طرح «من شهردارم» مشارکت حقیقی مردم در اداره پایتخت را رقم زده است

بنا به گفته عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، طرح «من شهردارم» مشارکت حقیقی مردم در اداره پایتخت را رقم زده است.

سید مرتضی محمودی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با «روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران» گفت: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و مشارکت مردم در بیانات رهبر انقلاب یعنی مردمی‌سازی و این موضوع فقط برای سیاست، اقتصاد و تولید نیست، بلکه در موضوعات شهری هم تعریف می‌شود و «من شهردارم» مصداقی از همین مورد است.


وی افزود: موضوع و مشارکت مردم می‌تواند و «باید» در همه موضوعات مرتبط با شهر از آلودگی هوا، نظافت تا پروژه‌های بزرگ عمرانی و ترافیکی در اولویت برنامه‌های شهرداری‌ها باشد.


محمودی اظهار داشت: در حوزه شهری، مشارکت مردم یعنی مشارکت همه شهروندان در فعالیت‌های شهری، یعنی ریز شدن در جزئیات دغدغه‌ها و مطالبات مردم و دخالت واقعی شهروندان در اداره شهر و از همه مهم‌تر به جای این‌که ما از بالا به پایین اعمال نظر کنیم (یعنی شهردار و معاونین در کلانشهری مانند تهران به همراه شورای شهر برای طرح‌ها تعیین تکلیف کنند)، این مردم هستند که با شرکت در نظرسنجی‌ها اولویت‌ها را مشخص می‌کنند و طرح «من شهردارم» که در پایتخت اجرا شد مسیر این موضوع را تا حد زیادی هموار کرده است.


عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح های مرتبط با امور شهری، رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی و دغدغه‌های مردم در این حوزه ها و همچنین اجرای برنامه‌های مناسبتی و میدانی برای محلات هم با مشارکت و نظرسنجی مردم در این طرح‌ها امکان پذیر می‌شود.


این نماینده مجلس گفت: یکی از نکات مثبت این‌گونه طرح‌ها، اطلاع مردم از هزینه‌کردها و بودجه‌های مرتبط با فعالیت‌ها است؛ برای مثال در یک طرح شهری، میزان اعتبار و بودجه مورد نیاز با توجه به نیازهای یک محله شفاف‌سازی می‌شود و مردم از صفر تا صد، از ابتدای نظرسنجی برای انجام یک طرح تا سرانجام آن را در جریان قرار می‌گیرند.


گفتنی است طرح «من شهردارم» که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در دوره ششم مدیریت شهری، با هدف تحقق مشارکت حقیقی شهروندان در اداره کلانشهر تهران به اجرا در آمده است، در اجلاس سال ۱۴۰۳ بریکس در مسکو، جایزه جهانی نوآوری را از آن خود کرد. در طرح «من شهردارم» که تا کنون دو دوره آن در پایتخت به اجرا در آمده، در دوره نخست حدود ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان و در دوره دوم آن (سال ۱۴۰۲) یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر از شهروندان تهرانی مشارکت و پروژه‌های منتخب خود را برای تخصیص بودجه و اجرا توسط شهرداری تهران انتخاب کردند. سومین دوره طرح «من شهردارم» نیز امسال با تمرکز ویژه بر مدارس شهر تهران و مطالبات دانش‌آموزان به اجرا درخواهد آمد. در این طرح، شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی manshahrdaram.tehran.ir نیاز عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، ورزشی و اجتماعی محله و منطقه محل سکونت خودشان را به‌عنوان «پروژه درخواستی» ثبت کنند تا شهرداری تهران با اختصاص بودجه، آن پروژه را اجرا کند.

انتهای پیام/

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 60861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =