به گزارش روابط عمومی سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران؛ مهدی بختیاریزاده در برنامه رادیویی دوریک میز رادیو تهران گفت: در حال حاضر سازمان میادین میوه و ترهبار، مدیریت بیش از ۳۰۰ بازار خردهفروشی را در سطح شهر برعهده دارد که این بازارها اقلام متنوعی را از میوه و ترهبار تا محصولات پروتئینی و بازرگانی عرضه میکند.
وی با بیان اینکه در بیشتر مناطق شهر تهران بازارهای میوه و ترهبار وجود دارد، افزود: سعی ما بر این بوده تا در تمامی ۳۵۲ محله پایتخت بازارهای میوه و ترهبار محلی وجود داشته باشد. به رغم این رویکرد در حال حاضر برخی از محلههای پر تراکم شهر تهران دو بازار محلهای وجود دارد و برخی از محلههای شهر تهران نیز هستند که هنوز بازار میوه و ترهبار محلهای ندارند و تلاش سازمان میادین این است که در این محلهها نیز بازارهای میوه و ترهبار با همکاری شهرداری مناطق ۲۲گانه راه اندازی کند.
مدیر سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری تا کنون ۵۰ بازار ساخته شده است. در حال حاضر فاصله شهروندان تهرانی تا بازارهای میوه و تره بار به صورت نسبی از خانه ۹۰۰ متر است.
وی با اشاره به اینکه در محلههایی که جمعیت بیشتری دارد این بازارهای میوه و ترهبار محلهای گستردهتر است؛ بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ۱.۶ میلیون خانوار در شهر تهران از میادین میوه و تره بار خرید می کنند. به عبارتی ۴.۸ میلیون نفر از شهروندان تهرانی از میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران خرید می کنند و بر اساس این میزان خرید سعی ما بر این است که کیفیت محصولاتی که در بازارهای محلهای عرضه میشود؛ بالا باشد.
سلامت و کیفیت؛ دو رکن اصلی ورود محصولات به بازارها و میادین
مهدی بختیاری زاده با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی که در سازمان میادین به دقت مورد بررسی قرار میگیرد؛ کیفیت محصولات است، یادآور شد: در سازمان میادین برای هر محصول یکسری استانداردهایی تدوین شده است که باید رعایت شود در کنار این مساله قیمت مناسب محصولات نیز دومین مسالهای است که به آن توجه ویژه شده است. با توجه به اینکه ما یارانه مشخصی برای محصولات قابل عرضه در بازارها نداریم؛ همیشه سعی کردهایم تا قیمتها برای شهروندان عادلانه باشد.
دلایل نابهسامانی بازار محصولات در کشور
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران درباره دلایل نابهسامانی در بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی در کشور تاکیدکرد: اگر عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت محصولات در بازار کاهش مییابد و همین امر نیز تولید را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما اگر عرضه کمتر از تقاضا باشد؛ در نتیجه قیمتها افزایش پیدا میکند. در این شرایط ما به عنوان سازمان متولی مداخلاتی را در بازار انجام میدهیم تا هم بازار به ثبات برسد و هم نظم عرضه و تقاضا به هم نریزد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف مداخلات دولتی باید کنترل عرضه و تقاضا باشد؛ گفت: اما نحوی مداخله و استراتژیای که برای این دخالت در نظر میگیریم نیز مهم است به عنوان مثال یک زمانی حجم تولید گوشت قرمز در کشور به اندازه تقاضا نیست؛ اگر استراتژی دولتی رها کردن بازار به حال خود باشد باعث افزایش قیمت آن کالا یا محصول میشود و در نتیجه تعادل بازار با این برنامهریزی به هم میریزد. اما اگر استراتژی دولتی این باشد که گوشت مورد نیاز وارد بازار شده تا تعادل ایجاد شود؛ این مداخله مثبت است.
بختیاریزاده با تاکید بر اینکه باید متولیان به خوانش رفتار بازار محصولات عادت کرده تا جلوی بحرانها را در همان ابتدا بگیرند؛ افزود: یک زمانی میدانیم عرضه و تقاضای یک کالایی با هم، همخوانی ندارد. زمانی که سیاست از نوع مداخلات منفی باشد، در نتیجه اجازه صادرات آن کالا از سوی متولیان امر با کاهش تعرفه صادراتی کالابی مذکور داده میشود و در این شرایط است که تعادل بازار به هم میریزد.
وی ادامه داد: زمانی که یک ناترازی در بازار محصولات وجود دارد و سیاست اشتباه این است که از ورود کالایی که بتواند بازار را به تعادل برساند جلوگیری میکنیم؛ این روند باعث ایجاد التهاب در بازار میشود. به عنوان مثال ابتدای سال با بحران کمبود سیبزمینی در کشور و شهر تهران روبهرو بودیم. به دلیل صادرات بیرویه این اتفاق روی داده بود اما زمانی که واردات سیبزمینی انجام شد؛ بازار این محصول به تعادل رسید.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران بیان کرد:۶۰ روز طول کشید تا بازار سیبزمینی در شهر تهران و کشور به تعادل برسد. تصمیمگیری برای مداخله دارای دو بخش برنامهریزی و تصمیمگیری است. امکان دارد که در برخی از محصولات مافیا وجود داشته باشد اما در برخی دیگر از محصولات وجود مافیا معنایی ندارد بلکه باید برنامهریزی درست برای تولید وجود داشته باشد تا عرضه محصولات به ندازه تقاضای آن باشد.
دسترسی آسان ۵۰ درصد از تهرانی ها به بازارهای میوه و ترهبار
مهدی بختیاریزاده باتاکید بر اینکه ۵۰ درصد از مردم شهر تهران دسترسی آسانی به میادین و بازارهای میوه و تره بار دارند؛ یادآور شد: همچنین طبق آمار بانک مرکزی به صورت هفتگی در حوزه میوه و تره بار انجام میشود، قیمت میوه و تره بار ۴۷ درصد با سطح شهر تهران تفاوت دارد. همانطور که قبلا نیز اشاره کردم این اختلاف قیمت به دلیل پرداخت یارانه نیست بلکه به دلیل نظارت بر کالا و حذف واسطههاست که از کشاورز یا تامین کننده دست اول تامین میشود.
وی تاکید کرد: در سازمان میادین ما کشف قیمت میکنیم به این صورت که به صورت هفتگی کمیسیونی متشکل از دستگاههای متولی داریم که قیمت مبادی تولیدی و بازارها توسط کارشناسان بررسی میشود. همچنین هزینههای سربار بازار بررسی میشود که البته اکنون این هزینهها زیاد شده است و یک سود عادلانه ای نیز برای تولید کننده در نظر گرفته میشود. به این کار کشف قیمت بازار می گویند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در ادامه گفت: بهرهبرداری که میتواند مستقیم با کشاورز تعامل کند سود بیشتری به دست میآورد و بهرهبرداری که کمی دیرتر وارد این مساله میشود حاشیه سود خود را پایین میآورد.
بهترین زمان خرید محصولات میوه و ترهبار ابتدای صبح
مهدی بختیاریزاده درباره بهترین زمان خرید میوه و ترهبار افزود: در مجموع کالاهایی که روی پالت میرود، دارای سه مرحله است. ۲۰ درصد از بخش ممتاز محصولات در همان ابتدای روز توسط مردم به سرعت از روی پالت دست چین میشود. در مرحله دوم ۵۰ تا ۶۰ درصد کیفیت معمولی محصولات نیز در ساعات اولیه توسط مردم خریدار میشود و پس سورتهای محصولات نیز در ساعات پایانی بازار با قیمت کمتری عرضه میشود.
وی ادامه داد: شهروندانی که به صورت حرفهای میوه خرید میکنند؛ صبحهای زود به بازار میآیند؛ اما در مجموع این ادعا را داریم که محصول درجه یک می فروشیم.
زنجیره تامین محصولات، بحثی که از سازمان میادین شروع شد
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران بیان کرد: موضوع زنجیره تامین در ابتدا از سوی سازمان میادین مطرح شد. به دلیل اینکه روی تامین کالاهای اساسی شهر تهران کار میکنیم؛ دراین زمینه کارهایی را شروع کردهایم. به عنوان مثال در زمینه گوشت قرمز و مرغ اقدامات خوبی در این حوزه انجام شدهاست. در زمینه محصولات کشاورزی نیز اقدامات خوبی در دست انجام است.
وی در پایان تاکید کرد: شهروندان تهرانی نگران تامین محصولات مورد نیاز خود نباشند و سازمان میادین تلاش دارد تا تمامی مایحتاج سفره پایتخت نشینان را به آسانی تامین و در کمترین فرصت با کیفیت بالا در دسترس آنها قرار دهد.
انتهای پیام/
نظر شما