۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 6976

یادداشت تصویری هفتم

پروژه های کوچک مقیاس و تاثیر آن در زنده سازی فضاهای متروک شهر

کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران
پروژه های کوچک مقیاس و تاثیر آن در زنده سازی فضاهای متروک شهر

پروژه های کوچک مقیاس همانطور که اسم آن مشخص است در مقیاس محله برنامه ریزی، طراحی و اجرا می‌شود. مهم ترین ویژگی این پروژه ها این است که مبتنی بر نیاز و تقاضاهای اجتماع محلی و ساکنان محلات است.

 دفاتر توسعه محله در فرآیند برنامه‌ریزی اقدام به برقراری ارتباط با ذینفعان و دخیلانی که در محلات حضور دارند، می‌کنند و سعی می‌کنند که مهم ترین مسائل آن‌ها و همچنین مهم‌ترین ظرفیت‌های محله را شناسایی کرده تا برنامه کاملا از این روحیه مشارکتی برخوردار باشد. به همین خاطر می‌شود ادعا کرد که پیشنهاداتی که از برنامه توسعه محله استخراج می‌شود، آن چیزی است که اکثریت یا اجماع اجتماع محلی به آن سمت است.

در طی شناسایی نیازهای اجتماعات محلی یکی از خواسته هایی که همیشه مردم مطرح می‌کنند، ساماندهی و رسیدگی به فضاهای رهاشده، بی دفاع یا به اصطلاح فضاهای گمشده است که در سالیان گذشته به دلایل مختلف فعالیت و کاربری خود را از دست داده‌اند و هیچ فعالیت جایگزینی برای آن پیشنهاد نشده است. این فضاها در بسیاری از مواقع همانطوری که از اسم آن مشخص است، نقش بی دفاع را داشته  می‌تواند به یک کانونی برای تمرکز ناهنجاری‌های اجتماعی و رفتارهای ناهنجار تبدیل شود یا در بهترین حالت به عنوان توفقگاه خودرو استفاده می‌شود ولی تبدیل این‌ها به فضاهای تجهیز شده که قابل استفاده توسط همه ساکنان باشد هم می‌تواند یک مساله را از محله حذف کند و هم می‌تواند به یکی از خواسته‌های اجتماع محلی پاسخ دهد.

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 6976

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =