واکنش شورایی‌ها به گزارش فرمانده پلیس راهور فراجا

در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورا نسبت به گزارش سردار تیمور حسینی فرمانده پلیس راهور فراجا واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه باید از بخش خصوصی در کنترل تخلفات استفاده شود، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا با استفاده از توان بازنشستگان پلیس مجموعه هایی برای مدیریت ترافیک شکل می گیرد و با استفاده از ابزار موجود، رضایت ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه ثبت تعداد خودروهایی که امکان تردد در شهر دارند، باید مورد توجه قرار بگیرد، یادآور شد: در برخی موارد ساعت ها در بزرگراه ها حضور داریم و پلیس هم نمی تواند کاری کند. در این ساعات میلیون ها لیتر بنزین مصرف می شود و هدر می رود. پلیس آخر این خط است و شاهد این هستیم که شهرداری ها در ادوار مختلف با صدور مجوزهای عجیب و غریب در معابر تنگ و باریک، باعث ایجاد ساختمان های بلند و برج های متعدد می شود.

اقراریان با تأکید بر اینکه با ساخت این ساختمان های بلندمرتبه ترافیک به شکل قابل توجهی ایجاد خواهد شد و در این شرایط پلیس باید چه اقدامی انجام دهد، گفت: باید کمیته ای در معاونت حمل و نقل و ترافیک شکل بگیرد تا بتواند هماهنگی های لازم را با پلیس راهور انجام دهد.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

وی اضافه کرد: با وجود اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک تلاش می کنند ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه دهند، ضعیف ترین عملکرد کنترل حوزه حمل و نقل را شاهد هستیم و شاید با ایجاد دفتر هماهنگی با پلیس این شرایط تا حدی کنترل شود.

اقراریان با بیان اینکه سه خط از خیابان ها گرفته شده و شاهد گره های ترافیکی در برخی معابر هستیم، تصریح کرد: خیابان اکباتان به محلی به توقف وانت ها و ایجاد انبار در این وانت ها تبدیل شده است. پارک دوبله و سوبله خودروها در چهارراه گلوبندک هم ترافیک بالایی را ایجاد کرده که این موارد قابل کنترل است.

وی به تردد خودروهای دارای پلاک شهرستان اشاره کرد و افزود: سربازان وظیفه پلیس راهور ساعات طولانی در گرما و سرما و آلودگی هوا ناچارند در خیابان ها مستقر شوند که ترافیک را مدیریت کند و پیشنهاد بنده این است که سایبان هایی به عنوان حداقل امکانات برای آنها ایجاد شود. شهرداری تهران باید در این زمینه به پلیس کمک کند.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با بیان اینکه مأموریت های شهرداری در بخش هایی نیازمند همکاری سایر دستگاه هاست، گفت: تقاضا می کنیم پلیس راهور در موضوع سدمعبر که دور معیوبی را ایجاد می کند، ورود داشته باشد. وانت ها و نمایشگاه داران خیابان ها را در شعاع وسیعی اشغال کردند و خودروهای میلیاردی این نمایشگاه داران که حالت تفاخر دارد یک و نیم لاین معابر را گرفته اند.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

وی افزود: رستوران ها هم معابر را اشغال کرده اند که نیاز به تدبیر دارد. از سویی دیگر خطوط ویژه نیز باید ساماندهی شود. حضور خودروهای بی شمار با چراغ های ال ای دی را در خطوط ویژه شاهد هستیم. یعنی این تعداد مسئول درجه بالا داریم که باید از خطوط حرکت کنند؟ تقاضای ما این است که مجوزها محدود و با ترددها برخورد شود.

عباسی با بیان اینکه اگر استفاده از پلاک های مخدوش به یک رویه تبدیل شود، چه زمانی یک مجرم را می توانیم شناسایی کنیم، اظهار کرد: تمرکز بر خدمات غیرحضوری در تهران کار خوبی است اما سرعت بخشی به آن ضرورت دارد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا هم در ادامه این جلسه ضمن گرامیداشت یاد شهید نیلفروشان و تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: یکی از بخش های مهمی که بار تمام دستگاه هاست، فرهنگ سازی است. هوشمندسازی و توسعه زیرساخت ها حتما اثرگذار است اما فرهنگ سازی و آموزش شهروندی اهمیت زیادی دارد.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

وی اضافه کرد: در تفاوت رویکردها باید بر فرهنگ سازی تأکید مجدد کرد. ما امروز نیاز به سیا ساکتی های به روز شده داریم. به هم ریختگی های اجتماعی در معابر وجود دارد و ۸۰ درصد موتورسواران میادین را برعکس دور می زنند.

نادعلی با بیان اینکه شهردار تهران تلاش زیادی کرد و رئیس جمهور شهید نیز حمایت ویژه ای داشت تا ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند، گفت: عده ای کفش آهنین پوشیدند که این ناوگان توسعه پیدا نکند اما اگر هم این اتفاق بیفتد باید فرهنگسازی استفاده درست از وسایل حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار دهیم.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با بیان اینکه نگاه جدیدی در مشارکت مردم و به روزرسانی مقررات در پلیس شکل گرفته که جای تقدیر دارد، گفت: پلیس ما از پلیس سنتی زحمتکش به سمتی می رود که نقش واقعی خود را ایفا کند.

وی افزود: در سال ۱۳۶۹ قانونی برای اضافه شدن سه بند به مقررات پلیس راهور تصویب شد و شهرداری باید به واسطه این قانون تجهیزاتی را برای پلیس فراهم کند تا بتواند خدمات شایسته ای ارائه دهد. ما به عنوان شورا و شهرداری باید از پلیس که با نهایت تلاش و خلوص در صحنه حضور دارند، حمایت و نیازمندی های آن ها را تأمین کنیم.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

تشکری هاشمی با بیان اینکه هفت سال است که مبادله داده های جرائم رانندگی بین شهرداری و پلیس دچار اختلال شده است، خاطرنشان کرد: این ایرادات به جا و درست است و هنوز رفع نشده که تقاضا داریم جلسات فوری برای رفع این مسئله برگزار و نتیجه مطلوب گرفته شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه آنچه شهر را نازیبا کرده رفتارهای بسیار نابه هنجار برخی موتورسواران است، یادآور شد: این باعث تحقیر فرهنگ ما می شود. رفتارهای ما بسیار بدوی و به دور از تمدن است. باید نسخه موتورسیکلت سواران پیچیده شود و پلیس باید طرح ویژه ای برای موتورسواران داشته باشد.

وی ادامه داد: در برخی کشورها می بینیم که موتورسواران از خطوط ویژه خود خارج نمی شود اما در تهران در پیاده رو ها هم امنیت جانی از تردد موتورسیکلت سواران نداریم.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه معاینه فنی موتورسیکلت ها یکی از معضلات در آلودگی هواست، یادآور شد: معاینه فنی موتورها نزدیک به صفر است و تقاضایی که داریم این است که معاینه فنی موتورها مورد مطالبه قرار بگیرد.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

وی با بیان اینکه آلودگی هوا بیش از ۱۱ میلیارد دلار به سلامت مردم خسارت زده می شود که این رقم در تهران ۳.۵ میلیارد دلار است، تصریح کرد: سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو باید معاینه فنی دریافت کنند اما بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در تهران معاینه فنی نمی گیرند و یا به شهرستان ها مراجعه می کنند و یا معاینه فنی ندارند. اگر در خصوص این موضوع با جدیت اقدام شود، مشکلات مرتفع خواهد شد.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا هم در ادامه با بیان اینکه تردد خودروهای مسئولین در خطوط ویژه اتوبوس موضوعی است که بنده در سال گذشته نیز در مورد آن تذکر دادم، گفت: انتظار ما به طور ویژه این است که راهنمایی و رانندگی با افرادی که با عناوین مختلف از خطوط استفاده می کنند، برخورد کنند. معدود افرادی از نمایندگان مجلس و مدیران مدیریت شهری در این خطوط تردد می کنند که باید مورد برخورد قرار بگیرد.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه تردد طویل المدت خودروهای فاقد پلاک تهران منجر به ناهنجاری رفتار ترافیکی در پایتخت شده است، گفت: باید دست به دست هم دهیم و مشکل را در این زمینه حل کنیم.

وی ادامه داد: سربازان پلیس راهور در خطوط ویژه می ایستند و به صورت دستی لاین را برای اتوبوس ها باز کنند که منظر به روزی ندارد و بسیار بدوی و ابتدایی است که به سان دروازه ای، نیروی انسانی مسیر را برای اتوبوس ها باز کند. باید راهکارها در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرد.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

مظفر با بیان اینکه شورا اقدام شگفت انگیزی را برای افزایش دستمزد نیروهای پلیس رقم زد، گفت: این یادگاری شورا برای پلیس است که امیدواریم منجر به افزایش رغبت نیروهای پلیس برای انجام وظایف باشد.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا هم با اشاره به همکاری مطلوب پلیس با شهرداری، اظهار کرد: در ۶ ماه دوم به دلیل افزایش وارونگی هوا و آلودگی با مشکلات سلامت شهروندان روبه رو هستیم.

وی افزود: پنج میلیون موتورسیکلت در تهران داریم که حتی ۱۰ درصد آنها هم معاینه فنی ندارند و به مراکز مراجعه نمی کنند. پلیس راهور با همکاری شهرداری تهران در این خصوص تدابیر لازم را در نظر بگیرد.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

نجفی تأکید کرد: تهران نیازمند یک برنامه مدیریت ترافیک است و باید این موضوع پیگیری شود و سند جامع ترافیک باید بازنگری و مجدداً ابلاغ شود. طرح ترافیک جدید هم با توجه به چهار دهه قدمت و با نظر به شرایط ترافیک شهر، به روزرسانی شود.

رئیس کمیته سلامت شورا با بیان اینکه خروجی های تهران در موارد خاص باید کنترل شود و نیاز به برنامه دارد، گفت: برای ارتقاء مدیریت ترافیک شهر، قبل از ارائه لایحه بوده، باید طرحی در این خصوص به شورا ارائه شود تا شورا بتواند در این زمینه تصمیم گیری کند.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا با بیان اینکه هرجا مردم کنار ما بودند، موفق بوده ایم، اظهار کرد: چرا از این ظرفیت عظیم استفاده نمی کنیم؟ اگر دوربین های زیادی هم داشته باشیم، تا زمانی که فرهنگسازی صورت نگیرد ترافیک مدیریت نمی شود.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر حتی با جمعیت بیشتر ترافیک مدیریت می شود. در مواردی شاهد تردد حجم بالایی از موتورسیکلت هستیم و می بینیم پلیس هم مستقر نیست. باید از ظرفیت مردمی در این زمینه بهره بگیریم.

واکنش شورایی‌ها به گزارش رمانده پلیس راهور فراجا

کاشانی همچنین تصریح کرد: کار خدماتی ما ضعیف است. در مواردی می بینیم که نیروهای پلیس اقدامات انسانی انجام می دهند و این مورد پسند مردم است. تقاضای ما این است که چنین مواردی را به نیروها اعلام کنند. اگر مردم ببینند که پس از تصادفات پلیس با جارو و خاک انداز، شیشه های شکسته شده را جمع می کنند، قطعاً نگاه دیگری خواهند داشت.

وی اضافه کرد: سامانه ای باید در پلیس پیش بینی شود که اگر مردم با مواردی مرتبط مواجه می شوند بتوانند تصاویر و فیلم ها را برای پلیس ارسال کنند. اگر رانندگان متخلف با این تصاویر و فیلم هایی از تخلفات خود روبه رو شوند و این روند ادامه دار باشد، قطعاً در کاهش تخلفات اثرگذار خواهد بود.

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز با بیان اینکه مصوبات مختلفی مرتبط با پلیس راهور در سال ۱۳۹۷ برای رفع نواقص هندسی معابر تصویب شده است، یادآور شد: باید از پلیس راهور برای اجرای طرح ۲۰ راهکار کوتاه مدت و زودبازده برای افزایش ایمنی معابر جای تقدیر دارد و لازم است بی نظمی های ناشی از تردد موتورسیکلت ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات پلیس راهور در مدیریت ترافیک در مهرماه امسال و اجرای طرح همیار پلیس در مدارس قابل تقدیر است و پیشنهاد می شود با توجه به ظرفیت های شورا و اعطای نشان شهروندی در این راستا، از شهروندان قانون مدار تقدیر به عمل آید.

شمس احسان با تأکید بر ضرورت افزایش پلیس و شهرداری در مدیریت اقدامات، یادآور شد: ایجاد بانک اطلاعاتی خودرویی و مدیریت ایمنی و ترافیک معابر، مدیریت مکانی و زمانی خودروهای باری در سطح شهر، جلوگیری از خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، عمل به وظایف قانون هوای پاک و توسعه مردمی سازی امور مرتبط با افزایش نظم و توسعه فناوری ها و استفاده از هوش مصنوعی و اطلاع رسانی و آموزش پیرامون حذف کروکی کاغذی از جمله درخواست هایی است که باید توسط پلیس مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 60991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =