معرفی پاسخگوترین مدیران شهرداری تهران

همزمان با نشست صمیمانه شهردار تهران با خبرنگاران، پاسخگوترین مدیران شهری به انتخاب اصحاب رسانه معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار شهر، عصر امروز - دوشنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۴- همزمان با برگزاری نشست صمیمانه شهردار تهران با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار، اولین دوره رویداد انتخاب مدیر پاسخگو در حوزه مدیریت شهری تهران برگزار شد.

هیات داوران متشکل از علیرضا محمدی از خبرگزاری صدا و سیما، نورا حسینی از روزنامه شرق، مژگان انصاری از خبرگزاری ایسنا، مریم گلباز از خبرگزاری فارس، مرجان باجلان از خبرگزاری تسنیم، پریسا نوری از روزنامه همشهری، سیمین برادران از پایگاه خبری تهران آنلاین و فائزه نجارزادگان از خبرگزاری مهر به نمایندگی از خبرنگاران حوزه شهری، مدیران پاسخگوی شهرداری را انتخاب و معرفی کردند.

 هیات داوران با اکثریت آرا علیرضا جعفری مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران را به عنوان پاسخگوترین مدیر و احمد قیومی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران را با عنوان شایسته تقدیر در این بخش معرفی کردند.

تندیس تخصص‌گراترین مدیر شهری نیز به سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران و مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ رسید.

محمد امین توکلی‌زاده معاون اجتماعی و فرهنگی و مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران هم به عنوان نقدپذیرترین مدیران شهری از سوی هیات داوران برگزیده شدند.

بر این اساس محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بابت تلاش‌های جدی در حوزه حمل‌ونقل شایسته‌ی تقدیر شناخته شد و نصرالله آبادیان شهردار سابق منطقه ۷ به پاس ساخت «خانه روزنامه‌نگاران شهر»، مورد قدردانی قرار گرفت.

متن کامل بیانیه هیأت داوران به شرح زیر است:

بیانیه هیأت داوران اولین مسابقه «مدیر پاسخگو» در حوزه شهرداری تهران

هیأت داوران اولین دوره مسابقه «مدیر پاسخگو» در حوزه شهرداری تهران، پس از بررسی‌های گسترده و گفتگوهای متعدد، بر ضرورت توجه به مقوله پاسخگویی مدیران شهری به‌ویژه در تعامل با رسانه‌ها تأکید می‌کند:

انتخاب مدیر پاسخگو در میان مجموعه گسترده معاونان و مدیران شهری، کاری دشوار و پیچیده بود؛ چراکه متأسفانه پاسخگویی و دسترس‌پذیری برای خبرنگاران همچنان یکی از چالش‌های جدی در مدیریت شهری است. در بسیاری از موارد، اگر قرار بر انتخاب مدیری با استانداردهای مطلوب پاسخگویی می‌بود، فاصله چشمگیری با معیارهای ایده‌آل مشاهده می‌شد. با این حال، هیأت داوران تلاش کرد تا مدیرانی که در مسیر تعامل رسانه‌ای گام برداشته و به پرسش خبرنگاران پاسخ گفته‌اند، مورد توجه قرار گیرند؛ هرچند مسیر رسیدن به انتخاب «پاسخگوترین، نقدپذیرترین و علمی‌ترین مدیر» همچنان راهی طولانی در پیش دارد.

در فرآیند داوری، شاخص‌های کمی بیش از شاخص‌های کیفی مدنظر قرار گرفت؛ زیرا رسانه‌ها تجربه‌های متفاوتی از مواجهه با مدیران داشته‌اند و طبیعی است که همه همکاران مطبوعاتی با نتیجه نهایی موافق نباشند. ترکیب هیأت داوران شامل جمعی از پیشکسوتان و روزنامه‌نگاران با سلایق و رویکردهای متنوع بود و ما کوشیدیم انتخاب‌ها بازتاب‌دهنده طیفی از این سلایق باشد. امید داریم که این رقابت، آغازی برای ارتقای فرهنگ پاسخگویی در مدیریت شهری باشد.

لازم به تأکید است که انتخاب‌ها صرفاً بر پایه عملکرد رسانه‌ای مدیران صورت گرفت؛ از جمله میزان دسترس‌پذیری، نحوه برخورد با پرسشگران و نقدپذیری، نه بر مبنای کارنامه اجرایی آنان. چه‌بسا مدیری در حوزه عملکرد اجرایی توفیق چندانی نداشته اما در تعامل رسانه‌ای نمره قابل قبولی گرفته است و همچنان که عکس این رویه هم صادق است؛ مدیرانی که کارنامه اجرایی قابل قبولی دارند اما در ارتباط با رسانه‌ها عملکرد ضعیفی داشته‌اند.

نکته مهم آن است که سخنگوهای زیرمجموعه شهرداری تهران در این رقابت به عنوان نامزد مورد بررسی قرار نگرفتند. وظیفه اصلی سخنگو اساساً اطلاع‌رسانی و پاسخگویی تعریف می‌شود و ارزیابی آنان می‌توانست معیارهای انتخاب را مخدوش سازد؛ از همین رو، تمرکز داوری تنها بر مدیران اصلی و معاونان شهری قرار گرفت.

فرآیند انتخاب، با وجود اختلاف‌نظرها، بر محور تخصص‌گرایی و نقدپذیری استوار بود. برخی مدیران به دلیل محدود شدن به سلیقه‌های شخصی یا فقدان نشست‌های خبری از دایره انتخاب کنار گذاشته شدند. تأسف‌برانگیز است که در میان مدیران شهرداری همچنان کسانی یافت می‌شوند که تاکنون حتی یک نشست خبری برگزار نکرده‌اند.

بدیهی است که اگر نگرانی از سوءبرداشت یا اتهام به جانبداری نمی‌بود، شاید انتخاب «شهردار تهران» به‌عنوان پاسخگوترین مدیر شهری مطرح می‌شد؛ مقایسه ایشان با شهرداران پیشین این ادعا را تأیید می‌کند، هرچند که شاید بسیاری از پاسخ‌ها دلخواه ما نبود.

هیأت داوران بر این باور است که این انتخاب‌ها نه نقطه پایان، که سرآغازی برای تقویت فرهنگ پاسخگویی، نقدپذیری و شفافیت در مدیریت شهری تهران است. امید داریم در سال آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از مدیران در میان برگزیدگان باشیم تا انتخاب برای هیأت داوران آسان‌تر شود؛ چه‌بسا هیچ‌یک از برگزیدگان امسال انتخاب قطعی ما نبودند، اما امید داریم ادامه این مسیر، راه را برای انتخاب‌های روشن‌تر و شایسته‌تر هموار سازد.

در پایان یادآور می‌شویم که این ابتکار از سوی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران مطرح و پیگیری شد. ترکیب متفاوت هیأت داوران و اجرایی شدن این ایده، نشان از اراده برای اصلاح فرآیندها و علاقمندی به پاسخگویی و توجه به نقد دارد.

انتهای پیام/

۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۶
کد مطلب: 71453

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =