به گزارش خبرنگار شهر، اولین همایش سراسری مداحان حماسی خوان و شعرای حماسیسرا با حضور جمعی از شاعران و ذاکران اهل بیت در ایوان شمس تهران برگزار شد.
محمد امین توکلیزاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در این مراسم در ابتدای سخنان خود، یاد و خاطره علی معلم را گرامی داشت و گفت: ما مدیون شاعر حماسهسرایی هستیم که شعرش مکتب شهیدپروری داشت.
وی با اشاره به تلاشهای همهجانبه هیئتیها در امورات مختلف اجتماعی و فرهنگی گفت: به دنبال ساخت یک فیلم و اهانت به مقدسات، هیئتیها اجتماع بزرگ امام رضاییها را رقم زدند. همین هیئتیها در دوران کرونا پای کار آمدند و زحمت کشیدند. در حال حاضر نیز همین است و هیئتیها محفلهایشان را به سوریه و لبنان بردهاند و برای مظلومیت شیعیان سوگواری میکنند.
توکلیزاده ادامه داد: همه آنها از مکتب قهرمانپروری هستند و با کارهای خود قهرمان پرورش میدهند. در حقیقت، هیئتها تبدیل به محلی برای پرورش قهرمان شدهاند. آنها شیعه ایستاده و مقاوم پرورش میدهند، نه شیعه محزون. بسیار خوشحالیم که ما هم در این مسیر قدم گذاشتیم و سهمی داریم.
محمدرضا سنگری پژوهشگر تاریخ اسلام نیز در این مراسم ضمن تقدیر از برگزاری چنین رویدادی با هدف توجه به حماسه در مکتب سیدالشهداء و اهل بیت علیهم السلام گفت: به منظور شناخت ائمه اطهار علیهم السلام، ۴ ضلع اساسی وجود دارد که لازم است برای هر کدام مجال و فرصت کافی گذاشته شود؛ سوگ، مرثیه، حماسه و معرفت این ۴ بٌعد مهم هستند؛ توجه به سوگ و مرثیه فراوان صورت میگیرد اما حماسه عموماً مغفول میماند. علاوه بر این، باب معرفتی نیز موضوعی است که باید بیشتر به آن توجه کرد.
وی ادامه داد: بدون شک، در عزاداری برای سیدالشهداء هم باید به بعد سوگ و وجه تراژدی این واقعه پرداخت و هم به بعد حماسه توجه کرد؛ من، سوگ را تربیت عاطفی نامگذاری کردهام، بدین معنی که وقتی برای واقعه کربلا اشک میریزیم، باطن عاطفی خود را تربیت میکنیم. این اتفاق در شرایطیست که به بعد حماسی کمتر توجه شده است؛ در شعر نیز همین است؛ در طول تاریخ به جز چند شاعر در عصر قاجار، شاعران کمی وجه حماسی واقعه کربلا را مطرح کردند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به تصاویری که خبرنگاران حاضر در کربلا از امام حسین تصویر کردهاند، یادآور شد: باید اشاره کنم که در واقعه کربلا، ۳ خبرنگار حضور داشتند؛ یکی از آنها که در لشکر امام حسین (ع) بود، در آخرین ساعات قبل از شهادت امام حسین (ع) توسط خود ایشان مرخص شد تا روایتهای آن روز را برای بقیه تعریف کند. از او ۱۱۳ روایت مربوط به روز عاشورا نقل شده که میتوان آنها را خواند. ۲ خبرنگار دیگر، در لشکر عمر بن سعد هستند و جالب است که هر دو توصیفی حماسهوار از سیدالشهداء دارند.
میثم مطیعی مداح و ذاکر اهل بیت نیز گفت: در واقعه کربلا دو صفحه میبینیم؛ یکی صفحه نور است و دیگری صفحه ظلمت. وعده خداوند این است که صفحه نور بر صفحه ظلمت به پیروزی میرسد. سوال اصلی اینجاست که اشک را در رثای یک قهرمان میگیریم یا کسی که کشته شده است؟ آیا عزاداری حسینی برخاسته از حماسه حسینی است یا سوگ و احساس و عاطفه است؟ دقت داشته باشید که اصل قیام عاشورا و مکتب امام حسین (ع)، حماسه است و ما به عنوان مداح باید این حماسه را ستایش کنیم. البته از صحبتهای ما اینطور برداشت نشود که نباید به صحنههای سوگ و عاطفه پرداخت، بلکه آنها هم باید گفته شوند اما فقط نباید بر روایت سوگ متمرکز شویم. بنده معتقدم اصل قیام امام حسین آن جنبه تراژیک و عاطفی نیست، بلکه باید حماسه را زنده نگه داشت، چرا که اصلیترین جنبه قیام امام حسین، حماسه است.
این مداح اهل بیت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم همهجانبه بودن مداحیها گفت: اعتقاد من این است که در موضوع هیئت، هیچ کسی به اندازه رهبر معظم انقلاب، پر بسامد حرف نزدند. جریان مداحی اسلام ناب، جریانی است که به همه حوزهها توجه دارد؛ هم به مسائل سیاسی، اجتماعی و بینالملل توجه دارد و هم به تولید محتوا در حوزه سبک زندگی، احکام، اخلاق و ... نظر دارد.
در ادامه این جلسه محمود کریمی دیگر مداح و ذاکر اهل بیت گفت: برخی اشعاری که خوانده میشود، شعر روز است و برخی دیگر، شعر به روز؛ شاعران باید حرف به روز بگویند و «هیهات من الذله» که نمادی از حماسهسرایی است، حرف به روز است.
وی اضافه کرد: وقتی از حماسیسرایی و حماسیخوانی یاد میکنیم باید به نکاتی در اجرای آن توجه داشته باشیم؛ برای مثال، دیدهام که برخی از شاعران با غضب شعر میخوانند. این موضوع درست نیست و لازم نیست با غضب شعر خواند. علاوه براین، ایجاد هیجان در مستمع خوب نیست. مداحی حماسی بیزاری از دشمن دارد و یکی از مهمترین فاکتورهایش همین است.
مهدی رسولی دیگر مداح اهل بیت نیز در سخنانی گفت: به نظرم حماسهخوانی را نباید صرفا در یک میدان مبارزه و جهاد ببینیم که اگر اینگونه آن را مورد نظر قرار بدهیم دچار خطای راهبردی میشویم. بدون شک امام حسن علیه السلام با صلح خود پرچمدار حماسه و مبارزه است و او را باید اشجعالناس بدانیم، چرا که حتی اطرافیان او هم تدابیر ارزشمندش را نفهمیدند. امام صادق علیهالسلام نیز پرچمدار علم در بین شیعیان و پرچمدار مبارزه است. بنابراین اگر فقط حماسه را در ساحت شمشیر و نیزه ببینیم، دچار خطای راهبردی شدهایم.
گفتنی است در بخش پایانی این مراسم، از میثم مطیعی، سیدرضا نریمانی، مهدی رسولی، محمدحسین حدادیان و حسین طاهری به عنوان ۵ مداح حماسهخوان ویژه و محمود حبیبی کسبی، میلاد عرفانپور، محمد رسولی، محمد اسدالهی و حمید رمی به عنوان ۵ شاعر حماسهسرای ویژه تقدیر به عمل آمد.
همچنین در بخش مردمی، محمدرضا بزری، مسعود پیرایش، یاسین زندی به عنوان ۳ مداح حماسهخوان و فاطمه نانیزاد، عالیه محرابی و فاطمه جوشقانیان به عنوان ۳ شاعر حماسهسرا برگزیده شدند.
علاوه بر این، قاسم صرافان و امیر عباسی به عنوان شاعران برگزیده از سوی هیئت رزمندگان اسلام مورد تقدیر قرار گرفتند.
انتهای پیام/
نظر شما