به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، نشست علمی - تخصصی «مدیریت سرمایه انسانی شهرداری تهران در بحرانهای نوظهور» به همت گروه مطالعات سرمایه انسانی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران و با حضور سید حسین موسوی، سرپرست مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران، علی داوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و عباس غفاری، مدرس و عضو هیأت مدیره انجمن منابع انسانی ایران برگزار شد.
تعدیل در لحظه اول بدترین حالت است
علی داوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه بحث سیاستهای حمایتی از کارکنان در بحرانهایی مانند جنگ از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: حمایت سازمانی ادراک شده در مدیریت منابع انسانی بدین معناست که کارمندان باید احساس کنند که سازمان پشتوانه آنهاست.
وی افزود: واقعیت این است که در سازمانها به طور معمول ما برای چنین شرایط بحرانی آمادگی لازم را نداشتهایم، به جز بخشهای نظامی و بهداشت و درمان که شرایط آنها متفاوت است و لازم است برای سناریوهای مختلف آماده باشند.
داوری تصریح کرد: تجربیات جهانی نشان میدهد در بحرانهای ۱۰ سال اخیر چه بحران کرونا چه جنگ اوکراین چند موضوع اساسی وجود دارد و ما چند بال داریم. یک بال حمایت از نیروی انسانی در سازمانها، و یک بال تداوم کسب و کار که شامل مسائل مالی می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ایجاد شبکه ارتباطی را موثر دانست و افزود: مدیریت اخبار و شایعات و مدیریت اطلاعرسانی باید از طریق سازمان انجام گیرد. اگر سازمانها خود وارد اطلاعرسانی شفاف با کارکنان نشوند، شایعات دیگران جایگزین اخبار واقعی خواهد شد.
وی بر بازنگری در نظامهای کاری، دورکاری، کار شیفتی و کار موقت اشاره کرد و گفت: سازمانها باید برای بحث تعدیلها برنامه خاص داشته باشند، اجرای روش تعدیل در لحظه اول بدترین حالت است.
داوری در پایان گفت: تخصیص کمک برای هزینههای بحران، انعطافپذیری در پرداختها، پرداختهای علی الحساب، تمدید مهلت بازپرداخت وامها میتواند در سطح سازمانی انجام گیرد.
لزوم بکاپ گرفتن از سرورهای سازمان برای شرایط بحرانی
در ادامه این نشست عباس غفاری، مدرس و عضو هیأت مدیره انجمن منابع انسانی ایران اظهار کرد: در زمان به وجود آمدن بحرانها باید فرآیندهای حیاتی سازمان را برای ذینفعان شناسایی کرد.
وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از سازمانها متکی به سیستمهای خود هستند، گفت: مثلاً بکاپ گرفتن از سرورهای سازمان در جای امنی غیر از محلهایی که امکان به وجود آمدن مشکل در آن وجود دارد، مهم است. با این پیشبینیها وقتی سرورها در اثر یک حادثه از بین می روند، سرور دیگری در محلی دیگر با چند ثانیه اختلاف، جای سرور اصلی را می گیرد.
غفاری تصریح کرد: تجربه خود بنده از سازمانی که در آن همکاری دارم در دوره بحران جنگ اخیر شامل مواردی مثل تنوع دادن به کانالهای ارتباطی با کارکنان از طریق شبکههای مجازی مختلف داخلی، به کارگیری پنل پیامکی برای ارسال پیام به کارکنان، نصب برنامههای کاربردی روی لپ تاپ شخصی کارکنان جهت دورکاری، برگزاری جلسات تا حد ممکن به صورت مجازی، شیفتبندی بخشهای حیاتی سازمان برای حضور حداقلی البته در مکان امن و انتقال سرور بکاپ به ساختمان امن و پرداخت حقوقها زودتر از پایان ماه بوده است.
طراحی بانک اطلاعاتی از تخصص نیروی های انسانی شهرداری
سیدحسین موسوی، سرپرست مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران هم در این نشست با بیان اینکه در شرایط جنگ ۱۲ روزه حوزههای مختلف شهرداری خیلی خوب و فعالانه عمل کردند، افزود: شهرداری تهران حتی در برخی اموری که اساساً وظیفهای نداشته ورود کرده و تلاش شبانهروزی معاونت خدمات شهری، سازمان آتش نشانی، سازمان بهشت زهرا که فعالانه پیگیر امور مربوطه بودند قابل تقدیر است.
وی افزود: مدیریت استرس و افسردگیهای روانی، تقویت سیستم ارتباطات و هماهنگی بین بخشی، اجرای دورههای آموزش کارکنان برای آمادگی در زمان بحران، نظام جبران خدمت حقوق و دستمزد، سیستم حقوق و پاداش، طراحی حکم دوم و نیز تهیه بانک اطلاعات جانشینی و شناسایی تخصص نیروها، موضوعاتی هستند که در دوره پسا جنگ مورد توجه بیشتری قرار گرفتهاند.
موسوی تأکید کرد: همچنین برای زمانهایی که ارتباط کارکنان با سازمان دچار چالش میشود، تعدادی پادکست تولید و در فضای مجازی تلاش شده به کمک متخصصان روانشناس، مشاورههای مختلف جهت کاهش اضطراب بخصوص به خانوادههای دارای فرزند ارائه شود.
سرپرست مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران ادامه داد: بر اساس مطالعات جهانی فقط ۱۲ درصد شهرداریهای خاورمیانه که منطقهای پرچالش است برنامههای آموزشی در حوزه موضوعات مرتبط با جنگ برای کارکنان و شهروندان خود دارند، همچنین فقط ۲۰ درصد شهرداریهای بزرگ جهان برنامه جایگزینی مدیریت منابع انسانی در شرایط جنگ دارند، به همین جهت در شهرداری تهران در حال تهیه برنامه ای در این رابطه هستیم اما هنوز اجرایی نشده است.
وی گفت: از ابتدای جنگ دوازده روزه، در حوزه معاونت برنامهریزی تقریباً به طور میانگین ۵۰ درصد مدیران ۵ و ۶ در محل کار خود حضور داشتند، سایر همکاران هم به فراخور نیاز حضور پیدا کردند و جلسات کاری به طور مستمر برگزار شد. موسوی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری در حال طراحی یک بانک اطلاعات قوی از تخصص نیروی انسانی خود است که توانمندیهای کارکنان را شناسایی کند.
انتهای پیام/
نظر شما