به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبری محسن امیدیان شهردار منطقه ۲۱ با اصحاب رسانه، صبح امروز - چهارشنبه اول اسفند ۱۴۰۳- در محل ساختمان شهرداری منطقه برگزار شد.
امیدیان در ابتدای این نشست اظهار کرد: منطقه ۲۱ تهران ۵۲۰۰ هکتار وسعت دارد و ۷ درصد مساحت شهر را در بر میگیرد. جمعیت منطقه بر اساس سرشماری سال ۹۵ بالغ بر ۱۸۶ هزار نفر است و از لحاظ وسعت رتبه چهارم را دارد. ۴۵۰ واحد صنعتی فعال در منطقه وجود دارد و بزرگترین واحدهای صنعت خودروی کشور در منطقه ۲۱ واقع شده اند. ممزوج شدن صنعت و سکونت باعث پراکندگی بافت مسکونی منطقه شده که برخی از بافت های مسکونی بر اساس ضرورت از ۵۰ سال پیش در کنار صنایع ایجاد شده اند.
وی افزود: بازنگری طرح تفصیلی منطقه ضروری است و طبق نظر شهردار تهران تا ۶ ماه آینده طرح تفصیلی جدید منطقه در شورای عالی شهرسازی مطرح می شود که امیدواریم با تصویب آن مشکلات منطقه کاهش یابد.
شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: منطقه ای هستیم که ساخت مسکن در آن دارای ارجحیت و اولویت است. ۲۲ هزار واحد مسکونی از مجموعه تعهدات ۲۰۰ هزار واحدی شهرداری که ۱۱ درصد آن را شامل می شود در این منطقه قرار دارد. همچنین ۴۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی داریم. ۹ درصد از مساحت منطقه مسکونی، ۱۱ درصد فضای سبز، ۱۹ درصد نظامی و ۳۵ درصد از فضای منطقه صنعتی است.
اجرای ۲ پروژه فرامنطقهای در منطقه ۲۱
امیدیان با بیان اینکه نگاه شهرداری مبتنی بر ارائه خدمت با محوریت مردم است، اضافه کرد: در حوزه توسعه شبکه معابر دو پروژه فرامنطقه ای در حال اجرا داریم؛ زیرگذر پروژه فتح - باغستان که در حال حاضر روگذر آن در دست احداث است، از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور شهید در سال گذشته افتتاح شد. کار فنی و عمرانی این پروژه در بخش روگذر در شهرداری به پایان رسیده اما یک معارض تاسیساتی دارد که شرکت گاز است و باید خط گاز ۱۲ اینچ این محدوده جابجا شود که این جابجایی منجر به قطعی گاز در محدوده پایین دست شهریار می شود و نیاز به شرایط مناسب آب و هوایی دارد که حداکثر در نوروز انجام میشود و بعد از رفع معارض پس از ۱۵ روز پروژه آماده افتتاح خواهد بود.
وی عنوان کرد: پروژه دیگر پروژه دوگاز است که انتقال کرمان خوردو به شهید فهمیده را در فاز یک آن داریم که ترافیک غرب تهران را کاهش میدهد. این پروژه در واقع برای استان تهران است و کمربندی غربی تهران برای انتقال ترافیک به شهید فهمیده و شهید همت خواهد بود. ما در این پروژه همچنین متوقف کمیسیون ماده پنج هستیم که در صحن کمیسیون مطرح شده و یکی دو نفر از اعضای کمیسون نظرات و نکاتی دارند که در تلاش هستیم که نظرات آنها تامین شود . تمهیدات مربوط به شهرداری و حتی رفع اشجار معارض آن نیز در کمیسون ماده هفت مصوب شده و این درختان در حال جابجایی هستند.
شهردار منطقه ۲۱ بیان کرد: اصلاح رفیوژهای میانی و تیرهای چراغ برق را در دست اقدام داریم که حداکثر تا فرودین سال آینده به اتمام می رسد.
وی یادآور شد: سیاست شهرداری ساخت مسکن نیست و شهرداری در این حوزه تسهیل گری میکند؛ بخشی از واحدهایی که در حال ساخت است از تعاونی های مسکونی است که اعضای آن مشمول قانون جهش تولید مسکن هستند. محوریت ما در منطقه ۲۱ قشر کمتر برخوردار است.
تلاش برای ایجاد پارکهای فناوری در منطقه
امیدیان در پاسخ به پرسشی درباره بازنگری در طرح تفصیلی توضیح داد: منطقه ۲۱ تا سال ۸۳ به عنوان حریم منطقه ۹ شناخته می شد. در طرح تفصیلی جدید اقتضائاتی دیده شده است. در حوزه زیرساخت ها موارد مورد نیاز شامل توسعه شبکه معابر، طراحی جدید فضای سبز، زیرساخت سرانه های درمانی و مراکز تجاری و نمایشگاهی در نظر گرفته میشود. همچنین به روز رسانی ارتباط صنعت با بافت مسکونی نیز باید انجام شود. علاوه براین طراحی مدل همزیستی مسالمتآمیز صنعت و سکونت باید انجام شود، امری که تا به حال به آن توجه نشده است. همچنین در طرح تفصیلی در نظر داریم که امکان ایجاد پارکهای فناوری در منطقه ۲۱ فراهم شود تا ارتباط صنعت با بخش های دانشگاهی را داشته باشیم.
شهردار منطقه ۲۱ در جواب سوالی درخصوص محدودیت ارتفاع در ساخت و ساز در محدوده فرودگاه مهرآباد نیز توضیح داد: تا سال ۱۴۰۱ در شهرک کاظمیه تمامی مجوزهایی که برای ساخت صادر شده ۵ طبقه بوده اما فرودگاه مهرآباد ادعایی دارد که باید محدودیت ارتفاع را در حریم فرودگاه رعایت کنیم. این محدودیت به ۳ طبقه کاهش پیدا کرده و این باعث شده که در بین خانه های ۵ طبقه که از قبل ساخته شده یکی درمیان و به صورت دندانه ای بافت فرسوده مسکونی وجود داشته باشد. سازمان هواپیمایی کشوری ارتفاع مجاز را ۲۱ متر می داند که تکافوی ۵ طبقه را می دهد اما فرودگاه مهرآباد اصرار بر ارتفاع حداکثر ۱۵ متری دارد. اگر پیگیری ها انجام شود و مطالبات مردم در رسانه ها انعکاس یابد، می توان این مشکل را حل کرد.
وی درباره همکاری صنایع با شهرداری منطقه ۲۱ گفت: صنایع بخش خصوصی همراهی مناسبی برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود در حل مشکلات شهروندان دارند اما برخی از صنایع از بخش دولتی همکاری مناسبی با شهرداری برای این کار ندارند.
نیاز به روزانه ۴۰ هزار متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز
امیدیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روزانه به ۴۰ هزار متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز منطقه نیاز داریم، خاطرنشان کرد: نصف این نیاز از طریق شبکه تامین می شود. همچنین مجموعه های نظامی که آب خام مازاد دارند بخشی از آن را دراختیار معاونت خدمات شهری منطقه قرار دادند و حتی آمادگی احیای فضای سبز در حد چند ۱۰ هکتاری را دارند. در این راستا برای تامین حدود ۱۰ هزار متر مکعب آب از طریق پساب صنایع به توافق رسیدیم.
به گفته شهردار منطقه ۲۱؛ قرار است تا پایان سال ۲۰ دستگاه اتوبوس نو و جدید تحویل ناوگان منطقه شود.
پیشبینی تسهیلات ویژه برای ساخت پارکینگ در منطقه ۲۱
وی در ادامه درباره کمبود پارکینگ در منطقه بیان کرد: برای سرمایه گذارانی که در جهت ساخت پارکینگ در منطقه اعلام آمادگی کنند تسهیلات مناسب و ویژهای در نظر می گیریم.
امیدیان در خصوص فضای اطراف بوستان دستواره و انتقال سولهها از آن و تبدیل این فضا به شهربازی نیز توضیح داد: یکی از نکاتی که در طرح تفصیلی به دنبال آن هستیم ایجاد یک شهربازی جامع است اما از طریق کارهای جزیرهای و اقدامات نقطه به نقطه جواب نمیگیریم؛ امیدواریم طرح تفصیلی جدید به ما کمک کند که نظام مسائل را به صورت جامع حل کنیم.
شهردار منطقه ۲۱ در پاسخ به سوال خبرنگار شهر، در خصوص کمبود سرانه درمانی در منطقه گفت: با توجه به پراکندگی بافت مسکونی امکان این را نداریم که در همه بافت مسکونیمان این خدمت را ارائه دهیم چرا که بخش دولتی اعلام می کند که برای ایجاد یک مرکز درمانی جمعیت باید در یک بافت به حد نصاب برسد و برای بخش خصوصی نیز باید انتفاع داشته باشد تا سرمایه گذاری کند. با این حال اما درمانگاهی را در دهه فجر در محدوه ویلا شهر تحویل شهر سالم دادیم و امیدواریم تا پایان سال زیر بار خدمترسانی برود.
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار شهر درباره آخرین وضعیت مجموعه فرهنگی ققنوس بیان کرد: این مجموعه از دورههای قبل واگذار شده بود و درگیریهای حقوقی دارد که همچنان در حال پیگیری است و امیدواریم که به نتیجهای در مورد این مجموعه برسیم.
امیدیان در پایان در خصوص امتداد خط بی.آر.تی از میدان آزادی به منطقه ۲۱ اظهار کرد: یکی از مسائلی که در بازدید شهردار تهران مطرح شد این بود که بی.آر.تی از میدان آزادی تا تهرانسر ادامه پیدا کند و با وجود استفاده از تراموا در این خط که به زودی انجام می شود باید شبکه آن مهیا شود اما در مجموع موضوع ادامه خط بی.آر.تی تا تهرانسر مسئله ای که دارد این است که با مخالفت شورای عالی ترافیک همراه است و باید با یک پیوست جدید و استدلال متفاوتی به این شورا ارائه شود تا نظر آنها را جلب کنیم.
انتهای پیام/
نظر شما