توسعه مترو به شهرهای اقماری تهران در دستور کار قرار دارد

شهر: بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک، اتصال مترو به شهرهای اقماری در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس توسعه جنوبی خط ۳ مترو و اتصال آن به مترو اسلامشهر نیز به عنوان یک سیاست دنبال می شود.

پیروز حناچی عصر امروز در مراسم آغاز احداث عملیات پایانه مترو آزادگان و توسعه جنوبی خط سه مترو با اشاره به بیمارستانی در منطقه ۱۸ به عنوان مرکز طبی کودکان که توسط خیرین در حال انجام است، گفت:  توسعه جنوبی خط ۳ می تواند به سرویس دهی این بیمارستان کمک کند، اتصال منطقه ۱۸ به شبکه ریلی با یک انشعاب یکی از اهداف توسعه جنوبی خط سه بود چرا که اگر می خواستیم منتظر رسیدن خطوط اصلی باشیم  باید تا احداث خط ۱۱ صبر می کردیم اما حالا با انشعاب خط سه یک راه میانبر ایجاد شد که با این اتفاق مترو با سرعت بیشتری به منطقه ۱۸ برسد.

او با اشاره به عقب افتادن ساخت پایانه در ایستگاه های مترو گفت: خطوط مترو با سرعت زیاد ساخته شده است اما متناسب با آن پایانه ساخته نشده است. به هر حال با افتتاح پایانه نمی شود عکس انداخت هر چند که یک مسئله زیربنایی است و پایانه ها تاثیر زیادی روی کیفیت سیستم سرویس دهی دارند.

شهردار تهران به مقایسه مترو تهران با لندن توسط یکی از سخنرانان اشاره کرد و گفت: این مقایسه منصفانه نیست، چرا که مترو لندن ۱۰۰ سال قدمت دارد اما تنها دو دهه از ساخت متروی تهران می گذرد با این حال که سعی داریم با سرعت زیاد آن را تکمیل کنیم فرصت های زیادی را از دست رفته است. به خصوص حدفاصل سالهای ۸۴ تا ۹۲ که کشور منابع زیادی داشت و امکان فعالیت بیشتر بود هم این اتفاق نیفتاده است.

او به ضرورت ایجاد خطوط انشعابی در حاشیه خطوط اصلی اشاره کرد و گفت:  ایجاد انشعاب در انتهای خطوط مترو یکی از راه های افزایش بهره وری است. در دنیا هم ایجاد خطوط کوتاه برای سرویس دهی بهتر در انتهای خطوط مرسوم است، با این روش مناطق فراموش شده حاشیه شهر می تواند به گردونه حمل و نقل برگردد. بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک، اتصال مترو به شهرهای اقماری در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس توسعه جنوبی خط ۳ مترو و اتصال آن به مترو اسلامشهر نیز به عنوان یک سیاست دنبال می شود.

حناچی با تاکید بر اینکه روزانه میلیون ها نفر از مترو و اتوبوس استفاده می کنند و بر همین اساس حمل و نقل عمومی در کلانشهرها یک موضوع حاکمیتی است گفت: مسئولیت متروی تهران از مقطعی به شهرداری واگذار شد. به نظر می رسد شاید دولت بدش هم نمی آمد که از مسئولیت مترو شانه خالی کند و از زمانی که مجمع مترو تغییر کرد و به طور تمام به شهرداری ها رسید سهم دولت کاهش یافت اما تمام تلاش خود را می کنیم تا حمل و نقل عمومی توسعه یابد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
کد خبر: 6124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =