نرخ کرایه سرویس مدارس تهران تصویب شد

همزمان با سیصد و پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهرداری تهران درخصوص تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۴ -۱۴۰۵ بررسی و با ۱۶ رأی موافق تصویب شد.

به گزارش خبرنگار شهر، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در سیصد و پنجاه و دومین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ با بیان اینکه متغیرهایی همچون نرخ ورودیه، هزینه برای هر کیلومتر، بازه‌های محاسبه طول مسافر و ضریب مقطع تحصیلی در تعیین کرایه سرویس مدارس در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: نرخ ورودی ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان و هزینه به ازای هر کیلومتر پنج هزار و ۹۰۰ تومان پیش‌بینی شده است. بازه تعیین نرخ به ازای هر ۲.۵ کیلومتر تعیین خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر روزهای تعطیل در تقویم داشته باشیم، اعداد از سرجمع ارقام پیش بینی شده کسر می‌شود. همچنین اگر مسیر سرویس مدارس دارای ترافیک بود، بر اساس گزارش سازمان حمل و نقل و ترافیک، نواحی مشخص می شود و تا ۱۵ درصد به عنوان ضریب ترافیک در نظر گرفته خواهد شد. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه بر اساس هماهنگی با سازمان تاکسیرانی، ضریب شیب معابر حذف شد، خاطرنشان کرد: مبالغ پایه و مبالغ به ازای هر کیلومتر بر اساس پیشنهاد شهرداری تهران ۳۶.۸ درصد افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طبق آیین نامه اجرایی سرویس مدارس، طول دوره تحصیلی را آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد، گفت: عددی که آموزش و پرورش اعلام می‌کند، مبنا خواهد بود. برای مقطع تحصیلی ابتدایی ۸ ماه و برای مقطع تحصیلی دبیرستان ۹ ماه در نظر گرفته شده است.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه سوار کردن بیش از چهار دانش آموز در هر خودرو غیرمجاز است، یادآور شد: آموزش و پرورش موظف است اطلاعات مرتبط با نرخ سرویس مدارس را به شهروندان اطلاع دهد که در صورت اعتراض، والدین بتوانند از حقوق خود بهره‌مند شوند.

لایحه تعیین نرخ بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران تصویب شد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای مینی‌بوس‌ها ۵۰ درصد از مبلغ دریافتی از خودروهای سواری دریافت خواهد شد، ادامه داد: برای کسانی که از سرویس ها به صورت یک طرفه استفاده می کنند، رقم نرخ سرویس نصف خواهد شد. نرخ اتوبوس ها نیز بر اساس مبالغی است که در سطح شهر به صورت عادی از شهروندان دریافت می شود.

سرویس دانش آموزان دارای معلولیت رایگان

وی افزود: ۱۰۰ درصد هزینه سرویس دانش آموزان دارای معلولیت توسط شهرداری تهران پرداخت خواهد شد و نیازی به پرداخت هیچ گونه وجهی از والدین این دانش آموزان نیست. برای مشخص شدن تکلیف شهرداری تهران نیز اگر قرار شد از ون های معلولین استفاده شود، هزینه آن معادل بلیط اتوبوس است و اگر قرار شد از اتوبوس استفاده شود، هزینه آن رایگان است. 

تشکری هاشمی در ادامه با بیان اینکه بر اساس آیین نامه اجرایی دولت، وظیفه شهرداری تهران نظارت بر تخلفات است، اظهار کرد: در صورت استقرار مدارس و با محل سکونت دانش آموزان در محدوده های ترافیک و کاهش آلودگی هوای شهر تهران، عوارض ورود و تردد خودروهای مجاز به ارائه سرویس حمل و نقل دانش آموزان مدارس و دارای گواهی صلاحیت در محدوده های مذکور با تشخیص سازمان تاکسیرانی، با ضریب ۰/۳ محاسبه خواهد شد.

شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه در پایتخت ۱۷۰ هزار دانش آموز از سرویس مدرسه استفاده می کنند، اظهار کرد: تاکنون ۱۰ هزار نفر برای استفاده از سرویس در سامانه سپند ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: از بعضی از مدارس تنها دو یا سه نفر ثبت نام در سامانه سپند داریم و مابقی از بسترهای غیررسمی استفاده می کنند. بستر رسمی بنابر تکلیف هیئت وزیران، سازمان تاکسیرانی و بستر غیررسمی پیمانکاران غیرمجاز هستند. 

مالکی با بیان اینکه قوانین سختگیرانه ای در بستر رسمی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی دائماً از مدارس بازدید می کنند و بازرسی دائمی از آن صورت می گیرد. در بخش غیررسمی، پلیس رانندگان را تنها ۹۰ هزار تومان جریمه می کند که بازدارنده نیست.

وی همچنین تصریح کرد: ما جلسات متعددی با دادستانی برگزار کردیم و در جلسه با نماینده دادستان مقرر شد گزارش تردد سرویس های مدرسه غیرمجاز را به دادستانی ارائه دهیم. در تهران پنج هزار مدرسه وجود دارد. آیا هر روز امکان بازرسی از این مدارس وجود دارد؟

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد: مدیران مدرسه از والدین دانش آموزان در مورد سرویس مدارس سوال می پرسند و قطعاً آمار سرویس مدرسه در اختیار آنها قرار دارد و مشخص است که سرویس ها از شرکت های مجاز اخذ می شود یا خیر؟

وی افزود: درخواست ما این بود که مدیران مدارس، اطلاعات دانش آموزانی که از سرویس استفاده می کنند و همچنین شرکت های ارائه دهنده سرویس را در سامانه سپند ثبت کنند. 

لایحه تعیین نرخ بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران تصویب شد

مالکی با بیان اینکه ۱۴۰ شرکت در سامانه سپند ثبت نام کردند که ۱۱۵ شرکت تأیید شدند، تصریح کرد: امیدواریم تعداد ناوگان به ۲ هزار دستگاه برسد تا سرویس مدارس ساماندهی شود.

وی با تأکید بر اینکه رقم پیشنهادی شهرداری را برای سرویس مدارس ۳۶.۸ درصد اعلام کردیم و بنا بر این موضوع امکان تصمیم گیری برای خانواده ها وجود داشته است، خاطرنشان کرد: والدین می توانند اعتراضات و شکایات خود را در سامانه سپند ثبت کنند و یا از کیوآرکد درج شده روی شیشه خودروها، شکایات خود را به ثبت برسانند.

مالکی در ادامه یادآور شد: در آیین نامه سرویس مدارس الزامی در نظر گرفته نشده که راننده تاکسی حتماً خدمت سرویس مدرسه ارائه دهد. اگر نرخ کرایه با نرخ واقعی همخوانی نداشته باشد، تخصیص دانش آموزی برای ۱۰ هزار دانش آموزی که ثبت نام کردند، اتفاق نخواهد افتاد؛ چراکه ناوگان استقبال نخواهد کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه باید صرفه و صلاح مردم در تعیین نرخ دیده شود، تصریح کرد: اگر ضریب ترافیک و شلوغی معابر در مناطق دارای ترافیک در نظر گرفته نشود، استقبال چندانی از سوی رانندگان انجام نخواهد شد. با توجه به این موضوع لیست این معابر را از سازمان حمل و نقل و ترافیک را دریافت کرده ایم.

ادامه دارد...

۱۱ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 71881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =