۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 7235
کاهش یک دهم درصدی بعد خانوار در تهران

شهر: خانوارهای مناطق ١٩ و هفت با بعد متوسط ٣.٣ و ٢.٧ نفر در خانوار به ترتیب بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین بعد خانوار را در سال ۱۳۹۵ در بین مناطق شهر تهران دارا هستند.

به گزارش شهر، مقایسه نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ و ۹۵ در شهر تهران نشان می‌دهد، در سال ١٣٩٥، متوسط «بعد خانوار»* در شهر تهران ٣.٠ نفر در خانوار بوده است که نسبت به سال ١٣٩٠، معادل ٠.١ نفر در خانوار کاهش دارد. خانوارهای مناطق ١٩ و هفت با بعد متوسط ٣.٣ و ٢.٧ نفر در خانوار به ترتیب بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین بعد خانوار را در این سال در بین مناطق شهر تهران دارا هستند.

در سال ١٣٩٥، ۲ میلیون و ٩١١ هزار و ٦٥ خانوار در شهر تهران وجود داشته است. از این تعداد ۲ میلیون ٩٠٣ هزار و ٤٣٥ خانوار (٩٩,٧ درصد) از نوع خانوار معمولی ساکن بوده‌اند. در تعریف خانوار معمولی، شرط خویشاوند بودن را معیار قرار نمی‌دهند، بلکه شرایط دیگری چون زندگی مشترک در یک اقامتگاه و هم‌خرج و هم‌سفره بودن افراد را دلیل وجود آنان در یک خانوار می‌دانند.

میزان رشد متوسط سالانه‌ تعداد خانوارهای معمولی ساکن شهر تهران در سال های ٩٥-١٣٩٠ برابر ٢.٣٢ درصد در سال است. با توجه به آن که رشد متوسط سالانه‌ جمعیت شهر در همین دوره ١.٢٩ درصد بوده است می‌توان گفت که تعداد خانوارهای معمولی ساکن با آهنگی سریعتر از جمعیت افزایش می‌یابد که یک نتیجه آن کاهش بعد متوسط خانوار است.

 ٤١.٨ درصد از خانوارهای شهر تهران در سال ١٣٩٥ اجاره‎نشین بوده‎اند و از  مجموع ۲ میلیون و ٨٨٨ هزار و ٧١٣ خانوار معمولی و گروهی ساکن در واحدهای مسکونی آپارتمانی و غیر آپارتمانی شهر تهران، یک میلیون و ٤٣٢ هزا رو ١٣٦ خانوار (٤٩.٦ درصد) مالک واحد مسکونی خود بودند.

٤١.٨ درصد از خانوارهای شهر تهران در سال ١٣٩٥ اجاره‎ نشین بودهاند

آنطور که مرکز آمار ایران گزارش داده است؛ در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ٢٠٨ هزار و ٧١٠ خانوار (٤١.٨ درصد) اجاره‌نشین بوده و نحوه تصرف محل سکونت ٢٤٣ هزار و ٤٠٩ خانوار (٨.٤ درصد) نیز سایر موارد بوده است. در بین مناطق ٢٢گانه شهر تهران منطقه سه با ٥٧.٨ درصد بیشترین و منطقه ٢٢ با ٤٣.٨ درصد کمترین نحوه تصرف محل سکونت ملکی را دارند.

٨٧.٤ درصد از واحدهای مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٥ آپارتمانی بودهاند

نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩٥ نشان می‎دهد که از مجموع ۲ میلیون و ٨٧٠ هزار و ٦٥٣ واحد مسکونی معمولی در شهر تهران، ۲ میلیون و ٥٠٩ هزار و ٨٤٠  واحد مسکونی (٨٧,٤ درصد) آنان از نوع آپارتمانی و ٣٦٠ هزار و ٨١٣  واحد مسکونی (١٢.٧ درصد) از نوع غیر آپارتمانی می باشند. در بین مناطق شهر تهران منطقه ٦ با ٩٦.٧ درصد دارای بیشترین نسبت و منطقه ١٦ با ٧٠.٦ درصد دارای کمترین نسبت واحدهای مسکونی آپارتمانی است.

همچنین جمعیت شهر تهران طی پنج سال ٦,٦ درصد افزایش یافته است. گزارش مرکز آمار ایران در سرشماری‌های گذشته نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٥، شهر تهران دارای هشت میلیون و ٦٩٣ هزار و ٧٠٦ نفر جمعیت و دو میلیون و ٩١١ هزار و ٦٥ خانوار بوده است که جمعیت آن نسبت به سال ١٣٩٠، ٦,٦ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که منطقه ۴ با ٩١٩ هزار و یک نفر (١٠,٦ درصد) و منطقه ٩ با ١٧٤ هزار و ٢٣٩ نفر (٢.٠ درصد) به ترتیب پرجمعیت‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین مناطق شهر تهران بوده‌اند.

٥.١ درصد از جمعیت شهر تهران در سال ١٣٩٥ بی‌سواد بودهاند

آنگونه که نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال  ١٣٩٥ نشان می‎دهد؛ از مجموع ٨،٠٥٦،٠٠٢ نفر جمعیت ٦ ساله و بیشتر شهر تهران، هفت میلیون و ۶۳۸ هزار و ۸۳۷ نفر (٩٤,٨ درصد) با سواد و ۴۱۴ هزار و ۱۶۲ نفر (٥.١ درصد) بیسواد بوده اند. در بین مناطق شهر تهران بیشترین میزان بیسوادی در منطقه ١٧ (١٠.٤ درصد) و منطقه ١٩ (١٠.٢ درصد) و کمترین میزان بیسوادی در منطقه ٣ (١.٨ درصد) و منطقه ٦ (١.٩ درصد) مشاهده شده است.

منطقه ١٩ جوان‌ترین و منطقه ۳ مسن‌ترین مناطق شهر تهران هستند

در سال ۱۳۹۵ از مجموع هشت میلیون و ٦٩٣ هزار و ٧٠٦ نفر جمعیت شهر تهران، ١٧,٤ درصد در گروه سنی صفر تا ١٤ ساله، ٧٤.١ درصد درسنین ١٥ تا ٦٤ ساله و ٨.٤ درصد نیز در سنین ٦٥ ساله و بیشتر هستند. منطقه ١٩ با ٢٣.٥ درصد جمعیت ٠ تا ١٤ ساله جوان‌ترین و منطقه ۳ با ١٥.٠ درصد جمعیت ٦٥ ساله و بیشتر، مسن‌ترین مناطق شهر تهران هستند.

از هر ۶ خانوار در تهران یک خانوار دارای سرپرست زن است

گزارش مرکز آمار ایران در سرشماری‌های گذشته نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٥ از مجموع ۲ میلیون و ٩٠٣ هزار و ٤٣٥ خانوار معمولی ساکن در شهر تهران، ۲ میلیون و ٤٤٥ هزار و ١٦ خانوار (٨٤,٢ درصد) دارای سرپرست مرد و  ٤٥٨ هزار و ٤١٩ خانوار (١٥.٨ درصد) دارای سرپرست زن بوده‌اند. بیشترین نسبت خانوارهای دارای سرپرست زن در منطقه ٧ (٢٢.٣ درصد) و کمترین نسبت این نوع از خانوارها در مناطق ١٩ و ٢٢ تهران (١٠.٠ درصد) مشاهده شده است. در مقایسه با سال ١٣٩٠، فراوانی نسبی خانوارهای دارای سرپرست زن در شهر تهران اندکی افزایش یافته و با ٠.٤درصد افزایش از ١٥.٤ درصد به ١٥.٨ درصد رسیده است.

منطقه ٦ شهر تهران داری بیشترین نسبت مهاجران به شهر تهران

در دوره زمانی ٩٥ - ١٣٩٠ تعداد ٤٠٤ هزار و ٩٩٦ نفر به شهر تهران مهاجرت کرده‌اند. این تعداد معادل ٤,٧ درصد از جمعیت شهر تهران است. در بین مناطق شهر تهران بیش‌ترین سهم مهاجران وارد شده در کل جمعیت مربوط به منطقه‌ ٦ با ١٠.٨ درصد و کم‌ترین سهم مربوط به منطقه‌ی ١٦ با ٢.٥ درصد است.

*بعد خانوار شامل افرادی است که در امرار معاش و خوراک اصلی روزانه شریک و سهیم باشند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 7235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =