سایه سنگین خسارت ۹ هزار میلیاردی کرونا بر بودجه ۱۴۰۰

شهر: چالش‌های بودجه‌ای ۱۴۰۰ شهرداری کم نیستند از یک طرف تاکید بر تامین مالی پروژه‌ها و پرداخت بدهی‌ها و از طرف دیگر اجتماعی محور بودن این سند مالی است.

به گزارش شهر، نماگرهای مالی شهرداری تهران نشان از شرایط خوب و مطلوبی ندارد و حکایت از کسری بودجه حدود ۳۰ درصدی دارد. در این شرایط که زمان کمی به زمان ارایه لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به شورای شهر باقی مانده، کارشناسان و ناظران شهری معتقدند بودجه سال آینده شهرداری باید بر اساس دو شاخص مهم کلان باشد نخست پیش بینی نوسان‌های نرخ ارز و اقتصاد کشور و دوم سناریوهای رخ داده در صحنه بین‌المللی. اما سناریویی که تقریبا همه کارشناسان روی آن توافق دارند، لزوم و نیاز پیش بینی بحران‌هایی مانند کرونا در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران است.

پیشتر مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر گفته بود: «باید شهرداری سیاست‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهد و بر اساس آن در قالب ایفای مسئولیت اجتماعی شهری بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات خود را بازآرایی کند.»

اشاره فراهانی به حوزه‌هایی مانند توانمندسازی اجتماعی، مسکن اجتماعی و استیجاری، مشاغل غیررسمی، بی‌خانمان‌ها، کودکان کار و مهاجران است که به گفته او؛ «از جمله حوزه‌های ضروری برای توجه به ایفای مسئولیت اجتماعی شهری به شمار می‌روند که شهرداری باید تسهیل‌گری زمینه حضور و اقدامات مشترک را با همکاری موسسات غیردولتی انجام دهد.»

سقف بودجه ۱۴۰۰ بین ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان

بررسی آمار رسمی از شهرداری تهران در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد؛ کرونا در بحث هزینه های غیر مستقیم تا کنون حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد به شهرداری تهران خسارت وارد کرده است. این میزان خسارت در شرایطی است که پیش‌بینی شده ۹ هزار میلیارد خسارت غیر مستقیم ناشی از کرونا به شهرداری تحمیل شود.

با این حال اما برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش سقف بودجه در امسال و سال گذشته اشتباه بود شهرداری برای سال ۱۴۰۰ نباید سقف بودجه را افزایش دهد.

ابراهیم جمشیدزاده، مدیر مطالعات مالی و اقتصادشهری، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار شهر با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران نسبت به بودجه امسال بسیار انقباضی خواهد بود، توضیح داد که «شهرداری می تواند سقف بودجه سال آینده را ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان برنامه ریزی کند. چرا که در سال ۱۳۹۹ یکسری از برنامه‌های توسعه ای شهرداری با چالش مواجه شد؛ اما در کنار افزایش تورم پیش بینی می‌شود با توجه به چالش‌های حوزه بازار سرمایه و همینطور برنامه‌ریزی که مردم و سرمایه‌گذاران در دوران کرونا خواهند داشت، سرمایه‌ها به سمت اقتصاد ساختمانی حرکت کند، بنابراین حداقل این احتمال وجود دارد که سقف بودجه ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۰ قابل تحقق باشد.»

موضوع دیگری که بر آن تاکید می شود این است که مدیران شهری در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰ نباید روی کمک‌های دولت و تعهداتی در اسناد و قوانین بالادستی دارد حساب باز کند و مانند چندین سال گذشته باید متکی به درآمدهای خود باشد. به خصوص در بخش حمل و نقل عمومی که آمار می‌گوید براساس بودجه ۹۹ شهرداری تهران، در ۶‌ماه اول امسال تامین مالی یکسری از پروژه‌های حیاتی در شهر از جمله توسعه حمل و نقل عمومی، خدمات شهری، ایمنی و مدیریت بحران، ساماندهی بافت فرسوده و... به ارزش ۶‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته بود که از این میزان تنها ۴۲۹ میلیارد تومان معادل تنها ۶ درصد اعتبار در نظر گرفته شده، برای این امر اختصاص یافت. در ۶ ماه اول امسال همچنین از اعتبار ۴۱۱۰ میلیارد تومانی درنظر گرفته شده برای توسعه حمل و نقل عمومی تنها معادل ۷ درصد این اعتبار برابر با ۲۹۶ میلیارد تومان به این امر تخصیص یافت.

دو کفه بودجه ۱۴۰۰

جمشیدزاده تحلیلگر مسایل اقتصاد شهری هم با اشاره به دخل و خرج شهرداری تهران در امسال می‌گوید: «در وهله نخست شهرداری باید پروژه‌های شهری را اعم از نیمه کاره و یا روی کاغذ مانده را اولویت بندی کند. با مدیریت هزینه‌ها در اجرای پروژه‌های اولویت دار می تواند منابع مالی مورد نظر را تامین کرد. این موضوعی بود که در بودجه امسال به آن توجهی نشد اما در بودجه سال ۱۴۰۰ حتما باید در اولویت قرار بگیرد.»

چالش‌های بودجه‌ای ۱۴۰۰ شهرداری کم نیستند از یک طرف تاکید بر تامین مالی پروژه‌ها و پرداخت بدهی‌ها و از طرف دیگر اجتماعی محور بودن این سند مالی است. پیش از این هم حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری هم به شهر گفته بود « در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری موضوع  مسایل اجتماعی پررنگ خواهد بود که  بر اساس شاخص‌هایی مانند برنامه سوم توسعه، مسایل شهری و مولفه‌های اقتصادی تدوین خواهد شد.»

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 7044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =