به گزارش شهر، اولین بازدید رسانهای نعمت الله فرزان پور، مدیرعامل شرکت مترو تهران ، حضور در موسسه همشهری و دیدار با مدیرعامل موسسه بود. حضور او در تحریریه روزنامه همشهری که قرار نبود خبری باشد به سمتی پیش رفت که فرزانپور توضیحاتی از وضعیت تکمیل خطوط هفتگانه، پایانهها و خطوط ۴ گانه جدید ارائه کرد و از خرج و مخارجی گفت که برای ساخت و توسعه هر خط مترو هزینه میشود.
بخش اصلی مترو امسال تکمیل میشود
اولویت امسال اول ما تکمیل ایستگاههای باقی مانده از خطوط هفتگانه فعلی است و تا پایان سال درصورت تامین مالی تمام ایستگاههای بخش اصلی خطوط یک تا ۷ و همچنین تعدادی ورودی و خروجی جدید برای تسهیل دسترسی مردم به ایستگاه های مترو به بهره برداری میرسد.همچنین تکمیل بخش های توسعه ای خطوط هفتگانه و ساخت و تکمیل پایانه های مترویی که میتواند تاثیر زیادی روی کاهش سرفاصله حرکت قطارها درخطوط و سرویس دهی مناسب به مردم داشته باشد هم امسال مورد توجه و تاکید است.
آخرین وضعیت ۴ خط جدید مترو
از مجموع ۴ خط جدید مترو تهران تا کنون عملیات اجرایی ۳ خط ۱۰، ۸ و ۹ آغاز شده و حفاری خط ۱۰ نیز درحال انجام است و دستگاه تی بی ام دوم نیز امسال وارد این خط شد که تا انتهای سال مونتاژ آن به پایان میرسد و حفاری از جبهه دوم این خط هم آغاز میشود. در دوخط دیگر هم کارها طبق برنامه پیش میرود. عملیات اجرایی خط ۱۱ نیز به زودی آغاز خواهد شد. طبق برنامه این ۴ خط باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل شود، اما برنامه شهرداری تهران این است که زودتر از این تاریخ کارساخت خطوط جدید به اتمام برسد.
هزینه میلیاردی
هزینههای ساخت مترو بسیار زیاد است، به شکلی که ساخت یک کیلومتر تونل مترو با احتساب تجهیزات و تامین ناوگان مورد نیاز آن حدود ۵۰ میلیون دلار یا تقریبا معادل ۳ هزارمیلیارد تومان هزینه دارد. توجه داشته باشید که تنها در ۴ خط جدید مترو ۱۷۵ کیلومتر با ۱۳۰ ایستگاه ساخته میشود. حالا اگر به همین نرخ امروزهم محاسبه کنیم متوجه میشویم که چه بودجه کلانی فقط برای این بخش لازم داریم. اگر موضوع تامین مالی حل شود، برای ساخت و توسعه خطوط مترو مشکل دیگری وجود ندارد.
منبع: همشهری آنلاین
انتهای پیام/
نظر شما