مدیران شهری باید دانش خود را ارتقا دهند

شهر: مراسم رونمایی از ۵۶ عنوان کتاب با حضور شهردار تهران و سایر مسئولان شهری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

به گزارش شهر پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم آیین رونمایی از ۵۶ عنوان کتاب شهرداری تهران که به مناسبت هفته کتاب  و کتابخوانی برگزار شد، گفت: هفته کتاب و کتابخوانی من را به یاد قبل از انقلاب می‌اندازد، در آن سال ها کتاب های معروف و تاثیرگذار در بازارچه کتاب خیابان انقلاب عرضه می شد و جایگاه ویژه‌ای داشت و افتخار دارم که در طول مدت فعالیت حرفه‌ای با همکارانم تلاش کردم آنچه را که مهم است مکتوب کنم و برای دیگران باقی بگذارم. یکی از کتابهایی که در این دوره منتشر شد و تاثیر زیادی هم گذاشت کتاب "توپخانه" بود که پروژه‌هایی مانند مرمت خیابان لاله زار یا میدان توپخانه تحت تاثیر این کتاب بوده است.

حناچی در ادامه گفت: در این دوره مدیریت شهری تلاش کردیم در حوزه نشر و پژوهش وارد حوزه هایی شویم که بخش خصوصی توجیه چندانی برای فعالیت در آن ندارد. این جمله درست است که وظیفه ما در شهرداری انتشار کتاب نیست و چنین وظیفه ای به ما محول نشده اما می توان در حوزه کتاب تولیدی فعالیت کرد که از دل این فعالیت پژوهش های کاربردی به دست آید. یکی از پژوهش هایی که در قالب کتاب در این سال ها عرضه شده کتاب " پارکینگ رایگان" است که نتیجه یک تئوری شهری است، این کتاب نشان می دهد چگونه رایگان بودن پارکینگ منجر به استفاده بیشتر شهروندان از خودروی شخصی می شود و نشان داده که این سیاست چقدر غلط است و بر اساس این پژوهش هاست که متوجه می شویم توسعه بزرگراه‌ها در استفاده شهروندان از خودروهای شخصی چه تاثیر گذاشته و لازم است که در این سیاست ها رویکرد تغییر کند. مطالعه این پژوهش ها و انتشار کتاب هایی در زمینه‌ آخرین دستاوردهای مدیریت شهری می تواند مدیران را در مسیری قرار دهد که چنین تصمیمات غلطی نگیرند. مدیران ما نیاز دارند که سطح دانش شان افزایش یابد و کتاب ها کمک شایانی به این امر می‌کند.

حناچی در ادامه گفت: درباره تهران و حوزه شهری باید تسهیل کننده چاپ‌کتاب باشید، حتی اگر این کتاب‌ها توسط ناشران دیگر چاپ شود. البته شرایط حاضر با توجه به وضعیت قیمت کاغذ بسیار دشوار است و همانطور که میدانید این بحران به جایی رسید که روزنامه و انتشارات همشهری در آستانه تعطیلی قرار گرفت و اگر حمایت های بخش هایی از دولت نبود این اتفاق می افتاد اما با وجود این بحران می توان به روش های دیگر دست زد برای نمونه توسط چاپ دیجیتال کتاب منتشر کرد، کاری که جناب آقای نوبخت گفتند در مترو انجام شده که در قالب یک اپلیکیشن کتاب رایگان به مخاطبان عرضه می شود . این اتفاق، کار بسیار خوبی است و می توان آن را توسعه داد .

حناچی گفت: امروز در تهران اکثر مردم از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. جالب است که در انتخابات سال ۹۶ آمارها نشان می‌داد که ۴۵ میلیون نفر با استفاده از گوشی هوشمند اخبار و اطلاعات را پیگیری می کردند.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر جذب پژوهش های ارزشمند در حوزه مدیریت شهری گفت: اگر نشریه علمی و پژوهشی مناسبی در حوزه مدیریت شهری وجود داشته باشد می‌توان بسیاری از پژوهش های با کیفیت پژوهشگران را دریافت و ضمن انتشار از آنها در ارتقای دانش فنی مدیران استفاده کرد.

او در ادامه گفت: امروز در این جلسه جای برخی ناشران مثل انتشارات همشهری و نشر شهر خالیست و لازم است از ظرفیت این دوستان هم استفاده شود.

شهردار تهران همچنین تاکید کرد باید برنامه‌ای در شهرداری برای حمایت از کتاب فروشی های قدیمی و سرشناس در تهران وجود داشته باشد.

خانه اتحادیه خانه تهران می شود

او در ادامه  اعلام کرد که خانه اتحادیه در تهران به خانه تهران تبدیل می‌شود و گفت: طبق برنامه قرار است که تمامی اسناد مربوط به تهران در این خانه نگهداری و برای نمایش عرضه شود.

همچنین در این مراسم غلامحسین محمدی،  رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز  گفت: درست این بود که برنامه مفصل تری به مناسبت هفته کتاب برگزار شود اما به دلیل شرایط کرونایی کشور مراسم به همین جلسه بسنده ‌شد.

او از برخی برنامه های شهرداری در هفته کتاب و کتابخوانی نام برد و گفت: شهرداری تهران در حوزه مترو با همکاری کتابخانه ملی ایران،  کتابخانه هایی را در برخی ایستگاهها ایجاد کرده است، همچنین با استفاده از یک اپلیکیشن ۱۳ هزار عنوان کتاب را به مسافران مترو به صورت رایگان عرضه می کنند.

در این مراسم محمد حسین بوچانی،  رئیس چاپ و نشر شهرداری و رئیس مرکز مطالعات شهرداری به ارائه گزارشی از روند انتشار کتاب در شهرداری پرداخت و گفت: تلاش شده بر اساس شاخص هایی همچون حمل و نقل پاک؛ تهران شهری برای همه و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری کتابهایی چاپ و عرضه شود.

همچنین در این مراسم فرنوش نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران به برنامه های مترو در حوزه کتاب پرداخت و گفت: در هفته کتاب ما پویش بخوان را در مترو اجرا کردیم که بر اساس آن گزیده‌ای کوتاه از برخی کتاب های فاخر در مترو عرضه می شود، همچنین اپلیکیشنی با ارائه 13 هزار عنوان کتاب به مسافران مترو طراحی شده که مسافران می توانند از آن استفاده کنند.

در ادامه مراسم نادره رضایی،  مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی هم  گزارش کوتاهی از فعالیتهای این انتشارات در حوزه شهری را ارائه کرد.

محمدرضا جوادی یگانه ، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری هم در این جلسه ضمن تاکید بر حمایت شهرداری از اصحاب فرهنگ و هنر گفت: شهرداری تهران وظیفه اصلی اش تولید فرهنگ نیست و بر همین مبنا با هیچ یک از اصحاب تولید فرهنگ و هنر مانند انتشارات رقابت ندارد بلکه تلاش کرده از محصولات فرهنگی آنها بهره برداری کند.

او با اشاره به مشکلات اصحاب فرهنگ در سال‌های اخیر گفت: حوزه فرهنگ و به خصوص عرصه های انتشاراتی در شرایط کنونی نیاز به حمایت دارند و شهرداری تهران تلاش می‌کند با استفاده از امکانات خود به آنها کمک کند.

برزین ضرغام، مدیرعامل سازمان زیباسازی هم با تاکید بر حمایت شهرداری تهران از صاحبان فرهنگ و هنر گفت : شاید در گذشته این نگاه وجود داشت که ما رقیب بخش خصوصی در این حوزه هستیم اما در دوره جدید مدیریت شهری چنین نگاهی وجود ندارد و البته تلاش می‌شود که از محصولات تخصصی انتشارات ها استفاده شود .

در این مراسم همچنین احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیشینه ارزشمند فرهنگی تهران گفت: بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر وقتی به تهران آمدند در تهران ماندند و به نوعی به چهره های فرهنگی تهرانی تبدیل شدند افرادی مانند محمدرضا شجریان، جلال آل احمد، سیمین دانشور و بزرگان دیگر از شهرهای دیگر آمدند اما در تهران ماندند و این ظرفیت بالای فرهنگ را در این شهر نشان می‌دهد.

او همچنین در بخشی از سخنانش از شهردار تهران خواست که از برخی انتشارات های قدیمی که به نوعی جزو گذشته تهران محسوب می‌شوند حمایت کند و از جمله آنها برخی کتابفروشی ها هستند و گفت: برخی کتابفروشی ها در برخی در محلات تهران حامل فرهنگ و علم کشور بودند و راهنمایی های زیادی به مردم در استفاده از کتاب می کردند و خوب است که از این قشر حمایت شود.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
کد خبر: 6339

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =