لزوم اقدام تمام دستگاه‌ها برای رفع آلودگی خاک تهران

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه خاک ۶۱۳ نقطه در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران «آلوده» شناسایی شده است، گفت: هنوز آلودگی خاک در هیچ نقطه از شهر تهران به وضعیت اعلام خطر نرسیده با این حال لازم است تمام دستگاه‌ها در راستای پیشگیری و رفع آلاینده‌های خاک اقدام کنند.

غلامرضا پدیدار رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن تاکید بر اهمیت خاک در زندگی بشر گفت: مبحث خاک بستر بسیاری از فعالیت‌های بشر را تشکیل می‌دهد. از این رو حفظ خاک و جلوگیری از آلودگی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به‌همین منظور اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی خاک را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

او با اشاره به اینکه خاک به‌نوعی خاصیت تصفیه‌کنندگی و فیلتراسیون دارد، افزود: آلودگی خاک در شهر تهران هنوز به معضلی بزرگ تبدیل نشده است اما برخی عناصر سنگین از جمله آرسنیک، واریوم، کادنیوم، روی، کبالت عوارض جانبی شدید و تاثیر زیادی بر ابتلا به سرطان دارند و لازم است  پایش، اندازه‌گیری و مطالعه شوند و ما بر اندازه‌گیری این شاخص‌ها متمرکزتر هستیم البته تاکنون در هیچ نقطه بررسی‌ شده در شهر تهران اعلام وضعیت خطر نشده است.

پدیدار ضمن تاکید بر اینکه معضل اصلی که باعث ایجاد آلودگی در خاک و ورود عناصر سنگین به آن می‌شود وجود کارخانه‌ها و صنایع غیرمجاز است، گفت: فاضلاب منازلی هم که در سطح بستر رها می‌شوند نیز وارد خاک می‌شود اما معمولا با فیلتراسیون خاک از بین می‌روند.

او ادامه داد: خاک یک مبحث گسترده‌ای است که بستر بسیاری از فعالیت‌های بشر را تشکیل می‌دهد. از این رو لازم است تمام نهادهای ذی‌نفعی که فعالیت‌های آن‌ها با خاک در ارتباط است به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان آب و فاضلاب در زمینه حفظ خاک و رفع آلودگی‌های موجود در آن اقدام کنند.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: بهتر است در زمینه حفاظت و رفع مشکلات آلودگی خاک بیشتر اقدام شود و هر نهاد باید براساس شاخص‌های مخصوص خود به بررسی آلودگی خاک بپردازد.

پدیدار با تاکید بر اینکه ما امانت‌دار نسل‌های آینده هستیم،‌ به ایسنا گفت: گاهی کم‌لطفی‌هایی خواسته یا ناخواسته از سوی مردم در قبال طبیعت صورت می‌گیرد مانند تخلیه روغن موتور در کنارگذرها یا تخلیه غیرمجاز و غیراصولی نخاله‌های ساختمانی که باعث برهم‌ریختن بستر و ساختار خاک می‌شود. بنابراین ضرورت دارد که در برنامه‌ریزی‌های کلانی که در شهرها و خصوصا در احداث و جانمایی شهرک‌های صنعتی صورت می‌گیرد حتما به مسائلی از جمله تصفیه و خروجی فاضلاب‌ها توجه و فعالیت‌ها و اقدامات با عنایت به برنامه‌های توسعه پایدار انجام شود و پیش رود.

۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 6941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =