تکمیل و توسعه زیرساختهای کلانشهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۹.۵ میلیون نفر، از ضرورتهای بهبود رفاه شهروندان و اولویتهای اداره شهر محسوب میشود. از جمله مهمترین زیرساختها، پروژههای نیمه تمام و گرهگشای بزرگراهی در جنوب تهران به شمار میرود. عمده پروژههای عمرانی در ادوار گذشته، به واسطه محدودیتهای مالی، مواجهه با معارضین نهادی، ملکی و تأسیساتی و همچنین پیچیدگیهای اجرایی، بلاتکلیف رها شده بودند.
از جمله این پروژهها میتوان به آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران و امتداد بزرگراه یادگار امام (ره) در غرب تهران، اشاره کرد. پروژههای بزرگراهی مهمی که روند اجرایی نامطلوبشان، شهروندان را بیش از ۱۰ سال به زحمت انداخته و مدیریت ششم شهری، بهرهبرداری از آنها را به منظور انتفاع شهروندان و صیانت از داراییهای شهر در دستور کار دارد.
آزادراه شهید شوشتری؛ کمربندی شرقی تهران
کلانپروژه آزادراه شهید شوشتری به طول ۱۶.۵ کیلومتر با نام سابق «محور کمکی بزرگراه بسیج» در شرقیترین نقطه تهران در حال احداث است. پروژه مذکور از تقاطع بزرگراههای امام رضا (ع) و شهید نجفی رستگار در جنوب شرق تهران آغاز و در دو فاز به تقاطع بزرگراههای شهیدان یاسینی و سلیمانی ختم میشود.
اختلال و توقفهای پیاپی این پروژه به جهت مواجهه با اراضی نهادی، ملکی و معارضین تأسیساتی سبب شده، پروژه از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۴۰۰ پیشرفت چندانی نداشته باشد. رفع بیسابقه معارضین ناشی از تلاش مجدانه و مذاکرات مکرر شهردار تهران با ارکان نظامی کشور توام با اقدامات گسترده عمرانی، گره کور این کلانپروژه را باز کرده و شهروندان در بهار سال ۱۴۰۴ شاهد بهرهبرداری از فاز نخست این پروژه به طول ۹.۳ کیلومتر خواهند بود.
آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربندی شرقی تهران را میتوان مهمترین پروژه حوزه عمرانی تهران به جهت بهبود دسترسیهای بزرگراهی در شرق تهران دانست. با افتتاح این پروژه ۵.۵ درصد از ترافیک شرق تهران بهبود یافته، آثار مثبتی بر وضعیت آلودگی هوا دارد و بار ترافیکی محدوده مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهرداری تهران تعدیل میشود؛ بر این اساس، بزرگراه بسیج به عنوان تنها دالان هدایت بار ترافیکی بزرگراههای امام رضا (ع)، آزادگان و بعثت در شرق تهران نیز نفس تازه خواهد کرد.
اتصال بزرگراه یادگار امام (ره) به آزادراه تهران ساوه
تکمیل دسترسیهای بزرگراهی شمالی جنوبی در شهر تهران از ضرورتهای انکارناپذیر و نیاز مبرم شهروندان محسوب میشود. گواه این ادعا، کارکرد فوقالعاده و تردد مستمر و پرفشار شهروندان در بزرگراههای امام علی (ع) در شرق تهران و شهید چمران و در ادامه شهید نواب صفوی در مرکز و تا حدودی غرب تهران است. با این وجود، بزرگراههای غرب تهران از جمله شهید باکری، شهید ستاری و یادگار امام (ره) تا بزرگراه آزادگان به عنوان کمربندی جنوبی تهران امتداد نداشته و سبب تحمیل پیمایشهای اضافی به شهروندان و تشدید ترافیک در جنوب غرب تهران شده است.
در همین راستا، پروژهای برای اتصال بزرگراه یادگار امام (ره) به بزرگراه آزادگان و در ادامه آزاد راه تهران ساوه تعریف و طراحیهای مهندسی آن انجام میشود. پروژه مذکور شامل طرح جدیدی در میدان جی، تونلهای ارتباطی میان میادین جی و فتح، تقاطع سه سطحی میدان فتح، تقاطع بزرگراه فتح با بلوار ارداقی و بهار، در ادامه بزرگراه شهید بروجردی و آزادراه تهران ساوه است.
بررسی تاریخچه اجرایی این پروژه مهم و پیچیده در غرب تهران نشان میدهد، ابتدای دهه ۹۰ شمسی بخش کوچکی از پروژه شامل دو پل دوربرگردان در میدان فتح آغاز میشود، اما مدیریت پیشین شهر تهران، در مواجهه با معارضین بیشمار تأسیساتی، اراضی نهادی و تنگنای مالی، تعطیلی کامل پروژه را رقم میزند.
با این وجود، تعامل موثر شهرداری تهران با ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش، به آزادسازی بیسابقه ۱۳۰ هزار مترمربع از اراضی نهادی معارض پروژه منتج شده و فعالیت عمرانی در چندین جبهه کاری به موازات رفع باقیمانده معارضین را در پی داشت.
بر همین اساس، فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی به طول ۳.۷ کیلومتر در امتداد شمالی آزادراه تهران ساوه مهرماه ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید و دسترسیهای بزرگراهی به محله یافتآباد، بازار آهن شادآباد و بلوار الغدیر را تسهیل کرد.
گفتنی است، عملیات گسترده عمرانی در تمامی جبهههای کاری، از میدان جی در جنوبیترین ناحیه بزرگراه یادگار امام (ره) تا فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی در امتداد شمالی آزادراه تهران ساوه، در حال انجام است.
مدیریت شهری، دسترسیهای بزرگراهی میدان فتح تهران را تا پایان سال جاری و دیگر فازهای این پروژه گرهگشا را طی نیمه نخست سال آتی به بهرهبرداری میرساند.
انتهای پیام/
نظر شما