۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 6610

آمار صدور پروانه در تهران در سال‌ها ۸۹ تا ۹۵

بیشترین ساخت و ساز و فروش تراکم در سال ۹۰ صورت گرفت

در سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۸ هزار و ۶۶۵ پروانه تخریب و نوسازی صادر شد که این رقم در سال ۱۳۹۵ به هشت هزار و ۶۷۷ رسید
 بیشترین ساخت و ساز و فروش تراکم در سال ۹۰ صورت گرفت

شهر: اوج ساخت و ساز و فروش تراکم در تهران مربوط به سال ۱۳۹۰ با صدور ۲۸ هزار و ۶۶۵ پروانه تخریب و نوسازی است. این میزان نسبت به یکسال قبل از آن یعنی ۱۳۸۹ بیش از ۱۰ هزار عدد افزایش داشته است.

به گزارش شهر، آمار می‌گوید، صدور پروانه تخریب و نوسازی از سوی شهرداری تهران در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نسبت روند بسیار بالایی داشته و در سال‌هایی مانند ۱۳۹۴ و  ۱۳۹۵ تقریبا ثابت مانده است. آنطور که آمار معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران از جزییات پروانه تخریب و نوسازی در بازه زمانی ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد، اوج ساخت و ساز و فروش تراکم در تهران مربوط به سال ۱۳۹۰ با صدور ۲۸ هزار و ۶۶۵ پروانه تخریب و نوسازی است. این میزان نسبت به یکسال قبل از آن یعنی ۱۳۸۹ بیش از ۱۰ هزار عدد افزایش داشته است.

اما بررسی این موضوع به تفکیک مناطق اما در سال ۱۳۹۰ از نظر متراژ و تعداد باهم متفاوت است به طوری که بیشترین متراژ نوسازی مربوط به منطقه چهار و بعد از آن منطقه یک و پنج  است اما از نظر تعداد واحد مسکونی، منطقه ۱۵ با ۲ هزار و ۲۶۷ واحد نوسازی شده در رتبه نخست، منطقه چهار با دو هزار و ۱۹۹ و منطقه دو با دو هزار و ۱۴۶ واحد نوسازی شده در رتبه سوم قرار دارد. در این سال اما مناطق ۲۲، ۲۱، ۱۹ و ۶ به ترتیب با ۵۱۵، ۵۹۲، ۶۳۵ و ۷۳۴ واحد در جدول کمترین نوسازی‌ها در سال ۱۳۹۰ قرار دارند.

به گزارش شهر، بعد از سال ۱۳۹۰، گویا موتور صدور پروانه در شهرداری تهران روشن شده است، چنان که آمار نشان داده که در سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۵ هزار و ۶۰۸ واحد مسکونی پروانه تخریب و نوسازی دریافت کرده‌اند. در این سال منطقه یک، سه و چهار بیشترین متراژ نوسازی را داشتند اما از نظر تعداد واحد مسکونی، مناطق ۱۵ با دو هزار و ۱۹ واحد، منطقه ۸ با یک هزار و ۹۷۲ واحد و منطقه ۱۴ با یک هزار و ۹۱۰ در رتبه اول تا سوم قرار دارند. در سال ۱۳۹۲ شهرداری تهران بیشترین پروانه تخریب و نوسازی را برای منطقه ۱۵ و برای با یک هزار و ۵۹۰ واحد مسکونی صادر کرده است و پس از آن مناطق چهار، پنج و ۱۴ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مناطق ۲۲ و ۲۱ هم کمترین میزان نوسازی انجام شد، اما از نظر متراژ منطقه پنج جای منطقه یک را گرفته و بیشترین متراژ تخریب و نوسازی را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی در سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۱ هزار و ۹۸ پروانه تخریب و نوسازی صادر شده  که این روند نزولی هم از نظر متراژ و هم تعداد تا سال ۱۳۹۵ ادامه دارد. در سال ۱۳۹۳ در مجموع ۱۰ هزار و ۱۴۲ پروانه تخریب و نوسازی در شهر تهران و از سوی شهرداری صادر شده که بیشترین پروانه هم مربوط به منطقه چهار با ۹۳۰ پروانه است. از این سال است که افت شدید صدور پروانه مشاهده می‌شود و با کاهش ۱۰ هزار عددی نسبت به سال  ۱۳۹۲ مواجه است. این روند همچنان ادامه دارد به طوری در سال ۱۳۹۴ هشت هزار و ۶۰ و در سال  ۱۳۹۵ هشت هزار و ۶۷۷ پروانه تخریب و نوسازی در شهر تهران صادر شده است.

پیشتر مدیران شهری گفته بودند در ۱۰سال اخیر با روند نزولی صدور پروانه ساختمانی مواجه بوده ایم و این میزان در سال ۹۴ و ۹۵ وضعیتی تقریبا یکسان هم در تعداد پروانه های صادره و هم در متراژ آن داشته است.

سال تعداد متراژ
۱۳۸۹ ۱۸.۰۵۷ ۱۲۴۴۴۵۵
۱۳۹۰ ۲۸.۶۶۵ ۱۸۰۰۵۰۲۸
۱۳۹۱ ۲۵.۶۰۸ ۱۷۵۳۳۴۲۸
۱۳۹۲ ۲۱.۰۹۸ ۱۶۳۵۵۷۶۴
۱۳۹۳ ۱۰.۱۴۲ ۸۲۵۳۷۳۹
۱۳۹۴ ۸۰۶۰ ۶۷۲۲۳۳
۱۳۹۵ ۸.۶۶۷ ۶۷۵۱۶۱۸

خبرنگار: فریبا رحمانی

۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 6610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =