در زمان حرکت چرخ‌دنده‌های توسعه شهر باید به طردشدگان توجه شود

یک عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در زمان حرکت چرخ‌دنده‌های توسعه شهر باید به طردشدگان اعم از حاشیه‌نشین‌ها و مهاجرین توجه شود و برای آنها نیز برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست نهم از فصل دوم سلسله نشست‌های شهراندیش با عنوان مکان رویدادها و تاریخ‌مندی شهر تهران با تاکید بر مشروطه روز گذشته -دوشنبه مورخ ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳- به همت هیأت اندیشه‌ورز در شهرداری مرکز برگزار شد.

سیدجواد حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست با اشاره به اینکه شهر به عنوان یک پایگاه جدی در مقوله امر سیاسی حضور دارد، مطرح کرد: نسبت فضا و شهر، فضا و سیاست و نقش خود شهر در مسئله سیاست بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات سیاسی شهر بسیار مهم است، تاکید کرد: بخش مهم حکمرانی شهری به مسئله امر سیاسی و شهر باز می‌گردد. در جامعه سنتی خود شهر را داریم. اما زمانی که امر مدرن به جامعه شهری اضافه می‌شود، آورده‌ای را برای شهر تهران پدید می‌آورد که شهر تهران تلاش می‌کند به رویدادهای نوظهور سیاسی پیوند بخورد. هر مقدار شهر تهران از نظر وسعت و فضا در لایه‌های جغرافیایی مختلف گسترش پیدا کرده، روند رفتارهای اعتراضی نیز گسترش پیدا کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه این نکته بسیار حائز اهمیت است که در روند مدرن شدن شهرها به خصوص شهر تهران در حال تجربه جریان طردشدگان هستیم، اظهار داشت: مسئله شهر و حکمران شهری را تنها به حوزه عمرانی تعدیل می‌دهیم در صورتی که شهر یک کالبد است و جان و فضا دارد.

وی با تاکید به اینکه مفهوم محله به عنوان یک مفهوم جان‌دار و زنده که هویت اجتماعی به شهر می‌دهد؛ در توسعه شهری نادیده گرفته شده است، گفت: در زمان حرکت چرخ دنده‌های توسعه، طیف‌های افرادی که در این برنامه نمی‌توانند خود را همراه کنند به عنوان طردشدگان در کنار شهر قرار می‌گیرند مثل حاشینه‌نشین‌ها، مهاجرین و ... این‌ها افرادی هستند که در امر توسعه شهری به عنوان گروه‌های مانع برای برنامه‌ریزی شهری مطرح می‌شوند. باید به آن‌ها توجه شود و برای آن‌ها نیز برنامه‌ریزی کنیم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: شهر جان و هویت دارد. بخشی از هویت ما در حوزه تاریخی به این امر باز می‌گردد که مکان‌رویدادهایی که پتانسیل زنده کردن هویت شهر را دارند، مورد توجه قرار گیرند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد. این شهر یک شهر با هویت است و خالی از هویت نیست.

در زمان حرکت چرخ‌دنده‌های توسعه شهر باید به طردشدگان توجه شود

محله بازار تهران، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کشور

حمیدرضا حسینی نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در این نشست با اشاره به اینکه محله بازار در تهران بسیار مهم است و ۳۸ درصد تمام‌وقایع جنبش مشروطه در بازار تهران رخ داده است، مطرح کرد: بازار مرکز ارتباطی شهر است، به این معنی که تنها محله‌ای است که با تمام محلات همسایه است. همچنین این مکان مرکز اقتصادی پایتخت است و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شود. بسیاری از اماکن مهم شهری از جمله مساجد و مدارس معتبر نیز در بازار قرار گرفته‌اند.

وی در پایان اظهار داشت: میدان بهارستان که پس از دوره مشروطه بسیار نقش‌آفرین است؛ در تاریخ امروز ما در کنار میدان نقش‌جهان، مهم‌ترین میدان تاریخی ایران در بعد جهانی است.

در زمان حرکت چرخ‌دنده‌های توسعه شهر باید به طردشدگان توجه شود

شهر تهران به عنوان مرکز سیاسی ایران شناخته می‌شود

موسی فقیه حقانی استاد دانشگاه و رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر نیز در این نشست با اشاره به اینکه مکان‌رویدادها بسیار مهم هستند، بیان داشت: برخی از مکان‌ها با اتفاقاتی که در آن‌ها رخ می‌دهد، شکل می‌گیرند و یا مطرح می‌شوند. برخی از مکان‌ها نیز از قدیم بودند.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی رویدادها باید به منابع و اسناد رجوع کنیم، اظهار کرد: با بازنگری در منابع، می‌توانیم به درستی مکان و اتفاقاتی که در مکان رخ داده را تعریف کنیم.

فقیه حقانی با اشاره به اینکه تهران شهری است با هویت دینی و به عنوان مرکز سیاسی ایران شناخته می‌شود، افزود: در تهران مکان‌های بسیاری داریم که رخدادهای مختلفی در آن‌ها رخ داده است. به عنوان مثال پارک اتابک مکانی است که در آن جنش مشروطه ایران رخ داده است.

در زمان حرکت چرخ‌دنده‌های توسعه شهر باید به طردشدگان توجه شود

انتهای پیام/

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 60679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =