فاصله ۱۵ ساله بین انجام مطالعات و ابلاغ طرح تفصیلی

شهر: مسائل زیست محیطی، ترافیکی، اقتصادی و سایر حوزه های شهر متناسب با نرخ رشد جمعیت در طرح تفصیلی نیاز به بازنگری دارد. در نظر گرفتن نسخه ای واحد در طرح تفصیلی به حل مشکلات مناطق کمک زیادی نمی کند و باید در این زمینه محله به محله، معبر به معبر و پلاک به پلاک تصمیم گیری شود. طرحی که مطالعات آن در سال ۱۳۷۶ انجام و در سال ۱۳۹۱ ابلاغ شد.

رضا عباسی، کارشناس شهری درباره لزوم بازنگری در طرح تفصیلی به شهر گفت: از سال ۱۳۷۲ مشاوران معین مناطق برای مطالعه و تهیه طرح مستقر شدند و هر منطقه مشاور خودش را داشت. سال ۱۳۷۶ تصمیم گرفته شد یک مشاور دیگر اضافه شود و بعد از آن طرح جامع مطرح شد. مشاوران معین مناطق مطالعات خود را تحویل مشاور مادر دادند و مشاور مادر با جمع بندی این مطالعات کار را به نتیجه رساند تا اینکه در سال ۱۳۹۱ طرح تفصیلی ابلاغ شد. به دلیل اینکه زمان زیادی گذشته بود و در این حدود ۱۵ سال پوسته شهر تغییر پیدا کرده، این طرح در بسیاری از موارد قابلیت اجرا نداشت.

شهردار سابق منطقه ۱۴  با بیان اینکه شهر موجودی زنده است و طرح تفصیلی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، افزود: تحقق پذیری این طرح در همه مناطق به جز منطقه ۲۲ که طرح تفصیلی ویژه ای برای آن درنظر گرفته شده، پایین است. تجارب جهانی نشان می دهد که هر طرحی که تهیه می شود باید بالای ۶۰ درصد تحقق پذیری داشته باشد.

عباسی با تاکید بر اینکه نظر مردم و حتی نظر مناطق در این طرح های تفصیلی لحاظ نشده است، ادامه داد: نظر مردم به عنوان ذینفعان منطقه باید در طرح لحاظ شود. یکی از مشکلات این طرح ندیدن منافع و اقتصاد مردم است یعنی شهرداری بین یک تعارض عمومی و مردمی قرار گرفته است به عنوان مثال طرح های تشویقی برای تجمیع، ابهاماتی را برای برخی از شهروندان به وجود آورده که باعث بی اعتمادی می شود.

او با بیان اینکه در دنیا طرح های شهری هر ۵ سال پایش می شوند، عنوان کرد: مسائل زیست محیطی، ترافیکی و اقتصادی و سایر حوزه های شهر در طرح تفصیلی باید بررسی و متناسب با نرخ رشد جمعیت بازنگری شود، حتی قومیت ها نیز باید در طرح دیده شوند. بعضی از تصمیم ها از امامزاده صالح تا حرم حضرت عبدالعظیم یک نسخه واحد دارد در حالی که این نسخه نمی تواند مشکلات را حل کند و باید محله به محله و معبر به معبر و پلاک به پلاک تصمیم گیری شود.

این کارشناس شهری طرح موفق را طرحی دانست که واقعیت ها در آن دیده شود و افزود: از آنجا که اقتصاد شهر به نوعی وابسته به طرح تفصیلی است، فرصت ها برای ایجاد درآمدهای پایدار در این طرح به خوبی شناسایی نشده است. اگر در این طرح مباحث مختلف در مقیاس محلی و حداقل منطقه ای دیده می شد به مراتب تحقق پذیرتر می شد.

او پیشنهاد داد که بازنگری طرح به مناطق سپرده شود و گفت: پشت دیوار صوتی در اتوبان بسیج، طرح به طور کامل مسکونی در نظر گرفته شده در حالی که ۴۰ سال است در آنجا فعالیت های صنعتی، کارگاهی و تجاری برقرار است. املاک تجاری که پشت این دیوار صوتی از سه راه افسریه تا پیرورزی که هم محدوده منطقه ۱۵ و هم ۱۴ است عموما با تخلف در حال فعالیت هستند و چون در طرح تفصیلی پهنه مسکونی است، شهرداری نمی تواند برای صادر کردن پروانه تجاری اداری ورود کند.

خبرنگار: علی سی پی

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 6219

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =