روایت تهرانی که شاعران آن را بنا کردند

شهر: تهران به عنوان خاستگاه همه تغییرات است اما هیچ گاه از  منظرشعر  به آن پرداخته نشده است و لازم بود از این زوایه به تهران توجه شود. درواقع تهرانی که شاعران آن را بنا کردند.

سجاد گودرزی، نویسنده کتاب صد سال شعر در تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، درباره لزوم تدوین چنین کتابی توضیح داد: برای بررسی هر موضوعی اصولا باید پیشینه تاریخی آن را مرور کرد، تهران در دوره‌های مختلف در هر رشته و زمینه‌ای حضور پررنگ داشته است، درواقع علاوه بر اینکه در سیاست پیشرو بوده و نقش محوری داشته در شعر هم پیشرو بوده است.

به گفته او؛ تهران در بیشتر جریان‌های شعری و هنری پیشرو بوده است. از زمانی که آقامحمدخان قاجار تهران را به عنوان پایتخت برگزید و به واسطه سفرهای شاهان قاجار، معماری، سیاست، هنر، غذا و ... از این سفرها و تجربیات تاثیر پذیرفتند، شعر هم از این جریان مستثنا نبوده و تاثیر پذیرفته است.

نویسنده کتاب صد سال شعر در تهران می‌گوید: شاعران از دوره مشروطه در این کتاب جمع آوری شده‌اند و می بینیم که شعر از این زمان تغییرات بنیادی به خصوص با نیما پیدا می‌کند. بنابراین تهران به عنوان خاستگاه همه تغییرات است اما هیچ گاه از این منظر به آن پرداخته نشده است و لازم بود از این زوایه به تهران توجه شود. درواقع تهرانی که شاعران آن را بنا کردند.

گودرزی تاکید دارد: در این کتاب خودمان را فقط به شاعران تهرانی محدود نکردیم چرا که از نظر ما تهران آرمانشهری است که فقط مخصوص تهرانی ها نیست، از طرف دیگر شعر هم چیزی جز تصور و خیال نیست و قصد نداشتیم درصد زیادی از تصورات درباره تهران را کنار بگذاریم و دور بریزیم. بنابراین از شاعران غیرتهرانی که درباره تهران شعر گفته‌اند هم در این کتاب آورده شده است.

او با بیان اینکه زمان بسیار کمی برای تدوین و نوشتن کتاب وجود داشت، گفت: زنده یاد «محمدعلی سپانلو» گفته است (نقل به مضمون) تهران شهری است  همه از آن بد می‌گویند با اینکه این شهر، شهری است که مانند مادر همه را در برگرفته است اما همه از آن بد می‌گویند و در حالی که تهران بهترین شهر است.

گودرزی درباره برخی انتقادها مبنی بر اینکه  در کتاب صد سال شعر در تهران به برخی شاعران مانند شاملو اشاره نشده است، گفت: در عنوان فرعی کتاب هم توضیح داده شده که این کتاب درباره شعر شاعرانی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به تهران و المان‌های آن اشاره کرده‌اند.

به گزارش شهر، ساعت ۱۶ دوشنبه- ۳ آذر-  نشست رونمایی از کتاب صد سال شعر در تهران با حضور نویسنده کتاب و برخی کارشناسان این حوزه برگزار می شود.

مجموعه کتب سده، که حاصل همکاری انتشارات علمی و فرهنگی و مرکز ارتباطات شهرداری تهران است، به تقویت هویت تهران و کسانی که در شکل گیری این هویت نقش برجسته ای داشته اند، در بازه زمانی یک صد ساله پرداخته و شامل «صد سال نقاشی در تهران»، «صد سال عکاسی مناظر شهری»، «صد سال گرافیک در تهران»، «صد سال کاریکاتور در تهران»، «صد سال شعر در تهران» و «صد سال نویسندگی در تهران» است، به دنبال معرفی افرادیست که در شکل گیری تصویر و برند امروز تهران نقش داشته اند.

سلسله نشست های تهران از منظر هنرمندان محدود به این ۶ کتاب نخواهد بود و در ادامه با عنوان‌های دیگر و منظرهای دیگر نیز ادامه خواهد داشت. این نشست ها به صورت مجازی و بدون حضور تماشاگران، در استودیو انتشارات علمی فرهنگی برگزار شده و از طریق شبکه شهر و آپارات و دیگر پلتفرمهای مجازی پخش خواهد شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 6492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =