هم‌افزایی بین‌بخشی، کلید موفقیت تأمین منابع پایدار توسعه مترو است

سرپرست شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو در نشست بررسی ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی در خطوط ۳ و ۶ مترو تهران بر لزوم هم‌افزایی بین‌بخشی برای تحقق پروژه‌ها تأکید کرد و گفت: هم‌افزایی بین‌بخشی، کلید موفقیت تأمین منابع پایدار توسعه مترو است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو تهران و حومه، در راستای سیاست‌های کلان مدیریت شهری برای استفاده بهینه از اراضی پیرامونی ایستگاه‌های مترو و تحقق مولدسازی دارایی‌ها، نشستی با حضور سید مهدی صباغ، سرپرست شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو، مجری خط ۳، مشاوران ایستگاه‌های این خط و مدیران شرکت برگزار شد.

سید مهدی صباغ در این نشست که به بررسی امکان ایجاد مجتمع ایستگاهی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در مجاورت خط ۶ مترو در شهرداری منطقه ۲۰ و همچنین ایستگاه خواجه عبدالله انصاری در خط ۳ مترو در شهرداری منطقه ۴ اختصاص داشت، گفت: با هدف تأمین منابع مالی موردنیاز برای توسعه و خطوط مترو و در راستای سیاست‌های مولدسازی، برنامه‌ای جامع برای بهره‌برداری اقتصادی از فضاهای پیرامونی ایستگاه‌های مترو تدوین شده است.

وی افزود: با شناسایی ظرفیت‌های بلااستفاده در ایستگاه‌های موجود و همچنین در مسیر خطوط جدی به‌دنبال ایجاد کاربری‌های مورد نیاز شهروندان، صرفه‌جویی در زمان تردد آن‌ها و در نهایت کاهش ترافیک در بلند مدت و حفظ محیط زیست هستیم. از طریق این فرآیند، منابع مالی پایداری ایجاد خواهد شد که می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و بهبود کیفیت خدمات مترو کمک کند.

سرپرست شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو در این نشست بر لزوم هم‌افزایی بین‌بخشی برای تحقق پروژه‌ها تأکید کرد و گفت: برای اجرای موفق این پروژه‌ها، نیازمند تعامل سازنده با تمامی نهادهای مرتبط هستیم تا بتوانیم نیازهای شهری را تأمین کنیم و از ظرفیت‌های موجود نیز به‌درستی بهره‌برداری کنیم، چرا که هم‌افزایی بین‌بخشی، کلید موفقیت مولدسازی مترو ست.

بررسی ظرفیت‌های پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در خط ۶ مترو

در این نشست، کارشناسان با بررسی موقعیت استراتژیک منطقه ۲۰ و اهمیت مذهبی و گردشگری حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، بر لزوم بهره‌گیری از فرصت‌های موجود برای توسعه مجتمع‌های ایستگاهی تأکید کردند. این محدوده با حجم بالای تردد زائران و ساکنان محلی، ظرفیت بالایی برای ایجاد کاربری‌های تجاری، فرهنگی و خدماتی دارد که می‌تواند ضمن افزایش رفاه عمومی، به تأمین منابع پایدار برای مدیریت شهری نیز کمک کند.

بررسی ایجاد مجتمع ایستگاهی در جوار ایستگاه خواجه عبدالله انصاری در خط ۳ مترو

یکی دیگر از محورهای این نشست، بررسی امکان ایجاد مجتمع ایستگاهی در محدوده ایستگاه خواجه عبدالله انصاری در منطقه ۴ شهرداری تهران بود. این ایستگاه که یکی از نقاط مهم در خط ۳ مترو محسوب می‌شود، با توجه به تراکم جمعیتی بالا و دسترسی مناسب، پتانسیل قابل‌توجهی برای توسعه کاربری‌های تجاری و خدماتی برای سهولت دسترسی شهروندان دارد.

گفتنی‌ست؛ مجتمع‌های ایستگاهی بخشی از توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل عمومی هستند که به‌عنوان مراکز جدید فعالیت مدرن و پهنه‌های مستعد و رو به توسعه شهری، محدوده‌هایی از پهنه‌های کار و فعالیت شهر را در بر گرفته که  پیرامون ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی به‌منظور کاهش ترافیک در شهر شکل می‌گیرند.

استفاده بهینه از پتانسیل زمین‌های اطراف ایستگاه مترو با درنظر گرفتن کاربری‌ها، تراکم و متناسب با طرح تفصیلی شهر تهران از جمله مواردی هستد که مجتمع‌های ایستگاهی با در نظر گرفتن آن‌ها امکان‌سنجی می‌شود.

این مجموعه‌ها می‌توانند با ترکیب صحیح کاربری‌ها، ضمن پایین آوردن حجم سفرهای شهری، ترافیک و آلودگی هوا و با ایفای نقشی تعیین کننده در توسعه، نظام بخشی و اصلاح ساختار شهر و سیستم حمل‌ونقل، مناطق جذاب و پرتحرکی در شهر به‌وجود آورند.

انتهای پیام/

۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 65297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =