در پنج‌ماهه امسال ۳۶۴ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند/ پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران راهگشای گره‌های ترافیکی پایتخت

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره تمهیدات پلیس در نیمه دوم سال و بازگشایی مدارس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست رسانه‌ای پلیس راهور تهران بزرگ ویژه بازگشایی مدارس و تمهیدات پلیس ویژه نیمه دوم سال امروز - یکشنبه ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۴- با حضور سردار سید ابولفضل موسوی‌پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد.

 رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این نشست مطرح کرد: در روزهای پایانی شهریورماه، تهران شاهد افزایش تردد و مراجعات به مراکز تجاری و خرید برای آماده‌سازی بازگشایی مدارس است. از شنبه هفته گذشته افزایش حضور تیم‌های گشتی در سطح شهر را داریم که این روند تا پایان هفته تشدید می‌شود. 

وی افزود: پلیس راهور با اجرای رزمایش ترافیکی در حال آماده‌سازی نیروهای خود برای بازگشایی مدارس است. 

افزایش ۳۰ درصدی تراکم و ترافیک در هفته اول مهر

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش آمار سفرهای آموزشی در مهرماه بیان داشت: بر اساس آمار موجود، سفرهای آموزشی در مهرماه حدود ۲۶ درصد افزایش خواهد داشت و در مجموع در هفته اول مهر نسبت به ابتدای سال با بیش از ۳۰ درصد افزایش تراکم و ترافیک مواجه خواهیم بود.

آغاز طرح ویژه پلیس از شنبه پیش‌رو

وی افزود: به همین جهت از روز شنبه طرح ویژه پلیس راهور آغاز شد و ۷۵ درصد نیروهای پیاده و موتورسوار به معابر اعزام شدند؛ این حضور در روز اول مهر به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وجود ۱۰۰ هزار کلاس اولی در پایتخت

سردار موسوی‌پور با اشاره به وجود ۴ هزار و ۴۹۰ مدرسه در تهران گفت: از این تعداد، ۲۹۹ مدرسه در کنار معابر مهم قرار دارند که نیازمند کنترل و نظارت ویژه هستند. امسال یک میلیون و ۴۷۰ هزار دانش‌آموز به مدارس بازمی‌گردند که حدود ۱۰۰ هزار نفر آنان کلاس اولی و شرکت‌کننده در جشن شکوفه‌ها در روز شنبه ۲۹ شهریور خواهند بود.

۶:۴۵ تا ۹ صبح و ۱۸ تا ۱۹:۳۰ عصر ساعات پیک مهر

وی درباره ساعات اوج ترافیک در مهرماه بیان کرد: بر اساس سوابق، از ساعت ۶:۴۵ تا ۹ صبح و ۱۸ تا ۱۹:۳۰ عصر، بیشترین حجم ترافیک را در شهر خواهیم داشت. تمرکز مراکز آموزشی در مناطقی همچون زعفرانیه، کامرانیه و منطقه ۳ شهرداری موجب می‌شود خیابان‌های اصلی مانند ولیعصر، شهید موسوی، توحیدی و میدان قدس تحت فشار سنگین ترافیکی قرار گیرند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از مردادماه جلسات هماهنگی آغاز و نقاط حساس ترافیکی در بزرگراه‌ها شناسایی شده است. ۲۹۹ مدرسه مهم و ۶۰ نقطه گلوگاهی در بزرگراه‌ها شناسایی شده‌اند که دست‌اندرکاران در این نقاط مستقر می‌شوند. در هفته‌های ابتدایی مهر از همه ظرفیت انتظامی و ستادی استفاده خواهد شد. همچنین با همراهی شهرداری تهران ۶ دستگاه خودرو سنگین در نقاطی که مشخص کردیم، مستقر می‌شوند تا در صورت بروز خرابی خودروها، در کوتاه‌ترین زمان نسبت به انتقال آن‌ها اقدام شود.

از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح حتی کامیون‌های دارای مجوز حق تردد ندارند

سردار موسوی‌پور تاکید کرد: از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح تردد تمامی کامیون‌ها، حتی آنهایی که دارای مجوز هستند، ممنوع است. همچنین طی دو هفته اول مهر، برگزاری هرگونه نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ممنوع است تا از افزایش بار ترافیکی در مناطق شمالی جلوگیری شود. خودروهای امدادرسان نیز در بزرگراه‌ها مستقر می‌شوند تا در صورت خرابی یا انسداد، سریعاً اقدام کنند.

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی گفت: عملیات عمرانی که موجب انسداد یا کاهش ظرفیت معابر می‌شود معمولا در دو هفته پایانی شهریورماه و دو هفته اول مهرماه غیرفعال خواهند بود مگر آنانی که مجوز دریافت کردند و در حال فعالیت هستند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: فردا نیز نشست مشترکی با حوزه حمل‌ونقل و آموزش‌وپرورش برگزار خواهد شد که آخرین جلسه هماهنگی پیش از آغاز سال تحصیلی است.

سردار موسوی‌پور با اشاره به اقدامات فرهنگی و آموزشی پلیس راهور اظهار داشت: حدود ۱۰۰ افسر پلیس در روز ۲۹ شهریور در جشن شکوفه‌ها حضور خواهند داشت و کلاه ایمنی بین والدین موتورسوار و دانش‌آموزان توزیع می‌شود. همچنین امسال برنامه همیار پلیس و همیار ترافیک ادامه دارد و تاکنون ۱۵ هزار و ۹۰۷ دانش‌آموز کارت همیار دریافت کرده‌اند.

وی افزود: آموزش پیمانکاران و رانندگان سرویس مدارس نیز در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۲ هزار و ۵۶۷ راننده آموزش دیده‌اند. امسال قطعا به طرح‌پلیس مدرسه توجه بیشتری خواهیم کرد. ۳۸۲ نفر از اعضای دانش‌آموز پلیس مدرسه همیار و همکار ما هستند.

وی اضافه کرد: در ۱۷ پارک ترافیک تهران برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان اجرا خواهد شد و طرح پلیس مدرسه نیز با جدیت دنبال می‌شود تا دانش‌آموزان در مدیریت ترافیک نقش همیار پلیس را ایفا کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان به موضوع سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: علیرغم ابلاغ آیین‌نامه اجرایی در شهریور ۱۴۰۲، مدیریت سرویس مدارس همچنان به شکل سنتی انجام می‌شود. تاکنون تنها حدود ۲۳ هزار دانش‌آموز و ۶۰۰ راننده تاکسی در سامانه سپند ثبت‌نام کرده‌اند که عدد مطلوبی نیست.

وی افزود: رعایت قوانین رانندگی از سوی سرویس‌های مدارس می‌تواند در آینده بر رفتار دانش‌آموزان تأثیر مثبت بگذارد. برای داشتن شرایط بهتر در روز اول مهر، همه دستگاه‌های مرتبط باید وظایف خود را انجام دهند. رعایت ممنوعیت‌ها، مدیریت زمان سفر و بیداری به‌موقع صبحگاهی از سوی خانواده‌ها می‌تواند مانع از شتاب‌زدگی، تصادف و ایجاد تراکم شود.

وی ادامه داد: همچنین توقف خودروها جلوی مدارس برای پیاده کردن دانش‌آموزان باید مدیریت شود. والدین باید با فاصله مناسب خودرو را متوقف کنند یا از محوطه داخلی مدارس استفاده نمایند تا خیابان‌های اصلی دچار انسداد نشوند. توصیه می‌کنیم مدیران مدارس نیز بخشی از نیروهای خود را برای کمک به مدیریت این موضوع اختصاص دهند.

سردار موسوی‌پور با اشاره به لزوم استفاده از کلاه ایمنی برای والدینی که فرزندانشان را با موتورسیکلت جابه‌جا می‌کنند گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد حوادث تلخی بوده‌ایم که بر اثر سوار کردن همزمان چند کودک رخ داده است. همکاری والدین با پلیس و رعایت مقررات در این حوزه ضروری است تا از وقوع تصادفات جلوگیری شود.

 در پنج‌ماهه امسال ۳۶۴ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر روند کاهشی تصادفات در تهران مشاهده می‌شد، اما متأسفانه در سال جاری با افزایش مواجه بودیم. در پنج‌ماهه امسال ۳۶۴ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند، در حالی‌که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۴ نفر بود که نشان‌دهنده افزایش ۴۳ درصدی است. در تصادفات جرحی نیز ۱۱ هزار و ۱۱۲ فقره تصادف جرحی ثبت شده که  ۱۲ هزار و ۴۶۰ مجروح داشته نسبت به سال قبل سه درصد افزایش نشان می‌دهد. خسارتی‌ها نیز ۵۴ هزار و ۲۰۲ فقره بوده که نسبت به سال گذشته شاهد افرایش ۱۳ درصدب در تصادفات خسارتی هستیم.

افزایش ۴۲درصدی تصادفات منجر به فوت امسال نسبت به سال قبل

وی افزود: تصادفات عابر منجر به فوت ۱۴۱ نفر داشتیم معادل ۳۱ درصد تصادف کل که نسبت به سال قبل ۴۲ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: موتورسوار نیز ۱۷۱ نفر بوده‌اند که نسبت به سال قبل ۵۱ درصد رشد تصادف منجر به فوت موتورسوار را شاهد هستیم. همچنین ۵۲ نفر از فوتی‌ها مربوط به رانندگان خودرو بوده که افزایش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. بزرگراه‌ها با ۵۷ درصد بیشترین سهم را در تصادفات مرگبار داشته‌اند که در این میان بزرگراه آزادگان با ۲۴ نفر و بزرگراه امام علی(ع) با ۲۴ نفر در صدر هستند.

وی با اشاره به دلایل اصلی تصادفات گفت: عدم توجه به جلو با ۴۳ درصد، عدم کنترل وسیله نقلیه با ۳۲ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با ۶ درصد، مهم‌ترین عوامل بروز حوادث هستند. بیشترین تصادفات نیز در ساعات تاریکی رخ داده است. مناطق ۴، ۱۵، ۲۰ و ۱۲ شهرداری بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

سردار موسوی‌پور افزود: از ۴۵۲ نقطه حادثه‌خیز شناسایی‌شده در تهران، ۹۳ نقطه رفع شده، نیاز است در این ۶ ماهه ما به همراهی شهرداری سایر نقاط را برطرف کنیم. در این زمینه اصلاح موانع، نورپردازی، تغییر علائم و ایجاد مسیرهای ایمن در دستور کار است. تاکنون ۵۲ محل ویژه توقف موتورسیکلت، ۵۴ خیابان با جداسازی مسیر، ۱۷۴ محل نصب دوربین کنترل سرعت و ۱۶ نقطه با نورپردازی جدید در سطح شهر تجهیز شده است.

وی ادامه داد: تماس‌هایی که از طریق سامانه ۱۹۷ با پلیس برقرار شده و هماهنگی پلیس با حوزه حمل‌ونقل و عمران شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ منجر به شناسایی ۹۸ مورد تخلف و موضوعات مرتبط شده است. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد در صورت تکمیل دسترسی‌ها، روزانه بیش از یک میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد و هزینه سفرها نیز کاهش می‌یابد. از میان ۸۰ پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۲ و نیمه نخست ۱۴۰۳ تعریف شده بود، ۴۲ پروژه به‌طور کامل تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به برخی از این پروژه‌ها گفت: تا پیش از اجرای طرح در محدوده میدان توحید، امکان بازگشت مسیر در بزرگراه حکیم فراهم نبود که با ایجاد دسترسی جدید این مشکل برطرف شد و زمان سفر کاهش یافت. همچنین پروژه‌های بزرگی در همت، اشرفی اصفهانی و میدان فردوس اجرایی شده و در جنوب غرب تهران مسیرهایی ایجاد شده که نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک دارند.

پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران راهگشای گره ترافیک 

سردار موسوی‌پور ادامه داد: پروژه‌های متعددی در دست اقدام است که بهره‌برداری از آنها می‌تواند بخشی از گره‌های ترافیکی را برطرف کند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تکمیل مسیرهای دسترسی در میدان سپاه و تکمیل پروژه فتح اشاره کرد که در صورت بهره‌برداری بار ترافیکی در محدوده آزادی و آیت‌الله سعیدی را سبک‌تر خواهد کرد. همچنین تکمیل بزرگراه امام رضا (ع) و فاز اول توسعه شرقی تهران در محدوده افسریه و بسیج از دیگر طرح‌هایی است که در دستور کار قرار دارد و در نیمه دوم سال اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع قطعی برق و تأثیر آن بر مدیریت ترافیک گفت: هماهنگی خوبی با شهرداری و شرکت برق انجام شده است. از ۸۰۰ تقاطع موجود، تاکنون ۶۰ تقاطع مجهز به یوپی‌اس و ۵۳ تقاطع به سیستم برق پایدار مجهز شده و در صورت قطعی برق خاموش نخواهند شد. همچنین برای ۳۰۰ تقاطع  دیگر از ۶۸۷ تقاطع قرارداد بسته شده که ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: در دو هفته گذشته ۴۰ سامانه جدید در بزرگراه‌ها فعال شده که کنترل عبور و مرور را به صورت هوشمند انجام می‌دهند. علاوه بر این، هشت دستگاه دوربین نیز در مسیر شهریار نصب شده که به صورت شبانه‌روزی سرعت خودروها را کنترل می‌کند. این اقدامات می‌تواند نقش مهمی در کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی ترافیکی در تهران داشته باشد.

وی تصریح کرد: از هفته گذشته برخورد با تخلفات پلاک آغاز شده و شدت بیشتری دارد. تا پایان شهریور برخورد با تخلفات پلاک در بحث‌ مخدوشی و پوشش پلاک‌ در تمام سطح شهر انجام خواهد شد.

تشکیل قرارگاه ساماندهی موتورسیکلت سواران با مسئولیت شهرداری 

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تشکیل قرارگاه ساماندهی موتورسیکلت سواران یادآور شد: مسئولیت این قرارگاه بر عهده شهرداری است. در این قرارگاه چهار کمیته برای مدیریت و هماهنگی امور پیش‌بینی شده است؛ یکی از این کمیته‌ها مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ است که در حوزه شهرداری تهران فعالیت می‌کند و در شعب مختلف پیگیری می‌شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کمیته علاوه بر مسائل اجرایی، بر مفاهیم آموزش و فرهنگ‌سازی نیز متمرکز است چراکه بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی ناشی از ضعف در رعایت اصول و مفاهیم فرهنگی و آموزشی در رانندگی است.

انتهای پیام/

۲۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 72295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =