برنامه های آموزشی بهترین راه برای پیشگیری از ایدز

شهر: برنامه های تبلیغاتی و آموزشی از سوی شرکت هایی مانند شهر سالم شهرداری تهران در رابطه با پیشگیری از شیوع ویروس ایدز می‌تواند به وزارت بهداشت در مبارزه با این ویروس کمک کند.

حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر با اشاره به در پیش بودن *روز جهانی ایدز گفت: ویروس ایدز یکی از ویروس های خطرناکی است که از سالهای قبل دامنگیر بشریت شده و بسیاری از افراد در دنیا به این ویروس مبتلا شدند که البته در ایران و برخی از کشورهای دیگر این میزان پایین تر از سایر کشورهاست.

او با بیان اینکه ایدز ویروسی است که از طرق مختلف امکان سرایت به دیگر افراد دارد، ادامه داد: به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی بویژه در افراد متجاهر در بحث اعتیاد این ویروس امکان شیوع بیشتری پیدا می کند و در کانون های مختلفی که روابط غیر قابل کنترل در جامعه دارند ویروس ایدز گسترش پیدا می‌کند. همچنین انتقال از طریق خون و مادر به جنین صورت می گیرد.

چوبینه با بیان اینکه روش های انتقال شناسایی شده و البته فراگیری که در ویروس هایی مانند کرونا وجود دارد در این ویروس نیست اما خطر آن می‌تواند چندین برابر ویروس کرونا باشد، عنوان کرد: ابتلا به این بیماری می‌تواند مهلک باشد و سیستم ایمنی افراد را در معرض آسیب قرار دهد. بر همین اساس در شهرداری تهران نیز اکثر افرادی که در هر زمینه ای بیمار باشند آمار و اطلاعات آنها در حوزه‌ درمان شهرداری شهر سالم قرار می گیرد. البته میزان ابتلا درباره ویروس ایدز در شهرداری بسیار ناچیز است و اگر هم مبتلایی وجود داشته باشد حمایت های درمانی در سیستم درمان شهر سالم انجام می شود.

مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران اضافه کرد: برای روز جهانی ایدز برنامه های آموزشی در شهر سالم می‌تواند بهترین مورد برای پیشگیری از آن در شهرداری باشد. سازمان‌های مربوطه مانند وزارت بهداشت می توانند با کمک هایی که از سازمان ها و شرکت های مانند شهر سالم به دست می‌آورند، در این زمینه و بحث آموزش وارد شوند که این اقدام به صورت سالانه انجام می شود.

او با هشدار فراموشی این بیماری و به حاشیه رفتن آن در دوران شیوع کرونا گفت: سال گذشته در یکی از شهرستان‌ها فضای وحشتناکی در افکار عمومی در رابطه به ویروس ایدز به وجود آمد که خوشبختانه آموزش در بعضی زمینه ها و دادن امکانات توانسته از شیوع بیشتر پیشگیری کند.

چوبینه افزود: اگر وسایل بهداشتی را برای مراقبت در افرادی که کنترلی در بحث مراقبت های جنسی ندارند و دارای لجام گسیختگی در این عرصه هستند فراهم کنیم و آنها آگاه شوند که باید از خود مراقبت کنند و روش‌های شناسایی به خوبی صورت بگیرد و آموزش‌هایی به خانواده ها و افراد مختلف انجام شود، این بیماری می‌تواند حتی ریشه کن شود.

مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران با بیان اینکه بحث درباره مراقبت جنسی به یک تابو تبدیل شده، عنوان کرد: این مساله کنترل ویروس ایدز را سخت تر می کند و افرادی که کنترلی در روابط جنسی ندارند بیشتر در معرض خطر هستند و به صرف اینکه عمل این افراد ناپسند است نباید آنها را از آموزش محروم کرد.

به گفته چوبینه واکسن این ویروس می‌تواند خطر ایجاد کند و داروی موثر قطعی هنوز کشف نشده است.

او در پایان درباره محدودیت ها و تعطیلی دو هفته‌ای تهران و تاثیرات آن طی این چند روز توضیح داد: این محدودیت ها کافی نیست و هنوز فضای شهر شلوغ و پر ترافیک است و باید محدودیت ها بیشتر شود و اقدامات موثر تری انجام شود هرچند محدودیت ها بی تاثیر نبوده ولی در کنترل کمک چندانی نمی کند.

*روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (۱۱ آذر) هر سال اطلاق می‌شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که ایدز (HIV) از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

خبرنگار: علی سی پی

۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 6531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =