به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مهرداد باقری پبدنی رییس و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان دیدار و گفتوگو کرد.
مهرداد باقری پبدنی رییس سازمان فرهنگی هنری درباره هدف برگزاری این نشست بیان کرد: از شما درخواست کردیم تا ساعتی در سازمان فرهنگی هنری، میزبان شما باشیم و به مفاهمهای در پیرامون کارکرد اصلی سازمان فرهنگی هنری برسیم، چون در جلسات کمیسیونها و در صحن شورای شهر، خیلی نمیشود در این مورد که این مسیر فرهنگی و وضعیت فرهنگی جامعه را به چه سویی باید سوق بدهیم، به بحث نشست. اکنون مبنای کارمان را بیان میکنیم و از شما در مورد آن، در مورد همین جهتگیری و سیاست کلان خواهیم شنید و راهنمایی میشویم.
وی با اشاره به تاریخچه شکلگیری سازمان فرهنگی هنری گفت: همان طور که مطلع هستید، دهة هفتاد، دهة شکلگیری یک موج جدید و نوعی حرکات و فعالیتهای فرهنگی است و در نتیجة شدت گرفتن این فعالیتها، در مجموعههای رسمی و حاکمیتی نیز اقداماتی انجام شده بود از جمله در شهرداری تهران که مراکزی فرهنگی با عنوانهایی مانند فرهنگسرا در سطح شهر تهران ایجاد کرد و افرادی در آنها به فعالیت مشغول شدند و منابعی در اختیارشان قرار گرفت که حاصل فعالیتهایشان، دغدغههایی در قشر متدین جامعه ایجاد کرد که سرعت جذب بالای جوانان و نوجوانان و خانوادهها به این مراکز، این مراکز را به عنوان مراجع اصلی شکلدهنده فضای فکری شهرها، به ویژه در شهر تهران، مطرح کرده است و بر همین اساس، نامههایی به محضر بزرگان کشور و به ویژه حضرت آقا نوشته شد. در نهایت تصمیم بر این شد که ضمن مبارک دانستن ورود و فعالیت شهرداریها در فضای فرهنگی، اما به تعبیر رهبری، شهرداری فی نفسه حق کار فرهنگی ندارد. چند سال این موضوع در رفت و برگشت بود، تا اینکه سال ۷۵ تصمیم گرفته میشود که سازمان فرهنگی هنری ایجاد بشود.
باقری اضافه کرد: این گونه است که از بدو ورودمان به سازمان فرهنگی هنری، کوشیدیم روی شناختی که از این سازمان داشتیم متمرکز شویم و فراتر از دانستههای دانشگاهی و فرهنگی، شروع به کار و برنامهریزی کنیم، و واقعاً اگر قرار است اینجا مسئلهاش تربیت باشد و مسئله عموم مردم باشد، برنامهریزی واقعی باید در نظر گرفت. پایبندیمان عملی و واقعی به این هدف باشد. از آن طرف در شناختمان، اگر این کار را میخواهیم بکنیم واقعاً با چه اقتضائاتی مواجه هستیم؟ یعنی یک شناخت دقیقی از سازمان حاصل میشود. برای همین، به آنچه در اسناد سازمان ثبت بود اعم از امکانات و مراکز موجود در سازمان اعتماد نکردیم و تصمیم گرفتیم واقعاً داراییها و ظرفیتهای مادی و غیرمادی را شناسایی کنیم. همان طور که ابتدای سازمان، ظرفیتهای فرهنگ، هنر، رسانه برای آن در نظر گرفته شد تا بتواند در شهر تهران با دست باز، همه ظرفیتها را تبدیل کند به فرصت برای رشد مردم، ما به جایی رسیدیم که واقعا دریافتیم ثروتمندترین سازمان در کشور، سازمان فرهنگی هنری است.
رییس سازمان فرهنگی هنری درباره اختلالهایی که این سازمان در حال حاضر با آن مواجه است، بیان کرد: الان ما دو کمبود یا اختلال داریم، یک: داراییهای موجودمان را متناسب با اقتضا و نیاز مخاطب امروز سازگار نکردیم. دو: به عرصههای جدید اصلاً توجه نکردیم. به عنوان مثال در دهه های شصت و هفتاد، مردم برای دیدن فیلم سینمایی فقط و فقط سالن سینما را داشتند. یعنی اگر شما میخواستید فیلم ببینید باید میرفتید سینما، راه حل دیگری نداشتید. اما امروزه انتخاب دیگری ماند پلتفرمها را دارید. در مقایسه قیمت بلیت سینما برای دیدن فیلم و هزینه اشتراک یک ماهه یک پلتفرم برای دیدن فیلم، بهتر است به سالن سینما فقط برای فیلم دیدن نیاییم که هزینههای دیگری چون ماشین داشتن و معطلی در صف و مانند آن را تحمل کنیم. راحت بگویم که به نیاز واقعی مردم، پاسخ ندادهایم. یک اتفاق دیگر هم افتاد، یعنی تحت تأثیر این ضعف درونی بنیانمان، برخی از ظرفیتهایمان را نابود کردیم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرداری تهران و بقیه نهادها، در دهه هفتاد یکی از اصلیترین فعالیتهایشان فعالیتهای اردویی بود، در شهر و بیرون شهر ظرفیت اردویی داشتیم.
وی افزود: گفتیم باید سازمان را احیا کنیم تا قدرت پیدا کند و سطح فرهنگی جامعه را ارتقا دهد. ما باید رفتارهای اجتماعی مردم را تقویت کنیم و فرهنگ عمومی را بالا ببریم. برای اینکه سرمایه اجتماعی بیشتر و جامعه محکمتری داشته باشیم. اینجا یک تصمیم راهبردی داریم. بایستیم روی یک نقطه تا بیشترین اثر را ایجاد کند. الان، مخاطب نوجوان است و کارشناسی و گفتوگو و گرفتن نظر صاحبنظران، درباره این قشر سنی را انجام میدهیم. چون نوجوان آینده نزدیک ماست. دلیل انتخاب این نسل پیشتاز، یکی بحث علمی و یکی بحث ساختاری است. متولی خاصی در این کشور برای این قشر وجود ندارد. اگر شما آموزش و پرورش را به عنوان یک نهاد رسمی که مأموریت آموزش و پرورش دارد و روز و شب کار میکند، کنار بگذاری از بحث، هیچ متولی دیگری وجود ندارد. این روند و این وضعیت مشابه سایر کشورهاست. نوجوانی پدیدة نوظهوری در سیاستگذاری فرهنگی کشورهای دنیاست. ادبیات نظری که سیاستگذاران فرهنگی در این حوزه گفتند خیلی کم است. در مورد کودکی، کلی کار هست، سالها و دههها سابقه دارد، اما نوجوانی یک بحث و مسئلهای است که هم نظر کارشناسان و هم تحلیلهای جامعهشناسی، آن را دوره هیجانی میداند.
باقری تصریح کرد: ما یک تصمیم گرفتیم که خیلی تصمیم بزرگی است ولی خیلی هم ساده است. امروز نوجوان من بحران انرژی دارد، بحران تخلیه انرژی دارد در شهر مدرن تهران، نه طولی میتواند در خانه حرکت کند نه عرضی، نه باید بدود چون صدای پایش میرود. پس من باید بروم از این فضا استفاده کنم و این سازمان را تغییر دهم. ما برای همه مجموعههایمان ذیل این دو عنوان حرف میزنیم؛ یک، امکاناتمان را چطوری مولد کردیم و دو، برای آن کارویژه چه طراحیای کردیم؟ روی آن نیاز این کار را کردیم. ما در همه این عرصهها کار کردیم.
سپس نوبت به ارائه توضیحات توسط مدیران سازمان رسید که ابتدا مریم پیرکاری مدیرعامل موسسه تصویر شهر عنوان کرد: مؤسسه تصویر شهر دو کارویژه داشت: تولید فیلم و سریال و مولدسازی ظرفیتی. الان حدوداً پنج هزار و ۱۶۳ صندلی فعال در سینماهایمان و ۱۳ هزار و ۵۲۸ صندلی در فرهنگسراها داریم، البته صندلیهای فرهنگسراهایمان بالقوه هست. تعدادی از فرهنگسراها هم تجهیز و بهروزرسانی شده تا به عنوان سینما بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در بخش تولید، هدف اصلی، تولیدات انقلابی است که به دو صورت داریم انجام میدهیم یا مستقیماً میسازیم، مثل فیلم سینمایی «احمد» که پارسال چهار سیمرغ در جشنواره فجر گرفت یا با زیرلایه انقلابی مثل فیلم «بیبدن» که پرفروشترین فیلم اجتماعی کشور شده، یعنی در این چهل سال پرفروشترین فیلم اجتماعی شد و رکورد فروش آنلاین را هم زده است. یک کار دیگری که کردیم در بخش تنظیم سئانس و اکران بود. آقای دکتر فرمودند که با قدرت وارد بشوید، در فیلم «غریب» چنین کردیم و پرفروشترین سینماهای فیلم «غریب» برای سینماهای شهرداری بود، یعنی حتی برای سینماهای حوزه هنری هم نبود، پردیس سینمایی ملت ما اول شد. الان برای «ببعی قهرمان» که یک فیلم انیمیشن است، سینمای باغ کتاب اول شد. برای اینکه در چینش سئانس، طوری عمل کردیم که این نتیجه حاصل شد.
پیرکاری با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: در این جشنواره که هر دو سال برگزار میشود، به همان فیلمهای سینمایی که تولید شده بود و در فجر و جاهای دیگر مطرح شده بود، دوباره در جشنواره فیلم شهر جایزه میدادند. ما آمدیم این روند را تغییر دادیم. گفتیم شهر که برگزار میکند یعنی محله برگزار بشود. نوجوانهای بااستعداد و خیلی ناب را آوردیم و پرورش دادیم در بستر فرهنگ و هنر و با رویکرد انقلابیای که سازمان فرهنگی دارد، تا بتوانیم از اینها حمایت کنیم در عرصه فیلمسازی. یعنی شرط برگزاری جشنواره به این شکل عوض شده است.
تکتم نجفیمنش مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: رویکرد ما در بحث کتاب و کتابخوانی یک تغییر جدی داشت. برای نمونه، هر سال در نمایشگاه کتاب، برنامه مفصلی داشتیم به اسم فرهنگسرای کتاب، چیزی حدود هزار متر زمین داشتیم و آخرین دوره بالغ بر یک میلیارد و خردهای هزینه شد و مجموعه برنامههایی در آنجا اجرا میشد. اما امسال کلاً ما یک کافه داشتیم، «کافه بچهکتابخوانها». تقریباً یک چهارم بودجه سالهای قبل هزینه کردیم. برای این برنامه فقط یک فضا گذاشتیم و از بچهها خواهش کردیم بیایند دورهمی برگزار کنیم. بچهها میآمدند با یک نویسنده دیدار و گفتوگو میکردند.
وی ادامه داد: اتفاق دیگری که در نمایشگاه کتاب رقم زدیم بحث پیک کتاب بود، که نوجوانانی با یک کوله و کلاه و تیشرت متفاوت، در نمایشگاه کتاب میفروختند. گفتیم نوجوان بفروشد، چون یک نوجوان از یک نوجوان بهتر کتاب میخرد. این روند در مهمانی ده کیلومتری و پیادهروی جاماندگان هم ادامه پیدا کرد. به گونه ای که نوجوانان ما در موکبها مستقر بودند و به مردم، در اتفاقی که همه در حرکت هستند و کسی چیزی عرضه نمیکند، کتاب میفروختند. آن روز بچهها توانستند بروند کتاب با محوریت اربعین و مسئله عاشورا عرضه کنند. اتفاق خیلی مهم دیگری که از سال گذشته در کتابخانههایمان افتاده، دورهمیهای نوجوانان کتابخوان است. تا کنون نزدیک به سی دوره برگزار شده است. در این دورهمیها به بچهها یک موضوع میدهیم و انتخاب میکنند، موضوعمان هم حتماً موضوع مستقیم در عرصه بحث مسائل نوجوان نیست. نوجوان انتخاب میکند از بین چند کتابی که کتابدار پیشنهاد میدهد. یکی را خودش میگذارد وسط. بعد بازی و سناریوی نشست را هم خود نوجوان انتخاب میکند.
نجفیمنش اضافه کرد: به این بهانه، خرید کتاب را هم در این محفل داریم، یعنی ما الان داریم کتاب نوجوان به کتابخانههایمان تزریق میکنیم. پارسال ۲۳ هزار نسخه خریداری شده، امسال هزار و ۲۳۲ عنوان در ۶ ماهه اول در ۳۲ سرفصل کتاب نوجوان خریدیم و همه، کتابهای روز کتابخانههاست. ناشرانی را که در این عرصه وارد شدند سعی کردیم کتاب خوبشان را حتی الامکان با دقت بخوانیم، نگاه کنیم و وارد کتابخانههایمان کنیم. بحث بعدی که بتازگی شروع کردیم، نشستهای نقد و بررسی کتاب بود. در نخستین نشست نقد و بررسی کتابمان در فرهنگسرا، زن تراز انقلاب را بررسی کردیم و دربارهاش گپ و گفت داشتیم. همچنین با توجه به محفل دور همیها برای بچهها اجتماع میگذاریم. در این اجتماعات، بازیهای کتاب محوری را اجرا می کنیم تا یکباره با کتاب جفت بشود و معرفی کتاب برای بچهها به عنوان یک مهارت مطرح شود.
حسین تاریخی مدیر خانه اردوی سازمان فرهنگی هنری درباره برنامههای اردویی گفت: در حوزه اردویی سعی شد زیرساختهایی ایجاد کنیم، به این معنا که از ظرفیتهای فرهنگسراها و خانههای فرهنگ استفاده کنیم و در مکان هایی که امکان دارد، کار را شروع کنیم. در حال حاضر فرهنگسراهای اشراق، بهمن، بهاران، ولاء، انقلاب اسلامی، اندیشه، باغ موزه قصر در تهران این امکان را دارند که علاوه بر اینکه فرهنگسرا هست، امکانات دیگری هم در آنجا مستقر کردیم. در برخی از اینها خوابگاه ایجاد کردیم تا استقرار شبانه هم فراهم باشد. تلاش کردیم محیطی بانشاط و سرزنده را ایجاد کنیم. در مرحله بعد که واقعاً مسئله جدی است موضوع نیروی انسانی و منابع انسانی مسلط بر این موضوع است، کسی که بخواهد با اینها سر و کله بزند و... که به شدت دچار چالش هستیم. بخشی از این کمبود هم برمیگردد به آموزش و پرورشمان که با ایجاد شرایط سخت و عجیب، عملا به اینجا کشیده شویم که اصلا سراغ این امور نروند.
محمدامیر خسروی مدیرعامل موسسه آموزش شهر درباره فعالیتهای آموزشی سازمان عنوان کرد: در سازمان بیشتر از ۱۱۰ مرکز فرهنگی مجهز در ۲۲ منطقه شهر تهران داریم که ظرفیت آموزشی آنها بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر است. در قالب هزار و ۶۰۰ دوره آموزشی به شهروندان خدمات میدهد. در این دورهها در مجموع در طول سال بالای ۱۱۰ کلاس دوره آموزشی دارد. البته سیستم آموزشی سازمان فرهنگی هنری دو وجهی است، یک وجه کلاسهای آموزشی و دیگر، مهد و پیشدبستانی. مهد و پیشدبستانی از جهت درگیر کردن مخاطب به شدت جدی است. چون خانوادهها بچههایشان را در بازه نه ماهه در طول روز حداقل چهار پنج ساعت در فرهنگسرا میگذارند. به همین دلیل، ما تغییر و تحول را از حوزه کودک شروع کردیم.
وی اظهار کرد: حدود هفتاد و سه چهار مهد و پیش دبستانی داریم. در این حوزه سه محور اصلی داشتیم، یک بحث نیروی انسانی یا مربی که تقریباً ۲۵۰ مربی مهد و پیشدبستانی داشتیم. به صورت میانگین سابقه این ۲۵۰ مربی بالای ده سال است. بعد از محور نیروی انسانی، محور محتواست، سال ۹۲ محتوای انحصاری طراحی شده بود و از سال ۹۲ تا ۱۴۰۲ هیچ اتفاقی نیفتاده بود. ۱۰ سال از عمر آن محتوایی که ما برای کتابهای مهد و پیش آماده کرده بودیم، گذشته است. محور سوم هم محور زیرساخت، لجستیک و در حقیقت سختافزار است، که بالای بیست سال عمرش را گذاشته بود. صلاحیت های مربیان بررسی شد و رسیدیم به ۱۲۰ نفر مربی که با شاخصهایمان بخواند. شناسایی کردیم. از نظر محتوای متون هم، کتاب موجود را کلاً گذاشتیم کنار و شروع کردیم به طراحی کتاب جدید. یک حلقه محتوایی برای کتابها تشکیل شد، آموزشهای مهدکودکمان عوض شد. کتابها طراحی شد، تغییر داده شد، چاپ شد و دست مخاطب الان کتاب جدید هست. در بخش سوم که تجهیز بود، متناسب با این محتوا و آن مربیای که میخواهد این کار را بکند داریم تجهیز میکنیم. خود آقای زاکانی کمک بزرگی به ما کرد و بزرگترین خرید تجهیزات آموزشی شهر تهران به ارزش ۱۸ میلیارد تومان انجام شد.
ابراهیم کمالی مدیر خانه هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری در ادامه عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ در ۳۳ نگارخانه ما ۴۵۵ نمایشگاه برگزار شده و ۱۶ هزار و ۸۲ تابلو روی دیوار رفته. در سال ۱۴۰۲ و در ۴۶۶ نمایشگاه، ۱۷ هزار و ۴۵۸ تابلو روی دیوار رفت. در سال ۱۴۰۳ تا حدود نیمی از سال، ما ۲۰۲ نمایشگاه گرفتیم که هفت هزار و ۴۲۷ تابلو روی دیوار رفته و یک بخشی از این نمایشگاهها خیلی مهم بوده است. در بحث هوش مصنوعی، ما اولین نمایشگاه «با حسین در قرن بیست و یک» را برگزار کردیم. واقعه عاشورا با هوش مصنوعی کار شده بود. با توجه به سیاست سازمان در موضوع نوجوان، جشنوارة هنرهای تجسمی نوجوان را طراحی کردیم و میرویم سراغ همة هنرستانیها، همة موسسات و فرهنگسراهایی که کلاس دارند. چند هزار نفر وارد جشنوارة ما میشوند. بعد از جشنواره نیز همة اکران اینها را میآییم در فرهنگسراها میگذاریم. تا خانوادههایی که از این بسترها استفاده میکنند و تا الان نمیدانستند فرهنگسرا کجاست، وارد فرهنگسرا شوند. بعد از آن هم برای منتخبان و استعدادهای ویژه یک باشگاه میزنیم و اینها را رها نمیکنیم. یک طرح هزار بازدید هم امسال داریم که از مدارس به نگارخانهها و موزههای ما میآیند و بازدید میکنند. تا قبل از این، مدرسه مثلاً بچه را میبرد سینما، میبرد شهربازی. اما آن بچه کجا باید با هنر آشنا شود؟ هزار مدرسه باید اردویش را ببرد، یک بازی خلق کند، یک مرکز هنری ببیند.
در ادامه نشست پرویز سروری نایبرییس شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی عنوان کرد: واقعیت مطلب این است که در حوزة فرهنگ ۸۵ میلیون مدعی وجود دارد. کسی را پیدا نمیکنید که مدعی فرهنگ نباشد. به این دلیل حوزة خیلی حساسی است. جایی که مدعی زیاد است، اجرای طرحها به شدت با سختی مواجه میشود. کسانی که در این مسئولیت قرار دارند و قرار هست کار فرهنگی بکنند، باید بدانند که با چالشهای بسیار جدی مواجه هستند و آدمهای نادانی که مدعی هستند همیشه مشکلاتی ایجاد کردند. دوره ما یک دورة پر از سرعت است. سرعت تحولات آنقدر بالاست که اگر خودت را تنظیم نکنی عقب میمانی و بعدش هم از قافله خارج میشوی. آدمهایی که نمیتوانند با تحولات خودشان را هماهنگ کنند، عقب میمانند.
وی با بیان مثالی از ساختار نظامی کشور گفت: اگر کشور امروز ثبات و امنیت دارد، برای این است که خودمان را با تغییرات تنظیم کردیم و از سرعت نظامی حتی جلوتر رفتیم. این نماد در حوزه فرهنگ هم هست، اگر شما نتوانی با تحولات و سرعت تحولات همراه شوید، عقب میمانید. این را ما به عنوان یک اصل بدانیم، اینکه خود این مجموعه هر روز یا هر سال باید چند دوره آموزشی در موضوعات جدید فرهنگی داشته باشد. من الان معتقدم اگر این مجموعه ندانند هوش مصنوعی چیست، مجموعه عقبی هستند. من امروز خیلی خوشحال شدم، چون دیدم کارها تکراری نبوده است. در صحبتهای شما احساس کردم که نقطه تحولگرایی و تولید تحول در فعالیتهای فرهنگی دیده میشود و این خیلی نکت برجستهای بود و امیدوارم کاملاً استمرار پیدا کند. فعالیتهای فرهنگی متناسب با نیازهای فرهنگی مردم شکل بدهید، چون نیازهای مردم دارد تغییر میکند و هر روز بسترهای مناسبی برای ما فراهم میشود. اتفاقاً من میخواهم بگویم شما نمیتوانی مثلا ابزاری مثل تلفن را از دست بچه بگیری، هر کار بکنی نمیتوانی. باید چه کار کنی؟ باید تولید مناسب برای او بکنی که بتواند در این عرصه فعال باشد.
سروری اضافه کرد: کتاب را به عنوان یک عنصر بسیار تاثیرگذار در حرکتهای فرهنگی باید بدانیم و جالب بود که یک چنین نگاهی به کتاب دارد انجام میشود. این نگاه فرسوده که کتاب در کتابخانه هست، هر کس میخواهد برود بخواند، جواب نمیدهد. این اقدامات به نظر من اقدامات خوبی است که انجام شد. دوره نوجوانی، دورة این است که فرد میخواهد هویت خودش را اولاً بشناسد و بعدش به دیگران هم تحمیل کند. در این دوره خیلی مهم است که شما بسترهایی را فراهم کنید که آن فردی که میخواهد هویت آیندهاش را انتخاب کند بتواند. اردوها به نظر من اردوهای خیلی خوبی است.
نایبرییس شورای شهر تهران درباره ایجاد تعامل با سایر مجموعه های شهرداری بیان کرد: من بهترین کار را این میدانم که ما بیاییم ظرفیتهایی را که داریم کنار هم قرار دهیم. از ظرفیتهای همدیگر استفاده کنیم. مثلاً سازمان ورزش بیاید برای مجموعههایی که دارد، بگوید من میتوانم در هفته این مقدار ظرفیت را برای شما خالی کنم. سراها به همین ترتیب. در سراها ظرفیتهای خیلی خوبی داریم. امکاناتی وجود دارد که خیلی هم با تیپ کار فرهنگسرایی تطبیق دارد.
انتهای پیام/
نظر شما