واکنش اعضای شورای شهر تهران به برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی

تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیدگاه‌ها و نظرات خود را نسبت به برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت مطرح کردند.

به گزارش شهر، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برقی سازی یک پروژه نیست، بلکه یک پروسه است که مدت‌زمان مشخصی ندارد. این فرآیند با تغییرات تکنولوژی و نوآوری‌های جدید در حال انجام است

احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس گفت: موضوع برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی یکی از راه‌های موفقی است که دنیا به‌منظور حل چند مشکل اساسی در دستور کار قرار داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مهم‌ترین موضوعات در این زمینه، جایگزینی سوخت‌های فسیلی و رفع مشکلات ناترازی انرژی و همچنین ارزان‌تر بودن انرژی برق نسبت به سوخت فسیلی و کاهش آلودگی هواست.

وی افزود: در این دوره از مدیریت شهری، نهضت برقی‌سازی ناوگان عمومی حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفته است و هدف اصلی این است که ابتدا ناوگان عمومی شهر برقی شود و این اقدام به‌عنوان الگویی برای شهروندان قرار گیرد.

صادقی با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت های برقی سازی گفت: برای توسعه حمل‌ونقل عمومی برقی، نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است. زمانی که این زیرساخت‌ها فراهم شود، شهروندان تشویق می‌شوند تا از خودروهای برقی استفاده کنند. اما تا زمانی که این زیرساخت‌ها فراهم نشود، انگیزه برای استفاده از خودروهای برقی در بین شهروندان ایجاد نمی‌شود.

واکنش اعضای شورای شهر تهران به برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی نیاز به حمایت دولت و حکومت دارد، زیرا بسیاری از تجهیزات و امکانات در اختیار دولت و دستگاه‌های دولتی است. شهرداری تهران نیز با حمایت‌های دولت توانسته است این پروژه را پیش ببرد و امیدوار است که بتواند زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.

وی در مورد زمان‌بندی برقی‌سازی تهران گفت: برقی سازی یک پروژه نیست، بلکه یک پروسه است که مدت‌زمان مشخصی ندارد. این فرآیند با تغییرات تکنولوژی و نوآوری‌های جدید در حال انجام است و به‌نظر می‌رسد که برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی می‌تواند بسیاری از مشکلات شهر تهران را حل کند.

صادقی گفت: در خصوص موانع برقی‌سازی، مهم‌ترین چالش‌ها، ناهماهنگی‌ها و کارشکنی‌های بین دستگاه‌های مختلف است. شهرداری تهران تلاش زیادی کرده تا خودروهای برقی را وارد کشور کند و با مجموعه‌های داخلی برای تولید خودروهای برقی قرارداد ببندد. در صورتی که این ناهماهنگی‌ها وجود نداشت، هیچ مانعی برای پیشبرد این پروژه نبود و شهروندان نیز از این طرح استقبال می‌کردند.

وی افزود: بر اساس مطالعات و پژوهش‌ها، برقی‌سازی ناوگان عمومی، راه‌حل مناسبی برای حل مشکل آلودگی هوا است و حمل‌ونقل عمومی با برقی‌سازی روان‌تر، سالم‌تر و سبزتر خواهد شد. اما در مرحله اجرا، ناهماهنگی‌ها و کارشکنی‌ها مهم‌ترین عامل در عدم موفقیت برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی است.

در ادامه صادقی بیان کرد: بخشی از این برنامه‌سازی پایتخت بستگی به مردم دارد و مردم باید با اختیار خود خودروهای برقی را خریداری و در خطوط حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. شهرداری تهران تمهیداتی برای حمایت از تاکسی‌رانان در نظر گرفته است، از جمله کمک‌های بلاعوض یا تسهیلات کم‌بهره برای خرید خودروهای برقی. همچنین، در بودجه سال ۱۴۰۰ و متمم ۱۴۰۳ به‌صورت تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض کمک‌هایی برای تشویق تاکسیرانیان در نظر گرفته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان در مورد نگرانی‌ها در خصوص ناترازی انرژی و تأثیر آن بر تأمین برق پایتخت گفت: وزارت نیرو اعلام کرده است که مشکلی در این زمینه وجود ندارد و امکان تولید برق کافی برای برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی فراهم است.

ایستگاه‌های شارژ آماده استقبال از خودروهای برقی

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران می‌گوید که برای آغاز برقی‌سازی در تهران مشکل زیرساختی نداریم و در ۷۰۰ نقطه شهر ایستگاه‌های شارژ پیش‌بینی شده است.

محمدآقامیری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص آینده حمل و نقل پایتخت، گفت: طبق آمار ۷۰ درصد سفرهای شهر تهران از طریق حمل‌ونقل شخصی انجام می‌شود و به همین دلیل رویکرد مدیریت شهری ششم اختصاص ۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران را برای گسترش حمل‌ونقل عمومی در این سال اخیر بود. اختصاص ۵۰ درصدی بودجه در تاریخ شهرداری بی‌سابقه بوده است.

آقامیری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۰۰ اتوبوس فعال داشتیم و با نفس مصنوعی که به تهران وارد کردیم، توانستیم تعداد اتوبوس‌ها را افزایش دهیم. در این راستا به تولیدکنندگان داخلی فرخوان دادیم و تا به امروز ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از قرارداد داخلی به تهران تزریق شده است.

واکنش اعضای شورای شهر تهران به برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران بعد از قراردادهای داخلی با کشور چین وارد مذاکر شد، عنوان کرد: از وقتی که به سمت قرارداد خارجی رفتیم، برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی را آغاز کردیم. ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۲۵۰۰ هزار اتوبوس از محل قرارداد چین است که به تدریج در حال وارد شدن به کشور است.

رئیس کمیته عمران به تاثیر چشمگیر برقی‌سازی روی کاهش آلودگی هوای تهران، اشاره و عنوان کرد: وقتی ظرفیت حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد، مردم راحت‌تر به اتوبوس و تاکسی دسترسی دارند. این موضوع باعث کاهش استفاده از خودروی شخصی می‌شود و در نهایت منبع آلایندگی هوا نیز کمتر خواهد شد.

آقامیری گفت: ۱۸۹ اتوبوس و ۲ هزار تاکسی برقی وارد کشور شده که پنجشنبه هفته جاری رونمایی می‌شود. باتوجه به اتوبوس و تاکسی‌های برقی موجود زیرساخت‌ها را افزایش می‌دهیم که مشکلی از لحاظ شارژ برق ایجاد نشود.

وی اعلام کرد: اتوبوس‌های برقی به نقاط خاصی اختصاص ندارد و در سطح شهر توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ نقطه برای ایستگاه‌های شارژ پیش بینی شده که ۷۰ نقطه اجرا یا در حال اجراست، اظهار داشت: به میزان خودروهای برقی که داریم، ایستگاه‌های موجود، کافی هستند اما اگر به تعداد خودروهای برقی اضافه شود قطعا باید بخش‌های خصوصی فعال شود. ایستگاه‌های موجود برای شهرداری است که نگاه درآمدزایی به این موضوع ندارد.

آقامیری با اشاره به ایستگاه‌های شارژ برق، گفت: استفاده کنندگان از خودروهای شخصی می‌توانند در منزل خودروهایشان را شارژ کنند و در طول روز هم از دستگاه‌های شارژر استفاده کنند.

رئیس کمیته عمران ادامه داد: برخی مکان‌ها را برای جانمایی ایستگاه‌ها مشخص کردیم که در بحث زیر ساخت وزارت نیرو برای تامین برق، کمک می‌کند. همچنین اتوبوس‌های برقی نیز در پایانه‌ها شارژ می‌شوند و زیرساخت‌ها فراهم شده است.

آقامیری با اشاره به تجربه جهانی درخصوص برقی‌سازی گفت: پکن کمتر از ده سال با جمعیتی چند میلیونی، با برقی کردن خودروها به پاک‌ترین شهر جهان تبدیل شده است.

آقامیری با بیان اینکه ما راه دومی غیر از برقی کردن خودروهای شخصی نداریم، گفت: این تصور وجود دارد که مردم تا قبل از گسترش و توسعه حمل‌ونقل عمومی، از خودروی شخصی استفاده کنند اما مردم نهایتا برای سرکار رفتن از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند اما برای کارهای دیگر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند؛ لذا باید در تولید خودروهای سواری نیز به سمت برقی‌سازی برویم.

آقامیری ادامه داد: تنها راهی که تهران را از آلودگی هوا نجات می‌دهد این است که مردم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند. ضمن اینکه دولت باید تولید خودروها را به سمت برقی‌سازی ببرد.

آغاز برقی‌سازی و خداحافظی با مصرف زیاد سوخت

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه علت عمده ناترازی در تهران سوءمصرف است، می‌گوید که با برقی‌سازی این مشکل تا حد زیادی حل می‌شود.

مهدی بابایی با بیان اینکه اولویت ما توسعه حمل‌ونقل عمومی است، گفت: وقتی حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد اما تکنولوژی قدیمی باشد، تأثیر چندانی در ترافیک و کاهش آلودگی هوا ندارد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: برقی‌سازی یک تیر با چند نشان است چرا که با آغاز این تکنولوژی و کاهش آلاینده‌ها، تقاضای سفر با حمل‌ونقل عمومی شکل می‌گیرد و خودروها نیز با برقی شدن، مشکلی برای تردد از نظر افزایش آلاینده‌ها ندارند.

واکنش اعضای شورای شهر تهران به برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی

عضو شورا در پاسخ به اینکه آیا ناترازی در کشور باعث نگرانی در روند برقی‌سازی می‌شود یا خیر، توضیح داد: بخشی از موضوع ناترازی به دلیل تأمین سوخت است و این تأمین سوخت برای خودروی فرسوده دارای مشکلاتی است.

بابایی ادامه داد: تاکسی فرسوده بالای ۱۳ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند اما اگر این خودرو به‌صورت برقی باشد، راندمان افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع به ناترازی برق در کشور کمک می‌کند.

وی افزود: علت عمده ناترازی در تهران سو مصرف است. وسایلی که تکنولوژی قدیمی دارند میانگین سوختشان زیاد است به‌طوری که میانگین مصرف سوخت درجهان، ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است اما ایران بالای ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد که همه این موضوعات به ناترازی دامن می‌زند.

عضو شورا با بیان اینکه در سیاهه انتشار آلودگی بین ۷ الی ۹ درصد آلودگی به علت تردد اتوبوس‌های قدیمی است، گفت: حالا که می‌خواهیم اتوبوس‌ها را توسعه دهیم، بهتر است به سمت اتوبوس‌هایی برویم که آلودگی نداشته باشد. در این زمینه از تولیدات داخلی استفاده کردیم اما متأسفانه دیزلی هستند و امکان ساخت اتوبوس برقی در کشور را نداریم.

بابایی عنوان کرد: به دلیل محدودیتی که در کشور داریم، مجبور شدیم بخش زیادی از اتوبوس‌های برقی را از خارج خریداری کنیم. وی افزود: در حال حاضر ۸۰ هزار تاکسی در شهر تهران تردد می‌کنند که ۵۰ درصد آنها فرسوده هستند. فرسودگی باعث آلودگی هوا می‌شود علی‌رغم اینکه ما هشدارهایی مبنی بر اخذ معاینه فنی، می‌دهیم اما همچنان برخی از تاکسی‌ها اقدام نمی‌کنند و یا حتی با وجود فرسودگی معاینه فنی می‌گیرند.

عضو شورا با اشاره به‌سرعت برقی‌سازی در تهران عنوان کرد: برای تسری در برقی‌سازی، به سمت تاکسی و اتوبوس‌های برقی رفتیم و در این زمینه، قرارداد ۲۷ هزار تاکسی و ۲۵۰۰ اتوبوس برقی بسته شده که تا به امروز ۲ هزار تاکسی و ۱۸۹ اتوبوس وارد تهران شده است.

بابایی با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا از تکنولوژی قوی استفاده می‌کنند و نباید پایتخت ایران از این موضوع عقب بماند، گفت: برقی‌سازی در تهران به تکنولوژی عصر امروز مربوط می‌شود؛ هرچند که محدودیت‌هایی دارد اما باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: برای تأمین زیرساخت‌ها به‌منظور به‌کارگیری و استفاده از اتوبوس‌های برقی، مشکلی نداریم. در پارکینگ و پایانه‌ها شارژ اتوبوس‌ها انجام می‌شود و خوشبختانه دغدغه‌ای نداریم.

عضو شورا با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران در خصوص تاکسی‌های برقی، گفت: در راستای مصوبه شورا، بنا شد که تاکسی‌های تهران را توسعه و به سمت برقی‌سازی سوق بدهیم. خوشبختانه امکان شارژ خودروها در منزل هم وجود دارد.

بابایی با بیان اینکه امیدواریم با این اقدامات گام بلندی برای کاهش آلودگی هوا برداریم، گفت: بعد از گسترش حمل‌ونقل عمومی، سیاست‌گذاری‌های خاصی در خصوص ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای سواری شکل خواهد گرفت.

عضو شورا به ماده ۱۲ برای کاهش مصرف سوخت اشاره و عنوان کرد: مصوبه‌ای هیئت دولت تعیین کرده که برای ۶ هزار تاکسی وام بدهد که این امر در حال انجام است. در راستای کمک دولت، شهرداری باید به روند ورود تاکسی‌های برقی، سرعت ببخشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 65474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =