۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 6948

در محله لاله زار تهران

موزه حقوق نوین راه اندازی می شود

آواربرداری عمارت پیرنیا در حال اجراست
موزه حقوق نوین راه اندازی می شود

شهر: عملیات آوار و نخاله برداری و همینطور اقدامات استحفاظی برای استحکام بناهای تاریخی مجموعه عمارت هرمز پیرنیا که در وضعیت ناپایدار قرار دارند و با توجه به بارشهای اخیر نیمه دوم سال امکان تخریب بیشتر آن وجود دارد، در حال اجراست.

کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این مطلب به «شهر» گفت: این مجموعه شامل حمام و بخشی از اندرونی آن به مساحت تقریبی یکهزار و ۶۰۰ متر مربع واقع در خیابان لاله زار شمالی است که به همت سازمان نوسازی و پس از چندین ماه مذاکره از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خریداری شد.

او با اشاره به اینکه گروه مرمت در حال آواربرداری و پاکسازی عمارت از نخاله ها هستند، گفت: این مجموعه شامل سه عمارت است که قدیمی ترین آن مربوط به خانه حسن پیرنیا، صدراعظم است که طبق شواهد موجود پیش نویس قانون مشروطه در این عمارت نوشته شد. 

علی اکبری در ادامه گفت: مذاکراتی با معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در حال انجام است که با توجه به اینکه مشیرالدوله پیرنیا نخستین صدراعظم ایران پس از مشروطه و از پایه گذاران آیین دادرسی کیفری و مدنی ایران است، این عمارت به خانه مشروطه تهران و موزه حقوق نوین تبدیل شود. 

عمارت هرمز پیرنیا از سه ساختمان قاجاری و پهلوی تشکیل شده است. علی اکبری در این باره توضیح داد: از ساختمان دوره پهلوی که در بر خیابان لاله زار قرار دارد، مغازه های متعددی ساخته شده که سرقفلی های آنها در اختیار مالکان خصوصی است و به احتمال زیاد طبقه بالای آن به بوتیک هتل و کافه تبدیل خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ساختمان های قاجاری مرمت اساسی نیاز دارند اما ساختمان پهلوی سرپاست و فقط اقدامات مرمتی سبک نیاز دارد و تا نوروز به بهره برداری می رسد.

خانه هرمز پیرنیا در جوار مجموعه ای از ابنیه واجد ارزش چون خانه مشیرالدوله پیرنیا، خانه ولی الله پیرنیا، مدرسه و کلیسای ژاندارک و خانه سینما قرار گرفته که در حال حاضر اگرچه بخش قابل ملاحظه ای از آنها تقریباً غیرفعال هستند، اما به لحاظ وضعیت معماری و ایستایی بنا، از شرابط نسبتاً مناسبی برخوردار است. این مجموعه تاریخی در سال ۱۳۹۷ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسید. 

به گفته بهروز مرباغی، مسئول پروژه مرمت عمارت هرمز پیرنیا، بخشی از این عمارت در سالهای دور به مدرسه دخترانه ای به نام «شمس» تبدیل شده که طبق گفته های دانش آموزان سابق این مدرسه، اثاثیه خاندان پیرنیا در زیرزمین آن نگهداری می شد. فخری خوروش، بازیگر نیز جز شاگردان این مدرسه به شمار می رود.

برای دیدن عکسهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.

خبرنگار: مرجان حاجی رحیمی

۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 6948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =