تکمیل شبکه اصلی هدایت آبهای سطحی در محدوده وسیعی از شرق پایتخت

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، از ادامه تلاش‌ها به منظور تکمیل مطالعات پایه شبکه اصلی جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی حوضه آبریز قصر فیروزه در شرق و جنوب شرق پایتخت خبر داد.

محمدصادق خیرخواه، مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر درخصوص آخرین اقدامات مطالعاتی انجام شده به منظور تکمیل شبکه هدایت رواناب ها در حوضه آبریز قصر فیروزه یادآور شد: این حوضه آبریز با مساحتی حدود ۸۳ کیلومتر مربع از معدود عرصه‌های شهری فاقد شبکه اصلی جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی در شرق پایتخت به شمار می‌آید و تکمیل چنین زیرساخت‌هایی در آن به ویژه با توجه به جریان‌های واریزه‌ای ورودی از حوضه‌های آبریز کوهپایه‌ای و برون شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

خیرخواه در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات و موانع موجود در مسیر تکمیل این مطالعات، گفت: با توجه به اینکه سطح این حوضه آبریز که در حریم مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ قرار دارد تحت بارگذاری‌های مختلف قرار گرفته است، پس طراحی شبکه نیز باید متناسب با وضع موجود و البته طرح‌های آتی این کاربری‌ها انجام شود.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه مطالعات شبکه اصلی هدایت آبهای سطحی حوضه آبریز قصر فیروزه در ۲ بخش شمالی و جنوبی در حال انجام است، از پیش‌بینی ۱۵ کیلومتر طول مجرای هدایت رواناب‌ها در محدوده قصر فیروزه شمالی خبر داد و گفت: طول این شبکه در محدوده قصر فیروزه جنوبی به ۶ کیلومتر می‌رسد.

وی با بیان اینکه میزان دبی خروجی آبهای سطحی براساس دوره بازگشت ۵۰ ساله، در محدوده قصر فیروزه شمالی حدود ۵۰ مترمکعب بر ثانیه و در محدوده قصر فیروزه جنوبی حدود ۱۰ مترمکعب بر ثانیه است، گفت: شبکه پیش‌بینی شده برای این حوضه آبریز با استفاده از ۶ مخزن تعدیل با ظرفیت مجموع ۵۰۰ هزار مترمکعب، مجموع دبی خروجی این حوضه‌های آبریز را به حدود ۱۹ مترمکعب بر ثانیه تقلیل می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه شبکه مذکور، آبهای سطحی حوضه آبریز قصر فیروزه را در نهایت به کانال سرخه حصار منتقل می‌کند، بر اهمیت عملکرد مخازن تعدیل پیش‌بینی شده تاکید کرد و گفت: این زیرساخت‌ها ضمن تعدیل پیک سیلاب، خروجی شبکه را متناسب با ظرفیت شبکه پایین‌دست تنظیم می‌کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، تکمیل و راه‌اندازی شبکه اصلی هدایت آبهای سطحی در حوضه آبریز قصر فیروزه، ضمن محافظت از عرصه‌های شهری مقابل خطر سیلاب، بر رفع معضل آبگرفتگی در برخی از نقاط پرترافیک شرق پایتخت همچون سه راه افسریه موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 60948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =