از تمرکز بر مسایل اجتماعی تا اقتصاد و سلامت

شهر: معاون شهردار تهران می‌گوید: در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری موضوع  مسایل اجتماعی پررنگ خواهد بود که  بر اساس شاخص‌هایی مانند برنامه سوم توسعه، مسایل شهری و مولفه‌های اقتصادی تدوین خواهدشد.

حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر در تشریح آخرین وضعیت بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران از تدوین شاخص‌ها و رویکردهای اصلی بودجه خبر داد و گفت: این شاخص‌ها معمولا بخشی از مسایل شهری را در برمی‌گیرد که باید در طول یک سال به آن پرداخته شود. 
او به ابعاد دیگری که در تعیین شاخص‌های بودجه تاثیر دارند اشاره کرد و توضیح داد: بخش دیگر شاخص‌ها مربوط به برنامه سوم توسعه شهر تهران و همینطور مولفه‌های اقتصادی است. اما آن چیزی که به سمت آن حرکت می کنیم و توافق‌هایی باید روی آن انجام شود، این است که شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های خود در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری افزایش دهد. 
معاون شهردار تهران معتقد است: اگر روی این موضوع توافق صورت بگیرد می‌تواند پیامد و سخن نویی را با خود به همراه داشته و آن را در سطح شهر گسترش دهد. تمرکز بر مسایل اجتماعی و فرهنگی  سبب می‌شود تا شهروندان شهرداری را آن هم در شرایط سخت اقتصادی و کرونا در کنار خود ببینند. درواقع این حس در شهروندان باید ایجاد شود که شهرداری در مسایل و مشکلاتی که آنان را با چالش مواجه کرده، با آنان همراه است. 
مظاهریان در پاسخ به این پرسش که آیا تمرکز بر مسایل فرهنگی و اجتماعی در بودجه به معنای کاهش پروژه‌های عمرانی در شهر است، توضیح داد: اینطور نیست، درواقع پروژه‌های عمرانی و هر نوع پروژه‌ای که در شهر انجام می‌شود ادامه خواهد یافت ولی دید اجتماعی در آن ها تقویت می شود، یعنی حتما در شهر پروژه‌های عمرانی مانند سابق اجرا می‌شود؛ اما آنهایی که تاثیر اجتماعی بیشتری می گذارند، می‌توانند در اولویت قرار بگیرند. مثلا در بخش حمل و نقل عمومی تکمیل خطوط و تجهیز ناوگان مترو و اتوبوس به طور قطع نسبت به ایجاد خطوط جدید در اولویت خواهد بود.  
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران همچنین درباره پیش‌بینی سقف بودجه سال ۱۴۰۰ این نهاد گفت که تعیین رقم نهایی بودجه تابع فرآیندهای پیچیده اقتصادی است ولی در یک نگاه کلی مبنا، بودجه چند سال اخیر به اضافه در نظر گرفتن ضریبی از تورم سالیانه است. اما نکته مهمتر این است که برای سال آینده آنچه در این مسیر می‌تواند راهنمای شهرداری و مدیریت شهری باشد توجه به خواسته های شهروندان است که عموماً حول محور سلامت و اقتصاد می چرخد.
به گزارش شهر، پیشتر حامد مظاهریان گفته بود: «فرآیند تدوین بودجه سال آینده با مشارکت صاحب‌نظران بیرون و داخل شهرداری تهیه خواهد شد.» براساس ماده ۶۷ قانون شهرداری‌ها «شهرداری مکلف است منتهی به روز آخر دی ماه بودجه سالیانه خود را به انجمن پیشنهاد و انجمن ( شورای شهر) نیز باید قبل از اسفند ماه هر سال آن را رسیدگی و تصویب کند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 6509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =