رو هستند، بسیار ارزشمند و ضروری است.

در ادامه این نشست چهار تن از اعضا هیات علمی دانشگاه تهران به ارائه مطالب خود پرداختند.

در ابتدا ندا زرندیان عضو هیئت علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران به بررسی تجارب موضوع مسیرهای گردشگری پرداخت.

وی اظهار کرد: شهرهای بزرگ دنیا مانند پاریس، نیویورک، دبی، بارسلونا و لندن با تمرکز بر توسعه گردشگری شهری و ایجاد مسیرهای مشخص توانسته‌اند گردشگران زیادی را جذب و درآمدهای چشمگیری از این صنعت کسب کنند.

زرندیان ادامه داد: در مقابل، شهر تهران با وجود برخورداری از جاذبه‌های متنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی، به دلیل پراکندگی این جاذبه‌ها و نبود مسیرهای مشخص و متمرکز در توسعه گردشگری، نتوانسته به شکلی منسجم گردشگران را جذب کند.

در ادامه این نشست فاطمه اردو عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران به ارائه موضوع آسیب‌شناسی فرهنگ سازمانی شایسته‌محور در دانشگاه‌های تهران با هدف بررسی مشکلات موجود در فرهنگ سازمانی دانشگاه‌ها و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت منابع انسانی و ارتقاء شایسته‌سالاری در این سازمان‌ها پرداخت. در این ارائه به بیان مسئله کلیدی و معضلاتی نظیر عدم توجه کافی به شایستگی در جذب و مدیریت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها پرداخته شد.

وی تأکید کرد: فرهنگ سازمانی باید بر مبنای ارزش‌های اخلاقی، عدالت ‌محوری و کرامت انسانی باشد.

در ادامه زهرا بهرامیان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی نقشه برداری دانشگاه تهران به بررسی ضرورت‌های سیستم توصیه‌گر گردشگری پرداخت و گفت: با توجه به رشد فزاینده اطلاعات در مورد اماکن گردشگری، کاربران به هنگام انتخاب یک تور بهینه با مشکلاتی مواجه می‌شوند. یکی از دلایل این سردرگمی، حجم بالای داده‌ها و عدم ارائه توصیه‌های شخصی‌سازی شده مطابق با ترجیحات فردی و گروهی است.

وی افزود: یک سیستم توصیه‌گر گردشگری می‌تواند با تحلیل ترجیحات کاربران و تاریخچه بازدیدهای آنان، تورهایی با کیفیت و شخصی‌سازی شده ارائه دهد.

در پایان این جلسه الهام کشاورز عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بررسی نقش و اهمیت فضاهای عمومی در شهر و تأثیر آن بر اوقات فراغت و کنترل رفتارهای ناهنجار پرداخت.

همچنین وی در ارائه خود به رابطه مستقیم بین فضاهای عمومی، فضاهای تفریحی، و گذران اوقات فراغت در جامعه ایرانی اشاره کرد. کشاورز در انتهای ارائه خود بر اهمیت فضاهای عمومی و تفریحی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان و تقویت تعاملات اجتماعی تأکید کرد.

انتهای پیام/

۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 60458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =