تقدیر معدنی‌پور از اهتمام اداره کل امور زنان و خانواده در اجرای طرح‌های «خانواده محور»

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به نیاز امروز جامعه باید ساخت مجموعه‌های«خانواده محور» را بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران؛ نرگس معدنی پور در جلسه بررسی و ارائه طرح تدوین شده و نقشه‌های مصوب پروژه احداث پردیس خانواده در منطقه ۲ با تاکید بر ساخت مجموعه‌های خانواده محور مطابق بر فرهنگ و نیازهای پایتخت اظهارکرد: بیش از ۳سال است که ساخت و بنای یک پردیس خانواده مدنظر بوده  که البته باید مقدمات آن فراهم می‏‌شد؛ منطقه ۲ به عنوان منطقه پایلوت و داوطلب اجرای این طرح با توجه به برخی از ویژگی‌‏ها انتخاب شد که به هرحال اقدامات اولیه خوبی دراین خصوص صورت گرفته است.

وی با تاکید براین موضوع که ساخت «پردیس خانواده» نمونه مشابه‌ای نداشته است از اهتمام اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران برای اجرایی شدن این طرح تقدیر کرد و ادامه داد: در تهران برای اقشار مختلف جامعه مثل کودکان، سالمندان ، زنان و دختران مجموعه‌های منفک و اختصاصی بنا شده است اما یک مجموعه کامل و تجمیع شده در این حوزه که تمامی اعضای یک خانواده را تحت پوشش قرار دهد، وجود ندارد که البته چون مدل مشابه ای ندارد، اجرای آن به طول انجامیده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این موضوع که تمامی زیرساخت‌های ایجاد شده، قطعا با یک مطالعه خوب و یا با یک مطالعه تطبیقی با نمونه سایر کشورها اجرایی شده‌اند تصریح کرد: برون سازی مدل‌ها و الگوهای زیرساختی در کشور ما بسیار مهم است زیرا فرهنگ، نگاه و نیازهای ما به لحاظ فرهنگی با سایر کشورها متفاوت است.

وی اضافه کرد: به طور حتم توسعه مجموعه های خانواده محور مدنظر اعضای شورا و مدیران شهری است زیرا، با یک مجموعه نیازهای خانوادههای پایتخت مرتفع نمی‌شود.

لزوم طراحی فضاهای خانواده محور در بعد تفریحی و فراغتی

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران هم دراین جلسه گفت: مدیریت شهری، در طول ۳سال گذشته دغدغه این را داشته که زیرساختی در پایتخت بنا شود که همه اعضای خانواده در شرایط همزمان با هم  بتوانند از فضاهای آن استفاده کنند.

مریم اردبیلی با تقدیر از همکاری شورای اسلامی شهر تهران  و سازمان نوسازی در بازسازی زیرساخت های ویژه بانوان در شهر تهران به طرح ارائه شده در خصوص «پردیس خانواده» اشاره کرد و ادامه داد: برای طراحی این فضا زحمات زیادی کشیده و طرح اولیه نیز تکامل یافته‌تر شده است.

وی همچنین با تاکید بر این موضوع که فضاهای کار اشتراکی «مادر و کودک» که به صورت استارتاپی، شخصی، شرکتی و یا گروهی اجرایی می‏‌شوند باید قابلیت و الزامات متناسب با سن کودکان در آنها لحاظ شود، به تجربه دانشگاه علم و صنعت در این خصوص اشاره و بیان کرد: در دانشگاه علم و صنعت تجربه یک فضای اشتراکی «مادر وکودک» به نام «مانا» اجرایی شد که به اعتقاد من، تجربه جذاب و خوبی بود و در مسیر بهره‌‏برداری از آن، اشکالاتش برطرف شد.

مشاور شهردار تهران در امور زنان وخانواده اضافه کرد: گرچه که خیلی ارزشمند است که فضاهایی شبیه«مانا» داشته باشیم اما باید تاکید کرد که برای خانواده‌ها بعد تفریحی و فراغتی این فضاها باید غالب باشد . فضاهای خانواده محور، باید به گونه ای طراحی شوند که برای خانواده‏ای که در طول هفته درگیر روزمرگی بوده ، یک فضای آرامش ، گفتگو ، بازی جمعی، حل مسئله  و... را مهیا سازد. حتی باید بتواند که خانوادههای مختلف را به هم پیوند داده، باب گفتگو را باز کند و میان آنها تعامل ایجاد کند.در پردیس های خانواده شرایط تک تک اعضا مثل سالمند و کودک باید دیده شود اما در نهایت خانواده باید بتواند فراغت جمعی خوبی راسپری کند.

اردبیلی به موضوع سالمندی و سالمندان هم اشاره و خاطرنشان کرد: چه نرخ باروری از این عدد فراتر رود و چه عدد کمی که هست باقی بماند، سالمندی و آینده سالمندی در واقع، آینده محتومی است که به عنوان یک الزام برای آن باید فضاهایی در نظر گرفت.

انتهای پیام/

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 60937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =