«من شهردارم» یعنی مدیریت خدمات به شهر باید در دستِ مردم باشد

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات گفت: طرح «من شهردارم» شهرداری تهران یک مرحله از فضاسازی برای مشارکت مردم در اداره شهر است و این موضوع را تبیین می‌کند که «من شهردارم» یعنی عاملیت و مدیریت خدمات به شهر باید در دست مردم باشد.

به گزارش شهر، روح‌الله ایزدخواه با بیان این مطلب در گفت‌وگو با «روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران» افزود: می‌توان در کنار این طرح و چه بسا فراتر از آن برای مشارکت مردم در اداره شهر تلاش کرد؛ منابعی در شهر وجود دارد که مردم می ‌توانند این منابع را تجهیز و تجمیع کنند و برای رفع نیازهای شهر به خدمت بگیرند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عاملیت و مدیریت مردم در ارائه خدمات شهری یکی از بهترین راهکارها برای افزایش مشارکت است، پیشنهاد داد: بحث در عاملیت خدمات، یعنی مردم بتوانند در طراحی و اجرای موضوعات مرتبط با شهر، نقش و دخالت داشته باشند؛ برای مثال، بهره‌برداری و نگهداری فضای سبز محلات را خود مردم مدیریت کنند.

ایزدخواه اظهار داشت: زمانی که در طرح‌های شهری مردم عاملیت پیدا کنند، خودشان هم به طور طبیعی ذینفع می‌شوند و این تجربه سال‌ها قبل در برخی از مناطق کشور استفاده شده است؛ مثلاً ما بیابان‌زدایی را با کمک خود مردم انجام دادیم و خود مردم عزیز در گروه‌های ۲۰ نفره اراضی بیابانی رو تحویل گرفتند و بذر کشاورزی را هم دولت برای آن‌ها تأمین کرد و در نهایت بسیاری از زمین‌ها از همین طریق آباد شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در کلان‌شهر تهران هم می‌توان گروه‌های مردمی در اقشار گوناگون را در مناطق شناسایی کرد و عاملیت خدمات و موضوعات شهری را به دست آن‌ها سپرد.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات اظهار امیدواری کرد که با شناختی که از آقای زاکانی شهردار تهران دارم، مطمئن هستم که نگاه مدیریت شهری در این مسیر مثبت است و اقداماتی هم همچون «طرح من شهردارم» در راستای تحول در فضای‌های اجتماعی شهر با کمک مردم انجام شده است و در حال حاضر، بحث مهم درباره تحول اساسی در قواعد مدیریت شهری و ساختارهاست که شهرداری در تهران می‌تواند ساز و کار آن را برای مشارکت هر چه بیشتر و بهتر مردم در اداره شهر فراهم کند.

گفتنی است طرح «من شهردارم» که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در دوره ششم مدیریت شهری، با هدف تحقق مشارکت حقیقی شهروندان در اداره کلانشهر تهران به اجرا در آمده است، در اجلاس سال ۱۴۰۳ بریکس در مسکو، جایزه جهانی نوآوری را از آن خود کرد. در طرح «من شهردارم» که تا کنون دو دوره آن در پایتخت به اجرا در آمده، در دوره نخست حدود ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان و در دوره دوم آن (سال ۱۴۰۲) یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر از شهروندان تهرانی مشارکت و پروژه‌های منتخب خود را برای تخصیص بودجه و اجرا توسط شهرداری تهران انتخاب کردند.

سومین دوره طرح «من شهردارم» نیز امسال با تمرکز ویژه بر مدارس شهر تهران و مطالبات دانش‌آموزان به اجرا درخواهد آمد. در این طرح، شهروندان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی manshahrdaram.tehran.ir نیاز عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، ورزشی و اجتماعی محله و منطقه محل سکونت خودشان را به‌عنوان «پروژه درخواستی» ثبت کنند تا شهرداری تهران با اختصاص بودجه، آن پروژه را اجرا کند.

انتهای پیام/

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 60995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =