۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 6803
مشارکت های دانشجویی و نقش آن در توسعه فعالیت های فرهنگی

در جهان امروز، موقعیت فرهنگ روز به روز پیچیده تر، حساس تر و در عین حال با اهمیت تر می شود و زندگی روزمره ما بیش از پیش زیر نفوذ فرهنگ و جلوه های گوناگون آن قرار دارد، از سوی دیگر تحولات اجتماعی، فرایند پرشتاب جهانی شدن و رشد بی سابقه فناوری و گسترش و نفوذ بی مانند ارتباطات و پدیده های دیگر از این دست، دگرگونی های بنیادی را در فرهنگ سبب شده است.

تحولات مداوم در فرهنگ و امکان تکثر منابع تولیدی آن، باور نادرست دشواری یا ناممکن بودن برنامه ریزی فرهنگی را موجب شده است به طوری که عده ای معتقدند در این دنیای پرتلاطم، برنامه ریزی برای فرهنگ ممکن نیست یا دست کم کاری سخت و دشوار است.

ایجاد انگیزه و پویایی در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشــجویان و به تبع آن، مشارکت دانشجویان در ایــن برنامه ها، زمینـه تعالی فرهنگی و کارکرد بهتر در محیط هــای فرهنگی و اجتماعی دانشــجویان را فراهم می ســازد. همچنین استفاده از ابزار نوین ارتباطی فضای مجازی، نگاه توسعه محور و تعهدآمیز مدیریت شهری نسبت به نهادهای دانشجویی، خلاقیت و نوآوری فرهنگی در کنار کارآفرینی، توسعه مشارکت گروه های فعال دانشجویی، برنامه ریزی منسجم فرهنگی توأم با ایجاد آرشیو تجارب کاری و ...از جمله عواملی است که نقش بسزایی در حضور فعال دانشجویان در جامعه دارد که در نهایت عامل توسعه فرهنگی و رشد روز افزون در جامعه می شود.

ایجاد نیاز فرهنگی در دانشجویان ، جذاب کردن برنامه های فرهنگی در محلات ، الگو شــدن دانشــجویان فعال در محلات در زمینه ی علمی، دینی و اخلاقی ، می تواند ســطح علاقه، انگیزش و مشــارکت دانشجویان را در برنامه های فرهنگی مناطق - به عنوان یکی از مهمترین شــاخص های رشــد و تکاپوی فرهنگی - ارتقا دهد. از سویی دیگر، ترغیب دانشجویان به بازآفرینی و پاسداشت آیین ملی و دینی با الگوپذیری از شخصیتهای برجسته فرهنگی میهن عزیزمان ایران، بیان دغدغه های فرهنگی شهروندان علی الخصوص جوانان در قالب گفتمان های صمیمی و نشستهای دوجانبه مدیران شهری و دانشجویان، سهیم سازی و هدایت نهادهای دانشجویی در عرصه ی مشارکت پذیری فرهنگی و گسترش ارتباطات فرهنگی فرادانشگاهی؛ این توانایی را ایجاد می کند تا شــرایط مناسبتری را برای جلب مشارکت دانشجویان در عرصه فعالیتهای فرهنگی و ایجاد پویایی در مجموعه های دانشجویی فراهم کند.

برپایی جشنواره ها و همایش های چندجانبه یا چندمحوری با حضور دانشجویان، با مبنا قرار دادن پوشش تمام سلیقه ها و نیازهای فرهنگی دانشــجویان و فراهم آوری زمینه مشــارکت فعالان فرهنگی در تمام ابعاد و مراحل هر فعالیت از طرح و برنامه ریزی تا اجرا، رغبت و انگیزه حضور و فعالیت دانشجویان را بیشتر کرده و محیط پویایی را از نظر فرهنگی و اجتماعی به وجود می آورد.

نکته دوم٬ بحث فرهنگ و فضای مجازی است که در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا بسیار پررنگ تر شده است؛ که در همین راستا طی فراخوان از دانشجویان فعال ساکن منطقه۱۶ دعوت به همکاری شد و در حال حاضر در بحث فرهنگ فضای مجازی در منطقه هسته فعال از دانشجویان تشکیل شده است. همچنین کلاس های آموزش اصول خبرنویسی ویژه دانشجویان، با حضور اساتید برجسته بصورت ماهانه برگزار می شود، در این کلاس ها به تشریح مباحث مبانی اولیه شامل لید خبر و ضمن تشریح لید ، انواع آن از نحوه نگارش و آغاز لید با استفاده از عنصر خبری غالب و ... پرداخته می شود.

در این کلاس ها، بسیار تلاش شده با توجه به محدودیت زمان دانشجویان و قابلیت انتشار در فضای مجازی، مباحث مطرح شده کاربردی باشد. با توجه به اهمیت حضور دانشجویان در مباحث فرهنگی و اجتماعی منطقه ، این عزیزان با حضور در این کلاس ها و نشست های فعال که در این ایام هم بصورت آنلاین در فضای مجازی برگزار می شود به نوعی خبرنگار محله خود هستند و با در اختیار قرار دادن مطالب مهم ، اطلاع رسانی مشکلات فرهنگی محلات و در اختیار قرار دادن تجارب مفید در امر توسعه فرهنگ نقش بسیار مهمی دارند. همانگونه که رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در سلسله نشست های گفتگوهایی برای تهران، به حضور اضلاع مختلف فعالان اجتماعی و مدنی، نخبگان و دانشجویان در این جلسات، تاکید دارند و معتقدند که هرچه این نشست ها گسترده تر شود بناهای بزرگ از آن بیرون می آید و اتفاقات خوبی رقم می‌خورد، درست است که مأموریت ها و ظرفیت ها در مناطق ۲۲ گانه شاید با هم مشابه باشند، اما اولویت ها متفاوت است و بر همین اساس در منطقه ۱۶ ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی در اولویت قرار دارند، در عرصه‌های مختلف مذهبی، ورزشی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی وهنری می‌توان افراد نخبه و شاخص زیادی را در محله های مختلف معرفی کرد، شهرداری قصد مداخله در این جریان را ندارد ولی با تسهیل گری، بستر لازم در همه عرصه ها را فراهم می کند.

در پایان هم فرا رسیدن روز دانشجو، روز تأکید بر اهمیت علم آموزی و لزوم حقیقت جویی، روز تأکید بر لزوم تقویت ایمان و اهمیت افزایش بصیرت و معرفت دینی را به تمامی دانشجویان پرتلاش ایران اسلامی تبریک عرض می کنم.

۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 6803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =