به گزارش خبرنگار شهر؛ مترو یکی از بنیانی ترین مدهای حمل و نقلی پایتخت است که امروزه با توجه به گستردگی تهران اهمیت به سزایی برای مردم پیدا کرده است. گسترش حمل و نقل زیر زمینی گام ارزندهای در کاهش آلودگی هوای پایتخت است و این هدف مدیریت شهری را بر آن داشته که کلنگ خطوط جدید مترو را بر زمین بزند و خطوط هفتگانه را گسترش دهد.
به طورکلی در خطوط ۶ و ۷ متروی تهران، ۵ ایستگاه باقی مانده در بخش اصلی وجود دارد. این خطوط مسیر توسعهای هم دارند. با تکمیل و افتتاح این ایستگاهها، بدنه اصلی کل خطوط هفت گانه تکمیل میشود. درواقع با بهره برداری از ایستگاه تختی در خط ۷ و ایستگاههای میدان خراسان، شهدای ۱۷ شهریور، سرباز و استاد نجات اللهی در خط ۶ مسیر اصلی خطوط هفتگانه مترو پایتخت کامل خواهد شد.
براساس این گزارش پیشرفت عملیاتی ۳ ایستگاه سرباز، میدان خراسان و استاد نجاتاللهی از ایستگاههای باقی مانده خط ۶، بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است. همچنین پیشرفت عملیاتی ایستگاه تختی در خط ۷ نیز حدود ۵۰ درصد برآورد شده است. تلاش میشود که این ایستگاهها با تامین منابع مالی تا سال آینده به بهره برداری برسد. در این میان نباید از افزایش چشمگیر هزینه ساخت مترو طی این سال ها غافل شد. به طوری که ساخت یک کیلومتر مترو ۳۰۰۰ میلیارد تومان (معادل ۳ همت) تخمین زده شده است.
در کنار این موارد، دو پروژه دیگر یعنی توسعه شمال غربی خط ۷ از ایستگاه میدان کتاب تا ایستگاه دانشگاه آزاد(محله حصارک) شامل ۴۲۰۰ متر و دو ایستگاه و توسعه جنوبی خط ۶ به طول ۱۰ کیلومتر و ۵ ایستگاه در حال پیگیری است.
گفتنی است، مدل افتتاح ایستگاههای مترو برای بهره مندی هرچه سریعتر شهروندان از حملونقل عمومی به این صورت است که با ساخت یک ورودی، ایستگاه در اختیار مردم قرار میگیرد و سپس ورودی های دیگر به بهره برداری می رسد که ممکن است این موضوع انتقاداتی را به همراه داشته باشد اما با توجه به ضرورت توسعه خطوط مترو با هدف افزایش استفاده شهروندان از این مد حمل و نقلی اغلب مردم به این شیوه از بهره برداری اقبال نشان داده اند.
انتهای پیام/
نظر شما