شهرداران نواحی نشانی از شخصیت مدیریت شهری هستند

شهر: شهردار تهران، شهرداران نواحی را به عنوان نوک پیکان مدیریت شهری دانست و از آن‌ها درخواست کرد که در انجام مأموریت‌های خود کوشا و جدی باشند.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در «همایش شهرداران نواحی» از تمامی شهرداران نواحی بابت حضور در این همایش تشکر و قدردانی کرد و افزود: باید به لحاظ زیر ساختی فرصتی فراهم شود تا تمامی شهرداران در چنین جلساتی حضور داشته باشند چرا که برگزاری این جلسات فرصت گفتگو و بررسی مشکلات را فراهم می‌آورد. همچنین سبب می‌شود تا فضایی را برای فعالیت بهتر مدیریت شهری ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه شهرداران نواحی به‌عنوان نوک پیکان اقدامات مدیریت شهری هستند، افزود: آنچه که در ذهن شهروندان از رضایت تداعی می‌شود در حقیقت خدمات شهرداران نواحی است که در مقیاس محلات و نواحی خدمت رسانی می‌کنند. پس هرچقدر این اقدامات موثرتر باشد مدیریت شهری در انجام ماموریت خود موفق‌تر خواهد بود. در حقیقت شهرداران نواحی نشانی از شخصیت مدیریت شهری هستند.

حناچی در ادامه بیان کرد: اگر این شخصیت آراسته، هوشیار و مودب باشد در حقیقت تمامی مجموعه مدیریت شهری موفق بوده است. از شهرداران نواحی انتظار دارم به این جزئیات توجه کنند. همه تصمیمات و اقداماتی که انجام می‌شود در مقیاس ناحیه و محله بروز و ظهور پیدا می‌یابد و طبیعتاً مدیریت شهری از همان ناحیه واکنش‌ها را دریافت می‌کند. معمولاً میزان ارزیابی‌هایی که در مقیاس محلات دریافت می‌شود بالاتر از متوسط ارزیابی‌هایی است که از خود شهرداری تهران می‌گیریم.

او ضمن اشاره به تئوری پنجره شکسته در حوزه اجتماعی، گفت: اگر به محله، خانه یا اداره‌ای بروید که در ورودی اصلی آن تعدادی پنجره شکسته است، چه تصویری در ذهن شما نقش می‌بندد. تصویر آن است که متولی این محل دلبستگی به محیط ندارد یا به جزئیات مجموعه توجه نمی‌کند. ما به طور دائمی با تئوری پنجره شکسته در سطح شهر روبرو هستیم؛ اگر در ناحیه‌ای سطل‌های زباله واژگون شده یا آبگرفتگی وجود داشته باشد، شهروند ساکن در محله تصور می‌کند که شهردارناحیه مأموریت خود را فراموش کرده است.

شهردار تهران با بیان اینکه رسیدگی به موقع پیش از تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷ بسیار با ارزش است، افزود: اگر شهردار ناحیه به دنبال موضوع (معضل) برود در حقیقت در نقطه مقابل پنجره شکسته قرار می‌گیرد و شهروندان به ارزش آن توجه خواهند کرد. از شهرداران نواحی درخواست دارم که در محدوده تحت مدیریتی خود در کمترین زمان ممکن به معضلات پس از تماس‌های شهروندان، اهتمام بورزند. این موضوع برای مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است.

حناچی با اعلام اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان تماس‌های تلفنی شهروندان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، گفت: مدیریت شهری ماموریت‌های اصلی دارد که نباید روی زمین بماند. شهروندان به صورت جدی و مستمر از ما انتظار پیگیری و حل مشکلات را دارند. اینگونه فعالیت‌ها یک سر و گردن بالاتر از سایر انتظاراتی است که مدیریت شهری از نواحی انتظار دارد.

به‌کارگیری روش‌های خلاقانه برای مدیریت صحیح شهر

او در ادامه بیان کرد: رقابت سالم و تأثیرگذار برای افزایش کیفیت زندگی در نواحی است که شهرداران باید به آن توجه کنند. شهرداران نواحی که تجربه‌های ارزشمندی دارند باید آن‌ها را به باقی مناطق انتقال دهند. یکی از نکاتی که در این دوره مدیریت شهری باید به آن بیشتر توجه شود، روش‌های خلاقانه برای اداره صحیح شهر است. یکی از اقدامات بسیار کم هزینه و هم بسیار پر بازده، استفاده از روش‌های خلاقانه برای بهتر شدن کیفیت محلات است. البته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. برای مثال اقدام صورت گرفته در منطقه ۱۰ (خیابان شهید عزتی) یا در منطقه ۹ (محله استاد معین در خیابان سی متری جی) توسط شهروندان با کمترین هزینه و ایجاد نشاط اجتماعی و رضایتمندی انجام شده است.

حناچی با بیان اینکه شهرداران نواحی چه اقدامی را در کدام زمان انجام می‌دهند، موضوع بسیار حساس و پیچیده‌ای است، افزود: این اقدام نیاز به استفاده از افراد متخصص دراین کار دارد. متخصصانی که زیبایی شناسی را بتوانند با اصول طراحی شهری تشخیص دهند. انتظار می‌رود که در پروژه‌هایی با مقیاس محلی به این نگاه توجه شود.
او با تأکید بر اینکه شهر با اینکه بالاترین جایگاه و دستاورد زندگی بشری است اما باید زندگی شهری را برای ساکنان قابل تحمل کرد، گفت: اگر زندگی شهری به اقامت، رفت و آمد و رفتارهای خشک منتهی شود در نهایت با شهروندان افسرده‌ای مواجه خواهیم بود که در روز تعطیل از شهر فرار می‌کنند. اما اگر محیط شهر را زیبا و تأثیر گذار طراحی شود عکس این اتفاق رخ می‌دهد. طبق تئوری (fun theory) می‌توان از مزاح و شوخ طبعی در شهر و استفاده از روش‌های خلاقانه‌ای که شهروندان را به یک اقدام عملی برای زندگی بهتر در شهر کمک ‌می‌کند، بهره گرفت. شرکت‌هایی که با مسئولیت اجتماعی در این زمینه فعالیت کرده‌اند، بسیار موثر هستند. برای مثال شرکت فولکس واگن با اینکه یک شرکت تولید خودرو است اما شهروندان را تشویق به جمع آوری زباله یا آدامس‌های روی زمین انداخته شده، می‌کند. 

شهردار تهران در ادامه افزود: این تئوری در یکی از ایستگاه‌های استکهلم که ۹۰ درصد مردم از پله‌های برقی استفاده می‌کردند، به‌کار گرفته شد. به منظور تشویق شهروندان برای استفاده از پله‌های عادی کارشناسان روی پله‌های معمولی، نت‌های موسیقی را گذاشتند. پس از این اتفاق، رفتار مردم عوض شد و ۹۰ درصد مردم از پله‌های عادی استفاده می‌کردند. 


استفاده از روش‌های خلاقانه برای تغییر عادات شهروندان
حناچی با بیان اینکه باید به مروز زمان از این روش‌های خلاقانه برای تغییر عادات مردم استفاده کرد، افزود: بیشتر اوقات اینگونه کارها شرکت یا پیمانکاری خاصی ندارد و معمولا از استارت آپ‌ها و جوانان خلاق استفاده می‌شود. اقدامات خلاقانه راندمان و بهره وری مدیریت شهری را افزایش می‌دهد و سبب افزایش علاقه مندی شهروندان به شهر می‌شود. 

او درباره موضوع  face making در شهرسازی و اداره امور شهر، توضیح داد: ما کسی را نمی خواهیم که فقط شب‌ها در شهر استراحت کند بلکه افرادی را می خواهیم که بتوانند با محیط ارتباط برقرار کنند و آن را دوست داشته باشند. شهروندان و نظام ‌مدیریت شهری باید تلاش کند تا به چنین مفاهیمی نزدیک تر شود.  تلاش برای ایجاد و جریان اجتماعی و شکل گیری سرمایه های اجتماعی می تواند هم بهره وری را بالا ببرد و هم هزینه های شهر را کاهش دهد.


استفاده از رنگ در مناظر شهری و ایحاد نشاط اجتماعی
حناچی با بیان اینکه استفاده از رنگ می تواند  نشاط زیادی را به منظر شهری فراهم بیاورد، افزود: توجه به نیازهای شهروندان در مقیاس محلات یکی از اساسی ترین اقداماتی است که باید در اولویت فعالیت‌های نواحی قرار بگیرد. چه بسا بسیاری از اقدامات در مقیاس محلی انجام‌شده که از نگاه مردم این فعالیت‌ها اولویتی ندارند. توجه به نکاتی که وجدان عمومی به آن حساس است مثل جمع آوری به موقع‌زباله،  لایروبی انهار و... اگر به درستی انجام شود، آن موقع می توان گام های بعدی را سنگین تر و موثرتر با همراهی شهروندان برداشت.

حناچی ضمن اشاره به نمایشگاه «تهران از منظر هنرمندان» گفت: اینکه هنرمندان شهر در فراخوان های مختلف در مورد مناسب سازی فضاهای شهری چگونه می‌اندیشند و چگونه مدیریت شهری را نقد می‌کنند، درباره کودکان زباله گرد یا کودکان کار چگونه فکر می کنند یا اینکه این شهر در گذشته و حال خودش چه حس نوستالژی داشته، بسیار قابل ارزش و توجه است. هنرمندان با عکاسی و کاریکاتور نسبت به اینکه چگونه می‌توان فضا را برای زنان شهر امن کرد، ارائه راهکار می کنند. 
او با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع یکی از نکات بسیار ‌مهم است، افزود: ولی نعمت ما هستند و مدیریت شهری جزو دستگاه هایی است که از این محل امور و مواجب پرسنل را تامین می کند. رضایتمندی مردم در کار ما تاثیر مستقیم دارد و این اصطلاح ارباب رجوع به همین نکته اشاره دارد.
حناچی در ادامه بیان کرد: در این شرایط سخت شاید مدیریت شهری بسیاری از کارهای شهروندان را بنابر دلایل مختلف نتوانسته به طور شایسته انجام دهد. نباید درخواست‌های شهروندان را بدون پاسخ رها کرد. اینکه شهروندان حس کنند مدیران ما را فراموش نکرده‌اند، اهمیت بسیاری دارد.
شهردار تهران در پایان با بیان اینکه شهرداران از خطاهای زیر مجموعه به راحتی عبور نکنند، گفت: در حین تشویق پرسنل خود اگر از شخصی خطایی سر زد که شخصیت شهرداری تهران را زیر سوال برد، از آن گذر نکنید چرا که گذشت کردن این خطاها تبدیل به رفتار سازمانی می‌شود و مدیریت شهری نمی خواهد که رفتار ناپسند تبدیل به رفتار سازمانی شود، این به حساسیت شهرداران مناطق و شهرداران نواحی بستگی دارد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 6858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =