راهکار جلوگیری از تردد موتورسیکلت سواران در مسیر دوچرخه، فرهنگ سازی است

شهر: یکی از مشکلات اساسی دوچرخه سواران در مناطق مرکزی شهر، جولان موتورسیکلت‌ها در مسیرهای ویژه دوچرخه است. موتورسیکلت سوارانی که بدون توجه به علائم و قوانین در مسیرهای ویژه دوچرخه تردد یا پارک می‌کنند و سبب به خطر انداختن امنیت دوچرخه سواران می‌شوند.

محمد عندلیب، معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۶ تهران در گفتگو با شهر، با تأکید براینکه طبق سند توسعه پنج ساله سوم شهرداری تهران، باید سهم دوچرخه سواری به ۱/۵ درصد سفرهای روزانه شهری برسد، افزود: نخستین قدم برای ترغیب شهروندان به دوچرخه سواری، ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری است. درحال حاضر افرادی که قصد دوچرخه سواری دارند به علت ناایمن بودن مسیر دوچرخه سواری و عدم رعایت قوانی توسط سرنشینان خودرو و متورسیکلت‌ها، ترجیح می‌دهند که از این وسیله نقلیه پاک استفاده نکنند.

او درباره عملیات ساخت نخستین مسیرهای دوچرخه در این منطقه، توضیح داد: نخستین منطقه‌ای که در شهر تهران ساخت مسیرهای دوچرخه سواری را در دوره مدیریت شهری پنجم آغار کرد، منطقه ۶ بود. عملیات ساخت مسیر دوچرخه از تابستان ۱۳۹۶ در خیابان کریمخان آغاز شد. اوایل کار، مقاومت‌های بسیاری برای ساخت مسیر دوچرخه سواری وجود داشت اما به مرور زمان مقاومت‌ها کاهش پیدا کرد درحالی‌که شهروندان از ساخت مسیرهای بیشتر استقبال می‌کنند.

عندلیب با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۱۶ کیلومتر مسیر دوچرخه در منطقه ۶ تهران وجود دارد، افزود: بیشتر این مسیرها با طرح تفصیلی مسیرهای شبکه دوچرخه سواری شهر تهران منطبق هستند.

به گفته او؛ تعدادی طرح در دست مطالعه و مصوبه طرحی دیگر نیز دریافت شده است. پیش بینی می‌شود که تا پایان امسال، این مسیر دوچرخه به طول چهار کیلومتر در منطقه ۶ تهران اجرا شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۶ تهران ضمن اشاره به تردد موتور سواران غیرقانونمندی در مسیرهای دوچرخه گفت: در بخشی از مسیرهای ویژه دوچرخه مشاهده می‌شود که موتورسیکلت سواران در این مسیرها تردد دارند یا موتور خود را در مسیر ویژه دوچرخه پارک می‌کنند. البته شهرداری منطقه با همکاری سمن‌ها، توانسته فرهنگ سازی خوبی در زمینه عدم ورود موتورسیکلت سواران به مسیرهای دوچرخه انجام دهد.

او در ادامه افزود: همین امر سبب شده تا تعداد بسیاری از موتورسواران به مسیرهای دوچرخه وارد نشوند یا موتور خود را در خارج از مسیر ویژه دوچرخه پارک کنند. نتیجه‌ای که از فرهنگ سازی سمن‌ها در مسیر دوچرخه خیابان کریمخان دریافت شده، بسیار خوب و مثبت بوده است.

عندلیب با تأکید براینکه اصلی ترین راهکار برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت سواران در مسیر دوچرخه، فرهنگ سازی است، گفت: هیچ چیزی به جز فرهنگ سازی در این‌باره کارکرد تأثیرگذاری نخواهد داشت.

او درباره راهکارهای دیگر برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت سواران در مسیرهای ویژه دوچرخه، توضیح داد: اجرای قوانین موتورسیکلت سواران نیازمند ضمانت اجرایی شدیدی است که در این صورت پلیس راهور باید به صورت مستمر و دائم در مسیر دوچرخه درحال گشت زنی باشد که این امر هم امکان پذیر نیست. اگر قرار باشد که دوربین‌ها، پلاک موتورسیکلت سواران را برداشت کنند، نباید پلاک موتور سیکلت مخدوش باشد اما بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ سواران پلاک خود را مخدوش کرده اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۶ تهران با بیان اینکه بزرگ‌ترین مسئولیت محول شده به معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک مناطق تهران، کاهش تلفات فوتی ناشی از تصادفات است، افزود: اقداماتی که از زمان دستور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شده، در روان سازی ترافیک و ایمن سازی نقاط حادثه خیز بسیار موثر بوده است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 6870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =