ارائه دستاوردهای سه‌ساله سازمان زیباسازی شهر تهران در دومین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری «شهریران»

سازمان زیباسازی شهر تهران با روایتی مستند از سه سال فعالیت، در دومین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری «شهریران» حاضر شد تا رویکردها، دستاوردها و برنامه‌های خود در ارتقای کیفیت محیط شهری را به نمایش بگذارد.

به گزارش شهر به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران،‍ سازمان زیباسازی شهر تهران در دومین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری «شهریران» با تمرکز بر ارائه گزارش عملکرد سه‌ساله و معرفی رویکردهای اجرایی در حوزه ارتقای کیفیت محیط شهری حضور یافت.
این نمایشگاه با هدف تبادل تجربه، معرفی دستاوردها و فناوری‌های نوین حوزه مدیریت شهری، میزبان مدیران شهری، نهادهای اجرایی، شرکت‌های دانش‌بنیان و جمعی از متخصصان و علاقه‌مندان به توسعه پایدار شهری بود.
سازمان زیباسازی شهر تهران در این نمایشگاه، به‌جای تمرکز بر نمایش پروژه‌های مقطعی، روایت مستندی از رویکردها، برنامه‌ها و اقدامات سه‌ساله خود در زمینه‌های گوناگون زیباسازی شهری را ارائه کرد؛ رویکردی که هدف آن ارتقای شفافیت، مستندسازی فرایندها و ایجاد زمینه برای نقد و گفت‌وگوی تخصصی بود.
اقدامات ارائه‌شده در نمایشگاه:
۱. ارتقای طراحی مبلمان و عناصر محیطی
در سه سال گذشته طراحی و اجرای نمونه‌های جدید از مبلمان شهری، ایستگاه‌های اتوبوس، سازه‌های اطلاع‌رسانی و نشانه‌های شهری با تاکید بر تناسب عملکردی، دوام مصالح و هماهنگی با بافت شهری در دستور کار قرار گرفت که در این نمایشگاه بخش‌هایی از آن به نمایش گذاشته شد.
۲. توسعه هنرهای شهری و گرافیک محیطی
طی این مدت پروژه‌های متعددی در زمینه دیوارنگاره‌ها طراحی گرافیک معابر و آثار حجمی شهری در مناطق مختلف تهران اجرا شده‌ است.
در غرفه سازمان مستنداتی از روند طراحی تا اجرای این پروژه‌ها با تاکید بر مشارکت هنرمندان و توجه به زمینه فرهنگی-اجتماعی محلات ارائه شد.
۳. اجرای پروژه‌های نورپردازی معابر و جداره‌ها
از دیگر حوزه‌های مورد توجه سازمان در سه سال گذشته طراحی و اجرای نورپردازی‌های هدفمند در فضاهای عمومی، پل‌ها، ساختمان‌های شاخص و جداره‌های شهری بوده است.
در این نمایشگاه، نمونه‌هایی از این پروژه‌ها با هدف ارتقای امنیت شبانه، زیبایی بصری و خوانایی فضایی به نمایش گذاشته شد.
۴. حرکت به‌سوی هوشمندسازی فرایندها
سازمان زیباسازی شهر تهران گام‌هایی در جهت راه‌اندازی سامانه‌های دیجیتال برای ثبت، پایش و مدیریت پروژه‌های زیباسازی برداشته است.
در غرفه این سازمان، نسخه نمایشی از سامانه یکپارچه مدیریت پروژه‌ها و پایگاه داده بصری آثار زیباسازی شهری ارائه شد که زمینه تعامل بهتر میان مدیران، ناظران و شهروندان را فراهم می‌کند.
۵. تقویت مشارکت مردمی در برنامه‌های زیباسازی
یکی از دستاوردهای سه‌ساله سازمان طراحی و اجرای برنامه‌هایی برای مشارکت ساکنان محلات در فرآیند زیباسازی فضاهای پیرامونی خود بوده است. پروژه‌هایی مانند «دیوارنگاره‌های محلی»، «مدرسه‌آرایی»، و «میدان‌های محله‌محور» در این راستا معرفی شدند.
۶. مداخلات در فضاهای تاریخی و هویتی شهر
سازمان زیباسازی در بخشی از اقدامات خود تمرکز ویژه‌ای بر بازآرایی و ساماندهی بصری فضاهای باارزش تاریخی در بافت‌های مرکزی و جنوبی شهر داشته است.
در این نمایشگاه نمونه‌هایی از طرح‌های خوانایی شهری، بازطراحی میادین تاریخی و اصلاح سازه‌های تبلیغاتی در این مناطق معرفی شدند.
حضور سازمان زیباسازی شهر تهران در دومین نمایشگاه تخصصی «شهریران»، فرصتی برای مرور و بازنگری سه سال فعالیت در حوزه ارتقای کیفیت محیط شهری بود.
تاکید بر شفافیت عملکرد، تعامل با متخصصان و ارائه مسیرهای جدید در طراحی شهری از جمله محورهایی بود که سازمان زیباسازی شهر تهران در قالب محتوای غرفه خود به آن‌ها پرداخت.
این حضور همچنین بستری برای ارتباط بیشتر با نهادهای همکار، دریافت بازخورد کارشناسی‌و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه پروژه‌های آتی فراهم کرد.

انتهای پیام/

۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 68949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =