چگونه خانه از متری ۱ میلیون در سال ۸۸ به متری ۲۷ میلیون تومان رسید؟

شهر: مقایسه رشد قیمت مسکن طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در سال ۱۳۸۸ از متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال افزایش یافته است.

به گزارش شهر، تازه‌ترین آمار رسمی از بازار مسکن نشان می‌دهد؛ تهران با خانه‌های متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نخستین شهر گران ایران در این بازار است. بعد از تهران شهر اهواز در رتبه دوم قرار و قیمت مسکن در این شهر در هر متر مربع حدود ۲۰ میلیون تومان است؛ مسئولان وزارت راه و شهرسازی دلیل گرانی مسکن در اهواز را مهاجرت غیرایرانی ها به این شهر عنوان کرده‌اند.

امروز هم محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در یک نشست خبری در تشریح اطلاعات بازار مسکن در کشور، توضیح داد: «در حال حاضر در ۲۵ استان قیمت مسکن زیر ۱۰ میلیون تومان  و در ۹ استان متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان است. تنها در دو شهر تهران و اهواز متوسط قیمت مسکن بالای ۲۰ میلیون تومان برآورد شده که در تهران متوسط قیمت مسکن در آبان ماه متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در اهواز متری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.»

مسکن نیمی از درآمد خانوار را می بلعد

افزایش لحظه‌ای قیمت مسکن در تهران تقریبا از اوایل پارسال آغاز شد، به طوری که با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بود. پیش از هم مرکز آمار ایران گزارش داده بود که تابستان ۱۳۹۹ متوسط قیمت فروش هر مترمربع مسکن در کلان شهر تهران برابر ۲۴ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان با میانگین مساحت ۸۸ مترمربع و متوسط عمر ۱۲ سال بوده است. همچنین متوسط قیمت مسکن در تابستان امسال نسبت به فصل قبل ۲۸.۳ درصد و در مقایسه با تابستان ۹۸ نیز ۷۶.۴ درصد رشد داشته است. این افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در تهرانی یعنی کوچک شدن سبد خانوار برای تامین هزینه‌های مسکن و همینطور افزایش حاشیه‌نشینی. تیرماه امسال بود که آمار رسمی از دخل و خرج خانوار تهرانی نشان داد در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٨ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

آنطور که محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی هم گفته است «در سال ۹۸ هزینه خانوار در بخش مسکن ۳۶ درصد درآمد متوسط دهک‌ها بود، مقایسه رشد قیمت مسکن طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در سال ۱۳۸۸ از متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال افزایش یافته است.»

او درباره مقایسه قیمت مسکن در تهران با قیمت دلار هم توضیح داده که «در سال ۸۷ بالاترین قیمت مسکن به دلار در تهران در ۱۵ سال اخیر رخ داد به گونه‌ای که متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در سال ۸۷، ۲ هزار و ۲۴۴ دلار است درحالی‌که در آبان ماه امسال متوسط یک مترمربع مسکن در پایتخت با محاسبه هر دلار ۲۵ هزار تومان، حدود ۱۰۵۱ دلار برآورد شده که ۵۰ درصد قیمت مسکن نسبت به سال ۸۷ است»

دلیل گرانی مسکن در تهران

محمولا اولاد کارشناس مسایل اقتصادی پیش تر به خبرنگار شهر درباره دلایلی گرانی مسکن در تهران گفته بود « ر بسیاری از مناطق تهران (بویژه مناطق شمالی)، هرچه زمین کلنگی بود، ساخته شده، این رخداد را سبب محدود شدن زیاد عرضه زمین کلنگی عنوان کرد و گفت: در نتیجه این اتفاق‌ها، قیمت زمین کلنگی نسبت به قیمت آپارتمان ساخته شده بسیار بالا رفته و به ۱.۴ و حتی گاه تا دو برابر رسید. در نتیجه، ساخت و ساز در این مناطق از صرفه اقتصادی خارج شد. در مناطق جنوبی تهران نیز، باوجود اینکه عرضه زمین کلنگی محدودتر شده، اما هنوز به وخامت مناطق شمالی نیست. هرچند، مشکل دسترسی‌های بسیار ضعیف و رانت برنامه ای بسیار پائین، تمایل به سرمایه گذاری را  در این مناطق کاهش داده است.»

او معتقد است «نیاز به مسکن در تهران زیاد است، بویژه مسکن قشر متوسط و متوسط به پائین که در ۱۰ سال گذشته نیز به خوبی تأمین نشده است. از طرف دیگر امکان عرضه هم به دلیل کمبود زمین کلنگی و هم رانت برنامه ای پائین در مناطق جنوب شهر و نبود صرفه سرمایه گذاری بسیار محدود است؛ در نتیجه قیمت‌ها افزایشی است و به دنبال آن بخشی از تقاضا، به شهرهای پیرامون سرریز می شود و قیمت در شهرهای پیرامون افزایش می یابد. بنابراین با توجه به وفور نسبی زمین کلنگی در شهرهای پیرامون، صرفه اقتصادی سرمایه گذاری وجود دارد و بخشی از سرمایه های شهر تهران را در ساخت مسکن جذب میکند.»

بر اساس تازه ترین آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی؛ علاوه بر تهران که گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت مسکن است، ارزان‌ترین شهر، کهگیلویه و بویر احمد با متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین متوسط قیمت مسکن در شهرهایی چون خوزستان برابر متری ۲۳.۵ میلیون تومان، فارس متری ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، اصفهان متری ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ایلام متری ۴ میلیون تومان، بیرجند متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، بجنورد متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کرمانشاه متری چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و اراک و زنجان نیز بالاتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است. متوسط قیمت مسکن در سایر مراکز استان‌ها زیر متری ۱۰ میلیون تومان بوده است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 6979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =