تهران اتوبان دو طبقه و برج نمی خواهد

شهر: تهران اتوبان دو طبقه و برج نمی خواهد، بلکه باید به سراغ زیرساخت های اجتماعی رفت که رایگان باشد و به طور متوزان و برابر میان محلات و مناطق شهرها توزیع شده باشد.  

به گزارش شهر، حسین ایمانی جاجرمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ظهر امروز –یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹- در وبینار پایداری اجتماعی و تاب آوری شهری از سری نشست‌های جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری تهران، با بیان اینکه پایداری و تاب آوری شهری موضوعی جهانی است، گفت: تا قبل از کرونا تغییرات اقلیمی و مساله نابرابری چه میان کشورها و چه بین شهرها و درون شهرها معضل همگان بود اما؛‌ کرونا نگرانی دیگری را به عنوان یک تهدید به نگرانی‌ها اضافه کرد.

  به گفته او؛ اگر کشورها تاب‌آور نباشند سونامی‌های فقر و نا امنی را خواهید دید، همانطور که در  تهران و برخی شهرها زورگیری‌ها  بیشتر شده است اما باید برای چالش‌های جدی تری آماده بود. در این مسیر، شهرداری‌ها در خط مقدم مقابله با این مسایل هستند البته در کشور ما جایگاه جدی به مدیران شهری داده نمی شود اما؛ اگر کشورها بخواهند  با این مشکلات مقابله کنند نقش شهرداری ها غیر قابل انکار است.

این جامعه شناس با بیان اینکه شهرهای جامع چهار خصوصیت دارد که یکی از آنها طرد کننده نبودن شهر است، توضیح داد: به این معنی که فرد یا افرادی به دلیل نژاد یا پایین بودن طبقه اجتماعی از فضای شهری ترد نشوند، یعنی شهری برای همه باشد همانطور که شهردار تهران هم به عنوان شعار خود از این عبارت یاد می‌کند؛ اما نباید فراموش کرد که شهری برای همه را مردم باید لمس کنند.

ایمانی جاجرمی ادامه داد: دوم شهرهای امن است؛ نباید بحران‌ها به دست فراموشی سپرده شود مثلاس مکان یابی ساختمان پلاسکو اشتباه بود؛ اما دوباره قرار است ساحتمان جدید در همان مکان و در بافت تاریخی ساخته شود، در حالی که این خطاست و شهر باید خود را برای بحران جدید آماده کند. سومین ویژگی شهر جامع هم تاب آوری است و شهر باید از پس بحران ها بر بیاید و چهارم پایداری است.

او به سرمایه اجتماعی اشاره کرد و افزود: اگر شهر زیرساخت‌های اجتماعی نداشته باشد به طور قطع دچار مشکل می شود، در سال های گذشته این موضوع فراموش شده بود و به همان دلیل هم اکنون در حال ضربه خوردن هستیم ‌و نوعی افول حیات مدنی دیده در شهر می‌شود. البته بخشی به فضای شهری و مسیولیت شهرها برمیگردد چرا که معاونت فرهنگی و اجتماعی باید مراقب زیرساخت‌های اجتماعی باشد. تهران اتوبان دو طبقه و برج نمی خواهد، بلکه باید به سراغ زیرساخت های اجتماعی رفت که رایگان باشد و به طور متوزان و برابر میان محلات و مناطق شهرها توزیع شده باشد.  

جمال‌الدین عزیزی شهردار شهر یزد هم در این نشست درباره تجربه تاب آوری شهر یزد، گفت: یزد نمونه عملی تاب آوری شهری است و در سال ۹۶ به عنوان میراث جهانی شناخته شد این شناسایی یک صحتی برعملکرد صدها سال مردم شهر در زمینه تاب آوری شهری بود.

به گفته او؛ یزد تا الان از سده ۶ و ۷ مورد هجوم سیل فرار گرفته اما خاصیت تاب آوری شهر سبب شده تا شهر خود را بازسازی کند. حیات و بقای شهر یزد ایجاد قنات بوده است بدون اینکه هیچ آسیب و ضرری به محیط زیست وارد شود انتقال آب انجام می‌شد.  از طرف دیگر نحوه معماری این شهر سبب جلوگیری از آسیب بسیاری از بحران ها به این شهر شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 7014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =