خانه موزه‌ها از تولیت دولت خارج شوند

شهر: پایداری خانه موزه‌ها بسیار مهم است، خانه موزه‌ها باید به درآمدهایی برسند که بتوانند حداقلی‌ترین هزینه‌های خود را اداره کنند چرا که متولی توسعه فضاهای فرهنگی فقط وظیفه شهرداری نیست.  

به گزارش خبرنگار شهر، محمدسعید ایزدی، معمار و شهرساز در وبینار بررسی تجارب احیا خانه موزه‌های مشاهیر تهران که عصر -چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹- برگزار شد، با بیان اینکه ایران به ویژه تهران تجارت بسیار خوبی در حوزه حفاظت از خانه های ارزشمند دارد گفت: این تجارت در شرایطی است که هیچ نگاه آسیب شناسانه‌ای در این بخش وجود نداشته است.  

به گفته او؛ ناچاریم از ظرفیت های محدودی که در شهرها وجود دارد همزمان به عنوان یک کانون استفاده شود.  چه اشکالی دارد آثار ارزشمندی که یاد و خاطره یک فرد عزیز و فرهیخته است مرمت و بهره برداری شود؛ اما باید به این نکته توجه کرد که آن مکان، مکانی است که روایت ها و داستان‌های آن شخص خاص را بیان می‌کند و از همین نکته می توان برای جذب مخاطب استفاده کرد؛ اما نباید تحت‌الشعاع برنامه های دیگر فرار بگیرد.  

این معمار و شهرساز با بیان اینکه این کانون می‌تواند یک کانون فرهنگی باشد، توضیح داد: از خانه‌های مشاهیری که خود زمانی جزو قطب های فرهنگی کشور بودند می‌تواند برای ترویج دانش در زمان حال استفاده کرد، متاسفانه در مرمت خانه های مشاهیر کمتر به ویژگی‌های اصالت و حرمت فضا توجه می‌شود.

ایزدی درباره تجربه جهانی خانه موزه‌ها هم گفت: تعداد قابل توجهی در دنیا خانه‌های شخصیت‌های مهم مورد توجه قرار گرفته است. در این خانه‌ها با آخرین فناوری های روز شرایطی را فراهم میکنند که مخاطب با محتوا، آثار و سبک زندگی صاحب خانه آشنا شود درواقع آنان معتقدند نباید فقط به صرف اینکه یک خانه شخص مشهور مرمت می‌شود به آن توجه کرد. استفاده از فناوری های نوین در اطلاع رسانی، بسیار مهم است به طوری که برخی مواقع برخی مشاهیر در خانه هایی زندگی می‌کردند که ویژگی‌های مرمت ندارد اما در تجربه‌های بین المللی می بینیم چقدر از همین خانه‌ها و ویژگی‌های کوچک حفاظت و حراست می‌شود چرا که همان ها معرف آن فرد مشهور است. در حالی که در ایران برخی مداخلاتی در خانه انجام می‌شود که شاید سبب از بین رفت اصالت اثر شود.  

او با اعتقاد بر اینکه در ایران در جذب مخاطب خانه موزه‌های مشاهیر آنچنان که باید موفق عمل نشده است به چرخه اقتصادی این آثار اشاره کرد و گفت: پایداری خانه موزه‌ها بسیار مهم است، خانه موزه‌ها باید به درآمدهایی برسند که حداقلی‌ترین هزینه‌های خود را اداره کنند چرا که متولی توسعه فضاهای فرهنگی فقط وظیفه شهرداری نیست.  

این معمار و شهرساز درباره جریان سازی خانه موزه‌ها توضیح داد: این موضوع می تواند مانند بسیاری دیگر از مسایل شهری ترویج شود، مثلا پیاده راه سازی و تجهیز فضای عمومی در منطقه ۱۲ جریان شده است و شهرداری ها در مسایل اینچنینی با هم رقابت می‌کنند. توجه به فضای عمومی و تجهیز آن بسیار مورد توجه است؛ اما خانه موزه ها به دلیل آنکه دیده نشده و به راحتی قابل دسترس نیست باید مثلا به پیاده راه ها مثلا پیوند زده و درباره آنها اطلاع‌رسانی شود.

ایزدی با تاکید بر لزوم جلب توجه شهروندان به خانه مشاهیر ادامه داد: خانه مشاهیر نسبت به چند جریان دگیر در این حوزه مانند تبدیل خانه های قدیمی به کافه و رستوران کمتر دیده شده است بنابراین باید از این تجارب در سایر حوزه‌ها استفاده کنیم. از طرف دیگر اگر آثاری داریم که مورد توجه قرار نمی گیرند به این دلیل است که در فرایند مرمت زندگی و داستان شخص بازخوانی نشده و مورد توجه قرار نگرفته است.

این وبینار به همت موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
کد خبر: 6157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =